Za Ninju vysázel Microsoft miliony dolarů, ale nestačilo to. Svou streamovací službu Mixer zavírá a spojuje se s Facebookem

Tyler „Ninja“ Blevins při hraní Fortnite

Foto: Joe Gall/Red Bull

Když v roce 2016 koupil Microsoft streamovací platformu Mixer, cílem bylo vytvořit místo, které bude přímo konkurovat známějšímu Twitchi. Přesto, že na na svou platformu přetáhl i nejúspěšnějšího streamera světa Tylera „Ninju“ Blevinse, nyní své snahy v této oblasti definitivně – a tak trochu nenápadně – ukončuje.

Microsoft v překvapivém prohlášení, které provedl záměrně ve chvíli, kdy celý technologický svět sledovat představování nových produktů Applu, oznámil, že už za měsíc Mixer vypne a své uživatele nasměruje na doteď konkurenční Facebook Gaming. Důvodem je, že platforma mezi většími hráči zkrátka neuspěla tolik, jak bylo v plánu.

Šéf gamingu v Microsoftu Phil Spencer pro magazín The Verge řekl, že „komunita Mixeru bude benefitovat z široké divácké základny na Facebooku.“ Už 22. července se tak veškeré služby a aplikace Mixeru budou automaticky přesměrovávat na korespondující služby ve Facebook Gaming.

Streameři, kteří měli partnerství na Mixeru, budou mít možnost se automaticky stát součástí obdobného facebookového programu Level Up. Právě po stránce streamerů přitom Mixer nabral v posledních měsících těžké kalibry. Zmíněného Ninju, který je nejsledovanějším streamerem světa, přebral Twitchi v exkluzivním kontraktu, jehož hodnota je odhadována na desítky milionů dolarů.

Ninja sám na Mixer přivedl miliony nových diváků jen v prvních týdnech, nicméně teď je jeho kontrakt opět rozvázaný a devětadvacetiletý Američan, který se proslavil hraním hry Fortnite, se může sám rozhodnout, jestli bude pokračovat na Facebook Gaming, nebo se vydá jinou cestou.

Stejné podmínky mají i jiná velká jména, které doposud exkluzivně působila na Mixeru, avšak zatím není jasné, jak se k přechodu na Facebook postaví. S miliony dolarů v kapse se tak mohou vrátit opět například na Twitch, kde se těšili co do počtu diváků mnohem větší pozornosti.

Facebook Gaming nebude dle vyjádření jeho šéfa k novým kontraktům streamery aktivně vybízet. Je ostatně faktem, že obecně vzato sociální gigant neakcentuje exkluzivitu a některá z největších jmen na platformě (například Jeremy „DisguisedToast“ Wang) stále mohou streamovat i na Twitchi.

mixer-ninja

Ninja při hraní Fortnite na Mixeru

Facebook Gaming má nicméně zázemí největší sociální sítě světa a 700 milionů lidí měsíčně si na Facebooku zahraje hru, zhlédne herní video, nebo interaguje ve skupině zaměřené na hry.

Nové synergie mezi Facebookem a Microsoftem

Proč ovšem Microsoft zahodil vlastní platformu a své uživatele dal všanc Facebooku? Je to čistě strategický krok a partnerství, které má co do činění s herní cloudovou službou zvanou xCloud, kterou Microsoft vyvíjí a začne ji nabízet ještě letos jako součást placených členství Xboxu.

Její idea je podobná jako ta v případě Google Stadia, tedy že hráči budou moci hrát hry odkudkoliv, z jakéhokoliv zařízení, bez závislosti na tom, na jakou konzoli nebo počítač byly dříve určeny.

petr-mara

Přečtěte si takéKaždý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr Mára

Integrace s Facebook Gaming by měla ve výsledku znamenat, že lidé, kteří streamery sledují, budou moci okamžitě kliknout a třeba i na svých telefonech začít hrát stejnou hru jako jejich oblíbený streamer. Microsoft má přitom s xCloudem smělé plány – celkově na něj chce přivést dvě miliardy hráčů po celém světě.

Zatím není jasné, kdy přesně se xCloud v rámci Facebook Gaming objeví, nicméně magazín The Verge taktéž upozorňuje, že podobnou strategii nepředvádí Microsoft poprvé. I když s méně významnou službou, před třemi lety ukončil provoz Groove Music a uzavřel strategické partnerství se Spotify.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.