Firmy potřebují peníze, dopisy vládě je nevydělají. Dvojice z OutdoorTripu spouští iniciativu Zachraňme turismus

Iniciativa Zachraňme turismus pomáhá nastartovat byznys firmám v cestovním ruchu

Málokterý segment zasáhla pandemie koronaviru tak silně jako cestovní ruch a s ním související oblasti od restaurací a hotelů přes různé atrakce a památky až po hudební festivaly či například průvodce. Jednou ze zasažených firem byl také český travel startup OutdoorTrip, který jakožto globální zážitková platforma nabízí outdoorové aktivity a atrakce po celém světě, včetně Česka.

Dvojice z OutdoorTripu – marketingový šéf Tomáš Barčík a výkonný ředitel Zdeněk Blažek – se rozhodla, že nebude spoléhat pouze na podporu státu, a tak na konci dubna spustila projekt Zachraňme turismus. Komerční iniciativa má pomoci přežít firmám v turismu zasaženým následky pandemie COVID-19.

„Byli jsme stejně jako mnoho subjektů v cestovním ruchu postaveni před hotovou věc. Uzavření měst a regionů, leteckého prostoru, strach většiny cestovatelů z nákazy. Všechno se během pár dnů zastavilo. Nechtěli jsme ale jen sedět se založenýma rukama a čekat na to, co se stane, a odkud přijde případná pomoc,“ popisuje pro CzechCrunch motivace k založení iniciativy Tomáš Barčík.

„Prvním krokem pro nás byla změna fokusu na český trh. Možná dočasná, částečně ale možná trvalá změna. Vidíme zde mnoho obchodních příležitostí, jak provázat zdánlivě nespojitelné. Současná situace tomu více než nahrává a trh se nám všem aktuálně výrazně mění přímo pod rukama,“ dodává Barčík.

turismusweb

Web iniciativy Zachraňme turismus

Zároveň přiznává, že k založení iniciativy vedlo uvažování o nutné změně obchodního modelu OutdoorTripu. „Jsme dostatečně silní a zkušení na to, abychom dokázali pomoci uspět i ostatním subjektům. Proto jsme koncem dubna rozeběhli jednoduchý web a projekt s jasnou misí. Už během května se k nám připojilo přes 100 firem, nyní se blížíme ke dvěma stovkám,“ popisuje Barčík první měsíce.

Sdílení know-how jako klíč k úspěchu

Jednotlivé společnosti se mohou pomocí formuláře zaregistrovat do jedné z patnácti kategorií, následně specifikovat svoje potřeby a nabídnout pomoc. Právě ve výměně potřeb a propojování subjektů vidí zakladatelé hlavní podstatu své iniciativy.

„Nechceme tvořit nějaké tržiště poptávek a nabídek. Naopak chceme slyšet o tom, co firmy trápí, sdílet společně know-how, zkušenosti, data, přemosťovat zdánlivé propasti mezi segmenty cestovního ruchu, které by k sobě za jiných okolností třeba hledaly cestu dlouho a možná ani nenašly, a vytvářet nová partnerství a projekty,“ říká Zdeněk Blažek, druhý ze zakladatelů českého travel startupu.

To se iniciativě zatím velmi dobře daří. Kromě slušného počtu zapojených firem získal v červnu projekt záštitu Hospodářské komory ČR. Vznikla také expertní skupina odborníků v cestovním ruchu, která má ve svých cílech pravidelné meetupy a stavbu akčního plánu podpory turismu v Česku.

Na konci června zrealizoval Zachraňme turismus ve spolupráci s agenturou STEM/MARK rozsáhlý výzkum trhu Dovolená v Česku 2020, zaměřený na zmapování nákupního chování českých turistů, tedy kde chtějí letos Češi trávit dovolenou, za co budou utrácet a kolik peněz budou ochotni vydat. Výzkum má podle zakladatelů přinést rigidní data firmám k efektivnějšímu a přesnějšímu byznysovému plánování letošní turistické sezóny.

barcik-blazek

Zakladatelé projektu Zachraňme turismus Tomáš Barčík a Zdeněk Blažek

Subjekty působící v cestovním ruchu tak díky zapojení získají nejen expertízu a důležité informace, ale také pomoc se stavbou projektů, navazováním nových spoluprací a tvorbou produktů včetně konkrétních obchodních a marketingových strategií za účelem maximalizace zisku. Jak je však patrné, jen Češi český turismus nezachrání. Pro některá města a regiony bude zásadní, jak brzo se vrátí incomingoví turisté.

„Chceme spojovat síly a umožnit na tom vydělat, protože firmy teď nejvíce potřebují peníze.“

Zachraňme turismus nám proto také představil jednu z dalších možností, jak plánuje pomoci firmám, a to ekvivalent tzv. Covid Safety Auditu a certifikátu, který by byl firmám udělen po splnění hygienické a zdravotní způsobilosti potvrzené auditem. Tím by se mohly stát přitažlivější hlavně pro zahraniční klientelu z Asie a Ameriky, která je na tuto oblast citlivá. Podobný projekt již běží například v Turecku ve spolupráci s tureckou vládou.

„Razíme cestu konkrétní pomoci s konkrétními výsledky pro co nejširší spektrum subjektů. Chceme spojovat síly a umožnit na tom vydělat, protože firmy teď nejvíce potřebují peníze. Informace, obecné apely a otevřené dopisy vládě jsou za nás bohulibé, ale z krátkodobého pohledu peníze nevydělají. A než jednání dosáhnou nějakých reálných výsledků, uteče spousta času a mnoho firem se dostane do existenčních problémů,“ komentují současnou situaci zakladatelé OutdoorTripu.

creaks-amanita-design-mp

Přečtěte si takéOd prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru Creaks

V blízké době chce nicméně iniciativa využít svůj mandát i k tomu, aby mohla promluvit hlasem kritické masy malých a středních firem k vládním institucím a apelovat tak na přímou a skutečnou podporu českému turismu. Zakladatelé Zachraňme turismus přitom mluví ze svých zkušeností.

OutdoorTrip byl jako travel-tech startup založen v roce 2018, přičemž v pre-seed kole dokázal od investorů získat investici 480 tisíc eur (přibližně 12 milionů korun) a v navazujícím seed investičním kole o rok později pak další milion eur (27 milionů korun).

„Pevně věříme, že se situace brzy zlepší a že díky vzájemné spolupráci s ostatními subjekty v cestovním ruchu přežijeme nejen letošní krizový rok, ale že najdeme i nový způsob fungování pro sezóny další. Za nás a Zachraňme turismus se pro to pokusíme udělat maximum,“ dodává závěrem pozitivně Tomáš Barčík.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.