Automatické nastavování cen je pro e-shopy klíč k vyšším ziskům. Český startup Disivo na to teď nabírá 10 milionů korun

Petr Bláha, zakladatel a ředitel startupu Disivo

Foto: Disivo

Automaticky nastavovat ceny jednotlivých produktů, což by majitelé a provozovatelé e-shopů nikdy nemohli ručně zvládnout, a právě díky dynamické cenotvorbě zvyšovat jejich zisky. Takový je cíl dvouletého startupu Disivo, který teď pro naplnění tohoto cíle od investorů získal deset milionů korun. Na první velkou investici do Disiva se složili fond Nation 1 a investoři Martin Rozhoň s Kamilem Levinským.

Petr Bláha se výkonu e-shopů a optimalizaci jejich konverzního poměru začal věnovat už během studií ekonomiky na Masarykově univerzitě. V průběhu let, kdy působil jako CRO specialista, který se zabývá optimalizací konverzního poměru, ho však napadlo, jestli by se právě optimalizace nedala posunout dál, a to přímo do oblastí cen produktů online obchodníků.

„Spousta e-shopů totiž dává velké úsilí do optimalizace kampaní a občas i stránek, ale ohledně ceny si řeknou, že ‚nějak‘ funguje, a tak na ni raději nesahají. V případě několika stovek produktů je navíc kapacitně náročné sledovat jejich jednotlivé ceny a měnit je v závislosti na trhu,“ popisuje hlavní myšlenku svého podnikatelského příběhu Bláha.

Podle třiatřicetiletého rodáka z Hradce Králové je v podstatě nemožné, aby e-shopy pomocí ručního nastavování cen sledovaly všechny potřebné informace jako poptávka, skladové zásoby, ceny konkurence, ekonomické vlivy či sezónnost. „Dochází tak k prodeji buď za nižší než možné ceny, nebo naopak k neuskutečnění prodeje z důvodu vysoké ceny,“ říká Bláha, který proto založil startup Disivo.

„Přesně toto je oblast, kterou umíme pro e-shopy vyřešit a v reálném čase optimalizovat ceny s cílem maximalizace zisku,“ doplňuje.

produkt

Produkt Disivo

Foto: Disivo

Technologický startup ve svých začátcích získal andělskou investici od společnosti Dataweps, díky které byl schopný rychleji ověřit product-market fit v oblasti řešení pro dynamickou cenotvorbu produktů pro e-shopy. Těm umožňuje automatizovaně spravovat a měnit ceny v rámci celého portfolia v jednotkách vteřin, což jim zajišťuje schopnost strategického růstu a navyšování zisků.

V oblasti cenotvorby v reálném čase si na trhu vybudoval své jméno český startup Yieldigo, který již stihl expandovat i na ruský či americký trh. Byť obě firmy působí ve stejné oblasti, podle Bláhy nejde o opětovné vynalézání kola, protože Disivo se místo kamenného retailu zaměřuje na online obchodníky a obsluhuje tak jinou cílovou skupinu.

„V retailu, kde existuje menší množství položek, ale obrovská obrátka, je Yieldigo spolu s Deloittem, EY a dalšími machine learning nástroji skvělým řešením. Problém pro tyto nástroje nastává ve chvíli, kdy není dost dat – prostě jakmile neprodáte dva tisíce másel, tak toho příliš nenamodelujete. Pro většinu produktů i na velkých e-shopech je proto blackbox se strojovým učením nevhodný,“ myslí si Bláha.

Od roku 2018, kdy Disivo oficiálně vzniklo, jeho řešení začaly využívat nižší desítky tuzemských e-shopů včetně například internetové lékárny Pilulka či e-shopu TisknuLevně.cz. Plán ovšem je počet firem využívajících řešení mladé firmy každý rok zdvojnásobovat a neohrozila jej ani globální pandemie.

Nástroj, který pomůže z krize

„Od začátku koronavirové krize jsme dokonce zaznamenali u klientů mnohem větší zápal pro Disivo jako strategického nástroje, který pomůže na cestě z krize. Z hlediska akvizice je situace velmi pozitivní – i další klienti si uvědomují čím dál vyšší potřebu automatizace a optimalizace procesů pricingu. Růst je nyní rychlejší, než jsme předpokládali, asi o 20 procent,“ říká Bláha.

Úroveň dosažených tržeb však dvouletá firma prozradit nechce s vysvětlením, že první řešení bylo v e-shopech nasazeno teprve během loňského roku a doteď svoji pozornost Disivo věnovalo svým klientům a dolaďování produktu. Starosti o obrat tak šly stranou.

martin-rozhon1

Martin Rozhoň

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Oporu proto startup hledal v externím financování a našel ji v investičním fondu Nation 1 a soukromých investorech Martinovi Rozhoňovi a Kamilovi Levinském. Ti růst firmy, její plánovanou expanzi i zlepšování produktu podpořili částkou 400 tisíc eur, tedy více než deseti miliony korun.

pricefx-team

Přečtěte si takéDalší investiční trefa českého Creda. Německý Pricefx, který má velký tým v Praze, nabírá 65 milionů dolarů

„Neschopnost optimalizovat ceny ve vysoce konkurenčním prostředí může být pro spoustu e-shopů z dlouhodobého hlediska likvidační. Bez nástroje jako Disivo je pro větší e-shopy prakticky nemožné dělat cenotvorbu efektivně a profitabilně,“ komentuje investici Martin Rozhoň, jenž se po prodeji Vivantisu, který zakládal, věnuje investicím do lídrů s dobrou karmou.

„Produkt je velmi dobře škálovatelný a k jeho vývoji zvolil Petr Bláha ideální trh. Česko je totiž v rámci e-commerce vysoce rozvinutý trh. Dosavadní pozitivní zkušenosti s nasazením v českých e-shopech nás přesvědčili o velké perspektivě Disiva na globálním trhu,“ doplňuje Martin Bodocký z investičního fondu Nation 1.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.