Chceme obchodníky vrátit do reality, říká zakladatel Samba.ai. Díky datům a umělé inteligenci pomáhá zlepšovat marketing

David Vyskočil, zakladatel a ředitel firmy stojící za vývojem Samba.ai

Foto: Samba.ai

Tuzemská e-commerce konference Shopcamp byla v roce 2018 o malý detail netradičnější než v ostatních letech. Po prostorách Fakulty architektury ČVUT se totiž v tanečním rytmu pohybovaly brazilské exotické tanečnice s obrovskými a pravými ptačími pery. Přesně takovým způsobem se tam prezentoval český startup Samba.ai, pro který to byla vůbec první podobná akce.

Tanečnice tak návštěvníky lákaly na stánek, kde se mohli dozvědět o tom, co vlastně Samba dělá – což se samotným názvem startupu paradoxně nemá nic společného. Jde totiž o nástroj usnadňující práci s daty online marketérům, zejména pak e-shopům.

„Samba umožňuje doručení správných zpráv správným lidem v poměrně masivní škále,“ shrnuje pro CzechCrunch David Vyskočil, zakladatel startupu. Snaží se tak vyřešit problém, kdy marketéři vytvářející kampaně musí složitě pracovat s daty místo toho, aby se soustředili na jejich kreativní stránku či tvorbu celkové strategie.

„Jen 5 % lidí si myslí, že komunikace od obchodníků je pro ně relevantní. Devět z deseti obchodníků si přitom myslí, že marketing dělají správně.“

„Problém je v tom, že na trhu s extrémním převisem nabídky nad poptávkou se každý obchodník snaží prodávat co nejlépe, jak umí. Spousta marketérů pak kampaně ‚bombí‘, co to dá, a doufají, že něco urvou. Důsledkem je, že jsou všichni přetěžováni reklamou – zhruba jen pět procent lidí si myslí, že komunikace, kterou dostávají od obchodníků, je pro ně relevantní. Devět z deseti obchodníků si přitom myslí, že marketing dělají správně,“ popisuje Vyskočil stav na trhu.

Právě v napravování této mezery vidí Samba.ai svoji příležitost a chce pomoci obchodníky vrátit zpátky do reality, anebo alespoň zvýšit zmiňovaný pětiprocentní podíl. Zákazníci totiž svými nákupy často řeší nějaký problém a komunikace obchodníka může být dobrou radou, pokud je vše nastaveno správně.

david_vyskocil-min

David Vyskočil ze Samba.ai

Jak toho ale dosáhnout? Na základě práce s daty získanými z e-shopů či fyzických prodejen v kombinaci s prediktivními a skórovacími algoritmy umělé inteligence se Samba snaží odhadnout potenciální zájem zákazníků. Marketérovi pak navrhne, jakým způsobem i kterou cílovou skupinu by měl ideálně oslovit, a to i v kombinaci s radou jakým obsahem.

Nakonec Samba umožňuje orchestraci komunikace přes různé kanály od e-mailů přes sociální sítě a SMS zprávy až po push notifikace v aplikacích. „U nás tomu říkáme autopilot, skutečně můžete Sambu nechat běžet a machine learning engine poté rozhoduje o publikování, komponování i hodnocení samotných kampaní,“ hrdě se usmívá Vyskočil. Cílem ovšem není marketéry nahradit stroji.

„Marketéry budou firmy potřebovat vždy. My se snažíme vytvořit ideálně automatizovaný návod, jak komponovat kampaně na základě dat, záleží však na člověku, co s ním bude dělat. Jsme jen rádce, chceme kreativním lidem vrátit kreativitu, protože v současnosti jsou marketéři zahlceni daty a grafy. Idea je pořád nosná, systém nikdy nevymyslí dlouhodobou a úspěšnou strategii,“ doplňuje jednačtyřicetiletý podnikatel.

Dvojnásobný meziroční růst

Od doby, kdy se Samba.ai poprvé objevila na oborové konferenci, si pomalu buduje svoje místo na trhu. Aktuálně ji využívá na dvě stovky platících klientů, další část pak pořád funguje na freemium verzi s osekanými možnostmi (a noví zákazníci již tento bezplatný produkt ani nemohou využít).

Nástroj je podle svých tvůrců vhodný spíše pro větší a velké tržní hráče, kteří nejčastěji působí ve čtyřech vertikálách: zdraví a lékárny, FMCG (rychloobrátkové zboží jako potraviny a dětský sortiment), pet (zvířecí potřeby) a cestování. Obecně tak jde o firmy působící v e-commerce sektoru, kde dochází k časté a opakované interakci se zákazníky. Někteří klienti však Sambu využívají také na brandové kampaně.

Díky tomu loni získala mateřská firma DiffSolutions, která vývoj Samby zastřešuje, tržby na úrovni patnáct milionů korun a letos předpokládá růst rovnou na dvojnásobek. Původní odhady sice byly vyšší, kvůli pandemii koronaviru však došlo k výraznému zpomalení zahraniční expanze.

samba_dashboard

Dashboard nástroje Samba.ai

Foto: Samba.ai

Firma zároveň zatím není v zisku a prozatím na tom neplánuje nic měnit. „Když se nám podaří dostat do zisku, tak přibereme nové kolegy, abychom se opět ze zisku dostali pryč,“ směje se Vyskočil. Samba však problémy s financemi nemá a dlouhodobě si udržuje rezervu, kterou získala díky několikamilionové investici od Rockaway v roce 2016.

„Jednorázově nám tržby v důsledku koronaviru a odchodu některých zákazníků poměrně dost klesly, přežili jsme to však bez větších problémů a teď začínáme rezervu opět naplňovat,“ dodává ředitel firmy.

Samba tak pokračuje v naplňování své vize, která je naschvál definovaná utopisticky a reálně tedy nedosažitelná: ideální rozhraní aplikace by mělo obsahovat jen dvě políčka pro údaje z platební karty a pro sumu, kterou chce klient platit, společně s velkým tlačítkem „go“.

zalando-jagr

Přečtěte si takéJaromír Jágr v dresu Zalanda. Módní e-shop bude v Česku propagovat nestárnoucí hokejová legenda

„Pak by jen zákazník klik a začala by magie,“ směje se Vyskočil. „Samozřejmě to takhle nebude fungovat nikdy, ale narovnává to přemýšlení v rámci usnadňování práce s marketingem. Proporčně se pořád spousta nákladů vynakládá na aktivity, které cílovce nepřinášejí žádnou přidanou hodnotu, jako je management kampaní či tvorba kreativ.“

A i když došlo kvůli koronaviru ke zpomalení mezinárodní expanze, firma na ní postupně pracuje. Aktuálně bojuje zejména s tím, že se potenciální klienti zaměřují na stabilizaci svého byznysu a Sambu považují za tzv. nice-to-have nástroj, jehož implementaci odkládají na později. V pipelině však má desítky klientů na britském či nordickém trhu a postupně si chce pozici vybudovat také na nejdůležitějším trhu pro marketingové nástroje – Spojených státech.

Produktová strategie Samby tak reaguje na fakt, že globální trh marketingové automatizace je extrémně konsolidovaný, kdy 93 procent všech rozpočtů, které firmy v této oblasti utrácejí, teče jen přes deset firem. O zbylých sedm procent se pak dělí dalších 15 až 20 tisíc firem.

Z nouze k většímu byznysu

Příběh Samby jako nástroje pro marketéry však není tak přímočarý, jak se na první pohled může zdát. Firma DiffSolutions před lety začínala jako tým datových analytiků, kteří pro velké klienty vyvíjeli projekty na míru. Jedním z nich bylo řešení pro banku, ve které hledali data o podvodech zaměstnanců, třeba když překračovali své pravomoci.

Od zakázkového vývoje se pak firma k unifikovanému produktu dostala z jednoduchého důvodu – začínali ji docházet peníze a neměla nové projekty. „Z interního ICT jsme se dívali, kde jsou podobná data, se kterými bychom dokázali pracovat. Našli jsme je v online marketingu a pustili jsme se do toho, i když v něm nikdo z nás neměl background,“ vzpomíná Vyskočil.

samba_flowcampaigns

Nástroj Samba.ai

Podobně jako zaměření firmy se měnil i samotný název nástroje. Samba se původně nazývala Yottly (od slova yottabyte), téměř nikdo si však tohle jméno nedokázal zapamatovat a už vůbec ne správně napsat. Po špatných zkušenostech pak firma chtěla název, který si každý zapamatuje i za cenu toho, že to bude až příliš generické jméno – a tím se stala Samba.ai.

Celkově tak Vyskočil se svým týmem překonal již mnoho překážek, ze kterých se snaží do budoucna co nejvíc poučit. „Výzev bylo mnoho. Několikrát jsme měnili strukturu produktu, pozicování, název… Díky neznalosti jsme se stali historicky možná i nepřehlednými,“ přiznává.

„Jsou to nepříjemné dozvuky našich rozhodnutí, teď už je snad vše správně. Když se ale člověk podívá, vidí vždy jen zdárnou budoucnost. Pak si uvědomí, co má za sebou, a ví, že kroky, které dělá, se mohou ukázat jako špatné. Nejdůležitější je mít nadhled a k rozhodnutím zdravý respekt,“ dodává Vyskočil poučení na závěr.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.