Zpět ke kořenům. Legendární výrobce motocyklů Triumph nečekaně představil vlastní elektrické kolo

Triumph Trekker GT

Foto: Triumph

Britský Triumph je klenotem mezi ostrovními výrobci motocyklů. Jeho historie sahá až do předminulého století a ve své době se jednalo o jednoho z největších světových producentů jednostopých strojů. Ty byly schopny vítězit v řadě prestižních závodů a rád na ně usedá i samotný James Bond. Dnes značka spadá pod BMW a její sláva na sobě začíná nést lehké známky koroze. Rozhodně však nepatří do starého železa, jak dokazuje i nejnovější projekt elektrického kola.

Triumph Trekker GT, jak je kolo pojmenováno, může mnohé skalní fanoušky zvedat ze židle. Pokládají si otázku, proč by značka jako Triumph dělala elektrické jízdní kolo? Odpověď je vcelku jednoduchá. Časy se mění a výrobci hledají nové způsoby, jak zaujmout zákazníky. Proto se například v sortimentu BMW objevila elektrická koloběžka a s jízdními koly koketují i Harley-Davidson či Škoda Auto.

Stejně jako u Škodovky je i pro Triumph výroba kola, byť moderně laděného, návratem ke kořenům. Když byl Triumph v roce 1885 založen, nebyly to motocykly, co němečtí přistěhovalci Bettmann a Schulte ve své dílně montovali. Byla to právě jízdní kola, která motocykly doplnila až o 17 let později.

triumph-elektrokolo5

Logo výrobce se objevuje hned na několika místech

Foto: Triumph

triumph-elektrokolo6

Na první pohled vypadá kolo vcelku obyčejně

Foto: Triumph

Triumph tedy navrací do své produkce výrobek, který jej před více než 100 lety zformoval, byť je dnešní podnik Fénixem, který vstal z popela původního Triumphu zaniklého v roce 1983. Nové kolo je laděno spíše jako elektrický univerzál, určený především pro dojíždění do práce, na nákupy, ale zvládnout by se s ním dal i dobrodružnější výlet.

O to by se měl postarat lehký hliníkový rám, ve kterém je uložena baterie o kapacitě 504 Wh, s níž byste měli ujet až 150 kilometrů. Tato vzdálenost je ovšem platná jen v případě, pokud by cyklista jel v ideálních podmínkách a využíval sílu elektřiny na minimum. V reálu se bude dojezd na jedno nabití pohybovat mezi 50 až 70 % udávaného dosahu, na druhou stranu na kole se jen čistě na elektromotor obvykle nejezdí.

Mimo motoru Shimano 6100 našla v kole své uplatnění i přední odpružená vidlice RockShox Paragon a ráfky ozdobily 27,5palcové pláště Schwalbe Energizer Green Guard. Vedle motoru pak Shimano dodává elektrokolu již zmiňovanou baterii i kotoučové brzdy Shimano Deore M600. Že je kolo hlavně měšťákem, prozrazuje přední LED světlo, zadní nosič, hliníkové blatníky, stojánek, zámek a pohodlně polstrované sedlo.

triumph-elektrokolo2

Jezdci je k dispozici i displej poskytující řadu jízdních informací

Foto: Triumph

Především komponenty Shimano, ale i logo Triumphu, které zdobí rám hned na několika místech, jsou důvodem, proč je cenovka Trekkeru GT poměrně vysoká. I s daní kolo vychází na 2 950 liber, tedy v přepočtu bezmála 90 tisíc korun.

Cenovka tedy nebude hlavním důvodem, proč si toto kolo koupit. Tím je především tradice a poctivost zpracování, kterými Triumph boduje u zákazníků po dlouhá léta. A elektrokolo přichází v době, která je cyklistice ve městech více než nakloněna. Přesto James Bond zřejmě nenasedne.

lusq

Přečtěte si takéČeský startup Lusq staví online platformu pro investiční byty se zaručeným výnosem. Letos jich nabídne stovku

Elektrokolo ovšem potvrzuje, že kdesi v útrobách vývojového oddělení značky pracuje tým, který se zabývá elektrickými technologiemi. Triumph nikde neuvádí žádného další dodavatele, což naznačuje, že si kolo a komponenty na něj z větší části vyvinul a vyrobil sám. Již brzy by se tak na trhu mohl objevit i elektrický motocykl s charakteristickým nápisem Triumph na boku „palivové nádrže“, o němž se již delší dobu spekuluje, ale elektrické kolo ho nečekaně předběhlo.

triumph-elektrokolo1

Hliníkový rám ukrývá baterii dodávanou značkou Shimano

Foto: Triumph

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.