Prodej limitovaných tenisek krize neovlivní. V květnu měl Footshop největší tržby v historii, říká Peter Hajduček v podcastu

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Měl to být rok, kdy Footshop překoná poprvé v historii v tržbách 1 miliardu korun. Přestože se plány nakonec zřejmě o rok odsunou, zakladatel jednoho z největších teniskových e-shopů v regionu Peter Hajduček je naplněn optimismem. V CzechCrunch Podcastu popisuje, proč současná krize pro jeho firmu není takový problém a co chystá dál.

„Bylo těžké odhadovat, jak se bude situace vyvíjet, ale dnes už víme, že je to mnohem pozitivnější, než jsme čekali. V květnu jsme měli v onlinu největší tržby v historii,“ hlásí Peter Hajduček, který pokoření miliardového milníku odsunul na příští rok, ale nijak zvlášť mu to nevadí.

„Neženeme se za tržbami, ve výsledku to je jen nějaké číslo v Excelu. Pro nás je to hlavně o vytváření dlouhodobé hodnoty a stavění základů, které nám umožní dlouhodobě a kontinuálně růst,“ říká Hajduček v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kde mluví i o tom, proč bude o tenisky pořád zájem a kam dál se chystá s Footshopem expandovat.

Poslechnout si ji můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Peter Hajduček v CzechCrunch Podcastu rozpovídal?

***

Loňský rok zakončil Footshop s tržbami kolem 760 milionů korun a na letošní rok znovu plánoval vyrůst zhruba o třetinu a tím pádem překročit zmíněnou miliardu, ale nakonec je plán konzervativnější. „Aktuálně cílíme na zhruba 840 milionů korun,“ říká třicetiletý Hajduček, který Footshop rozvíjí už od roku 2012.

Během let se z malého e-shopu vyklubal velký regionální hráč, který má kamenné pobočky v pěti evropských zemích a z mnohojazyčného e-shopu prodává prakticky do celého světa. Právě e-shop tvoří 85 až 90 % byznysu celého Footshopu, ale kamenné pobočky jsou stále zásadnější.

„V Česku projde kamennými obchody polovina zákazníků, kteří si tam často vyzvedávají objednané zboží, nebo tam rovnou nakoupí,“ popisuje Hajduček. V loňském roce Footshop otevřel první obchod v rumunské Bukurešti, která následovala Prahu, Bratislavu a Budapešť, a přestože musel nyní odložit expanzi do Sofie, brzy se kamenná pobočka otevře i v Bulharsku.

„Jakmile vidíme, že nám online v dané zemi roste, přidáváme stále více aktivit a naše lokalizace vrcholí otevřením kamenného obchodu, což je pro nás v dané zemi symbolické zapíchnutí vlajky, kterým říkáme, že tu jsme a myslíme to s tímto trhem vážně,“ popisuje expanzní strategii šéf Footshopu, který vyrostl na nabídce exkluzivních limitovaných edicí různých tenisek.

footshoop-bukurest5-min

Prodejna Footshopu v Bukurešti

Foto: Footshop

V prodejích mají sice menšinový podíl, ale pro Footshop jsou dál zásadní, i díky nim se totiž kolem teniskového e-shopu vytvořila početná komunita lidí. Přestože teď koronavirová krize dopadla na celou společnost – ostatně i Footshop musel upravit své plány –, podle Hajdučka nehrozí, že by se limitované edice tenisek, které stojí obvykle kolem pěti tisíc korun a výš, přestaly prodávat.

„Fanoušci někdy vědí několik měsíců dopředu, že ta teniska vyjde, a čekají na ni. Když se pak teniska dostane na trh, tak nějaký ekonomický výkyv jejich nákupní chování neovlivní. Oni totiž vědí, že se vyprodá a velmi pravděpodobně se už v prodeji znovu nikdy neobjeví,“ vysvětluje Hajduček, proč je kolem limitovaných edic tenisek, na nichž firmy často spolupracují s různými celebritami, takové haló.

V nové epizodě CzechCrunch Podcastu pak zakladatel Footshopu popisuje, jak si dokázala jeho firma vybudovat mezi konkurencí výsadní postavení a často v mnoha zemích prodává exkluzivní kousky jako jediná, a hovoří i o tom, zda se do prodejů promítl i nedávno vysílaný dokument Last Dance o basketbalistovi Michaelu Jordanovi. Jeho značka Air Jordan ve spolupráci s Nike je totiž taktéž žhavým zbožím.

peter-hajducek-footshop5

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Koronavirové měsíce každopádně Footshop přečkal a Peter Hajduček už vyhlíží nové příležitosti. Je jich prý totiž hodně a jeho firma tak může nadále rychle růst jako v posledních letech. COVID-19 ostatně podle košického rodáka způsobil první větší náraz Footshopu právě po letech kontinuálního růstu, ale ten by ani tak neměl ustat. I proto teď hledá Hajduček do firmy nové investory.

„Máme štěstí, že jsem to na poměrně velkou firmu dotáhl bez investora, pořád mám tedy ve Footshopu velký podíl,“ popisuje. Před dvěma lety přibral investiční fond Enern, který pomohl s rychlejším vývojem IT systémů a expanzí, ale zakladateli nadále patří lehce pod 70 procent. A tak se teď obrátil na investiční platformu Crowdberry, kde chce od menších investorů vybrat 4 miliony eur (přes 100 milionů korun).

O tom, jaké má s těmito penězi plány, proč chce maximalizovat zisk, ale nikoliv za cenu nižšího růstu, a kde vidí další příležitosti pro rozvoj, hovoří Peter Hajduček v našem podcastu, který najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.