Slavný pouliční umělec Banksy v Praze vystavuje svůj street art. Ale jen napůl, protože „copyright je pro lůzry“

Ikonická dívka s červeným balónkem

Foto: Dominic Robinson

Jeho revírem jsou ulice, přesněji oprýskané zdi, plechová vrata nebo chodníky, po nichž denně prochází tisíce lidí. V pomyslné kápi tajemného umělce, jehož identita je po tři dekády veřejnosti neznámá, pobíhá hlavně po britských městech, kde maluje nebo lepí unikátní street art reflektující společenské dění. Občas však jeho díla zavítají i do výstav, o nichž ani on sám neví.

To je rychlé představení Banksyho, legendárního a zároveň anonymního streetartového umělce, který na začátku 90. let rozjel svou pouliční kariéru na bristolské undergroundové scéně, aby se svým graffiti následně ovládl celý svět. Nyní se jeho umění dostává i do pražské Galerie Mánes, ve které je do 27. září v rámci akce The World of Banksy vystaveno až devadesát jeho slavných děl.

Pokud Banksyho příliš dobře neznáte, po zaplacení 340 korun za vstupné se vám může zdát, že jde o autentickou výstavu plnou těch největších skvostů, které symbol street artu kdy stvořil. Spatříte na ní totiž kultovní uklízečku zametající městskou špínu pod fasádu, líbající se policisty, tzv. Flower Throwera nebo věhlasnou dívku s červeným balónkem.

policiste-banksy

Banksyho líbající se policisté

Foto: ShoZu/Wikimedia Commons

Vše se jeví jako originální a laik jen stěží pozná, že v Galerii Mánes není něco v pořádku. Ovšem ti, kteří Banksyho sledují již nějakou dobu, ví, že žádné oficiální výstavy nikdy nepořádá. Dokonce proti nim bojuje a nebojí se použít i sprej, svou největší ruční zbraň, kterou dává pořadatelům i návštěvníkům takových akcí viditelně najevo, že se uvnitř vystavují falzifikáty.

Pochopitelně nevíme, zda něco takového čeká i prostor na pražském Masarykově nábřeží, ale pokud ano, nemohli bychom se divit. Banksy si stojí tvrdě za svým a ani českou zastávku putovní výstavy pod názvem The World of Banksy, která proběhla i ve Španělsku nebo Francii, sám neautorizoval. I tak vás ale vtáhne do světa jedněch ze světově nejrozeznatelnějších street artů.

Studentská inspirace Banksyho tvorbou

Vzhledem k tomu, že si Banksy dělá výtvarná plátna hlavně ze zdí a dalších venkovních prostor, je nemožné s jeho díly obrážet výstavní haly. Pražská výstava proto sází na tvorbu rádoby autentických replik, které jsou v případě Galerie Mánes zhotoveny několika studenty Akademie výtvarných umění v Praze.

Ti měli pod záštitou pořadatelské firmy Heinen Handels, která je najala coby brigádníky, za úkol načerpat inspiraci z jeho opravdových děl a co nejvěrohodněji je překreslit. Výsledkem je až třicet téměř dokonalých kopií, které visí na improvizované městské zdi uvnitř galerie.

thrower-banksy

The Flower Thrower, jedno z nejkultovnějších Banksyho děl

Foto: Gross Domestic Product

„Přenést atmosféru Banksyho graffiti do výstavní síně je složité. Rozhodli jsme se, že iluzi toho prostoru vytvoříme znova. Mladí akademičtí malíři proto velice pečlivě překreslili graffiti podle originálů, což tvoří první část expozice,“ říká pro E15.cz kurátor výstavy Jiří Jaskmanický a odkazuje na citát „Copyright is for losers“, který je napsán u vchodu.

Naskýtá se samozřejmě otázka, zda je vůbec legálně v pořádku autorská díla jiného umělce takto reprodukovat. Běžně by nebylo, ale protože jde o graffiti, které je na veřejných prostranstvích považováno jako vandalství, Banksy by se přihlášením jeho tvorbě doznal k právním přestupkům. To ostatně potvrzuje i tzv. Pest Control, jediný oficiální ověřovací systém pro Banksyho tvorbu.

banksy-devolved-parliament

Přečtěte si takéŠimpanzí hádky o brexit. Kultovní olejomalba britského umělce Banksyho se vydražila za 287 milionů korun

Repliky jeho pouličních děl jsou však první polovinou celé výstavy. Tou druhou je showcase více jak šedesáti nejznámějších tištěných verzí Banksyho děl pocházejících ze soukromých sbírek. A tam je skutečnost trošku jiná. V pěti tuctech těchto skvostů totiž mají být zahrnuta i pravá díla, která z pera britské umělce skutečně vychází (byť to organizátor negarantuje). Práva na ně mají být podle Jaskmanického vyřešena spoluprací s pořadatelem Hainen Handels.

Banksy jako symbol umělecké kontroverze

Neexistuje příliš mnoho žijících umělců, kteří by byli stejně tak kontroverzní jako právě Banksy. Jelikož reaguje na problematiky společenského a sociálního dění, bývá v hledáčku nejen aktivistických skupin, ale také médií a samozřejmě fanoušků, jež se snaží mermomocí zjistit jeho pravdou identitu.

Banksy se nicméně v minulosti proslavil i svými skutečně kuriózními momenty, kterými vyplašil celý svět. Dost možná nejzářnějším příkladem je obraz zmíněné dívky s červeným balónkem, který se před dvěma lety dostal do dražby. Nikdo ale netušil, že uvnitř rámu obrazu je důmyslně zabudována skartovačka, která plátno ihned po odklepnutí kladívka skartovala. Šok lidí přítomných v sále byl tehdy veliký.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.