Už žádné zbytečné čekání. U tramvají v Praze půjde letos jednoduše zjistit jejich aktuální polohu

Pražská tramvaj

Foto: DPP

Stojíte na zastávce, čekáte na tramvaj, která sice měla jet podle jízdního řádu před minutou, ale jelikož se může někde zaseknout, tak řešíte, zda už skutečně jela, nebo teprve přijede a máte na ni čekat. To dosud v Praze nebylo možné zjistit, ale zdá se, že se blýská na lepší časy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) totiž plánuje všech svých 838 tramvají osadit přijímači pro přenos signálu navigačního systému.

Praha má sice velmi propracovaný jízdní řád tramvají, ale už dlouhé roky se debatuje o tom, že se prakticky nikdo nemůže podívat, kde daná tramvaj na cestě skutečně je. Někdy jde o kontrolu, zda vám tramvaj ujela před nosem, jindy, když nejede delší dobu, zase můžete zjistit, že je na trase nějaký větší problém a zařídíte se jinak.

„Slíbil jsem, že během letošního roku budeme konečně znát polohy tramvají online. V jiných městech je naprosto běžné, že na zastávce z telefonu pohodlně zjistíme, jestli tramvaj, na kterou čekáme, už jela nebo teprve přijede. Už to dávno mělo být i v Praze,“ napsal na Facebooku Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Dopravní podnik teď skutečně začíná konat. Plánuje nakoupit do všech svých tramvají vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou, a v této souvislosti vypsal výběrové řízení. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 20 milionů korun a vítěz by měl být znám na konci letních prázdnin.

Ověřit si jednoduše online z mobilu, zda jede váš tramvajový spoj na čas, jde už dlouho třeba v Ostravě nebo Brně, v hlavním městě to byl dosud problém. Ne že by se poloha tramvají nemonitorovala vůbec, jenže provoz řídicích systémů má na starosti externí dodavatel v podobě firmy Xanthus. A ta byla ochotná data poskytnout pouze za vysokou úplatu, na kterou Praha nechtěla přistoupit.

marekmensa_1

Přečtěte si takéAkce jim odpadly, tak začalo Attendu pomáhat školám. Nástroj Učíme.se už používá přes dva tisíce učitelů

Proto teď Dopravní podnik nasazuje vlastní řešení, které má zpřesnit lokalizaci tramvají s maximální odchylkou 3,5 metru. Přijímači napojených na evropský navigační systém Galileo budou osazeny všechny tramvaje, které tak půjdou ve stopách metra. V něm začalo měření skutečného příjezdu vlaků fungovat v prosinci 2019, začátkem letošního roku pak přibyly stejné údaje u autobusů.

Jelikož DPP očekává, že vítěze veřejné zakázky vyhlásí do konce letošních prázdnin, a dodavatel má pak 180 dnů od podpisu smlouvy na namontování zařízení do celé flotily tramvají, tak by první tramvaje měly svoji aktuální polohu díky novým přijímačům začít hlásit v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.