Čistá voda v čisté lahvi. Stoprocentně recyklovatelné láhve Evianu odhodily své etikety, které jinak ztěžují recyklaci

Evian v rámci udržitelnosti přichází s plně recyklovatelnou lahví bez etikety

Foto: Evian

Vyprázdnit lahev, sejmout z ní víčko, sešlapat a vyhodit do žlutého kontejneru – tak vypadá správný postup třídění plastových lahví, pomocí kterého svědomitě postupuje stále větší počet lidí žijících nejen v Česku. A přesto všichni, kteří tímto způsobem plastové lahve recyklují, dělají jednu zásadní chybu.

Aby byla plastová lahev skutečně správě vytříděna, je nutné ji zbavit fólie s etiketou, kterou má na sobě drtivá většina plastových lahví. Nově to však neplatí pro Evian, který ve jménu svého ekologického tažení přináší plně recyklovatelnou lahev bez etikety.

Etikety na lahvích jsou skutečně jedním z důvodů, proč plastové lahve představují pro obsluhu třídicích linek malou noční můru. Každou etiketu je totiž nutné před vyhozením strhnout. Pokud se to nepodaří mycí lince, ani samotným pracovníkům, nelze ve většině případů takovou lahev úspěšně recyklovat.

evianbottle1

Namísto etikety je logo a nápis vylisován přímo do lahve

Foto: Evian

Nejproblematičtější jsou ty fólie, které pokrývají lahev odshora dolů, což se týká především ochucených vod pro děti, jogurtových nápojů či některého drogistického zboží. Důvodem, proč jsou tyto smršťovací fólie z PVC tak problematické, je jejich složení, jelikož obsahují chlór. Ten poškozuje recyklační zařízení degradací jeho kovových součástek. Linky, které si poradí i s tímto typem plastů, již existují, ovšem ne všechny třídírny jsou jimi vybaveny.

Pro čistší prostředí i svědomí

Problematiku PVC fólií si uvědomuje také Evian, který už 25 let stáčí prémiovou alpskou minerálku. Proto začal s produkcí nové 400mililitrové lahve, která na sobě nenese žádnou folii, ale veškerá loga, nápisy a další spotřebitelské údaje jsou vylisovány přímo do těla lahve.

Textový i obrazový obsah je do lahve zaznamenáván v momentě, kdy je nádoba tvarována ve speciální formě. Vývoj podoby lahve, metody začlenění všech obalových prvků do jejího těla i systém recyklace trval Evianu dva roky. Bylo totiž nutné, aby obal splňoval náročné hygienické standardy, které jsou příčinou, proč je stále velké množství potravin baleno do plastu, byť by si výrobce sám přál být o něco ekologičtější.

Nové typy lahví by nejdříve měly být distribuovány do vybraných francouzských hotelů, restaurací a dalších pohostinských zařízení. Později se rozšíří i na trhy do Spojených arabských emirátů, Mexika, Malajsie, Filipín, Vietnamu či Singapuru. V klasických kamenných prodejnách se ale jen tak neobjeví. Důvodem je čárový kód, který je běžně tištěn právě na plastové etikety.

grocery

Přečtěte si takéBýt eko není jen tak. Snahu omezit plastové obaly výrobci mají, ale brzdí je nařízení i problematická recyklace

Začlenění čárového kódu přímo do plastového těla lahve je velmi problematické. O zavedení této technologie, která může sloužit k nejrůznějším účelům, se snaží několik velkých značek v čele s Pepsi či Nestlé. Celý vývoj této technologie je ovšem stále ve svých začátcích.

I proto se některé značky začínají zaměřovat na výrobu lahví z jiných materiálů než doposud. Specialistou v tomto ohledu je Coca-Cola, která nedávno začala vyrábět lahve taktéž z kompletně recyklovatelného plastu, do toho přidává lahve vyráběné z mořského odpadu a zaměřuje se i na alternativní materiály, jako je hliník či papír.

evianbottle2

Zadní část lahve se spotřebitelskými údaji

Foto: Evian

Evian přichází s novou lahví v rámci své snahy stát se do roku 2025 společností s plně oběhovým hospodářstvím. Značka je součástí hnutí jménem We Act for Water Movement, pod kterým Danone, majitel Evianu, sdružuje společné cíle pro všechny své nápojové výrobce.

Jejich cílem je mimo jiné do roku 2025 produkovat celosvětově 50 % plně recyklovatelných lahví a v Evropě mít stoprocentní pokrytí tímto typem lahví. Zároveň se chce do roku 2025 stát na území Evropy uhlíkově neutrální a uzavřít svou ekonomiku do věčného koloběhu.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.