Přes Donio se už vybralo více než 51 milionů korun. Teď chce dárcovská platforma změnit český crowdfunding

Tým Donio s partnerem Mitonu Tomášem Hodboděm (vpravo)

Foto: Donio

Na firemním počítadle mělo svítit 50 milionů korun někdy v příštím roce. Není se čemu divit, dárcovská platforma Donio vznikla teprve nedávno, ale koronavirová krize nakonec její vývoj a růst katapultovala zásadně kupředu. Na dobrou věc se tak už přes Donio vybralo přes 51 milionů korun a teď chce tým pod vedením Davida Procházky změnit český crowdfunding.

Donio loni vzniklo jako dobročinná crowdfundingová platforma, která se zaměřuje na pomoc těm, jež se ocitli v nelehké situaci. Cílem bylo vybírat peníze na „dobrosti“ všeho druhu s tím, že na danou pomoc šlo vždy 100 procent vybrané částky. Třeba na plicní ventilátory nebo energii lékařům. Krize však Donio vystřelila i do dalších oblastí.

„Donio bylo doposud vnímáno jako dobročinná platforma, během pandemie se na nás ale obrátila řada lidí s nápadem na podporu zajímavého projektu. Rozhodli jsme se, že náš záběr rozšíříme. Na českém trhu už crowdfundingové portály sice existují, ale my jsme se pokusili vykrýt to, co podle nás nenabízí. A nebo nabízí, ale draze,“ říká David Procházka, zakladatel Donia.

donio_david-prochazka-min

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

Foto: Donio

Crowdfunding, tedy způsob financování, během kterého se více menších investorů složí na větší cílové částky, která je požadovaná na různé projekty či třeba právě dobročinnou pomoc, skutečně není nic nového. V Česku úspěšně fungují portály jako Hithit či Startovač, obdoby globálního Kickstarteru nebo Indiegogo. Donio však vidí skulinu na trhu.

Obvykle nyní crowdfundingové kampaně fungují tak, že se vypíše cílová částka, kterou chce daný projekt vybrat, stejně jako odměny, které investoři za různé částky získají. Zásadní však je, že když se na cílovou částku nedosáhne, kampaň skončí neúspěchem a peníze se vrací investorům. Právě to je jeden z aspektů, které chce Donio změnit.

V rámci své nové služby Donio Plus se už nebude omezovat pouze na dobročinné projekty, ale vezme pod svá křídla libovolné projekty, který budou hledat finance pro svůj rozvoj. Aby se pak jejich autoři nemuseli bát, že veškerý investovaný čas, energie i peníze do kampaně vyjdou vniveč, když se nevybere cílová částka, zavádí Donio tzv. milníky.

V rámci nich zakladatel projektu rozdělí cílovou částku na několik menších, a když se dostane alespoň k prvnímu z nich, má jistotu, že získá minimálně takovou část peněz. Klíčový je pak fakt, že Donio bude i nadále všem projektům vyplácet 100 % vybraných peněz. Navíc když nebudou autoři chtít, nemusí u projektu vypisovat ani žádné odměny.

donio-plus_lucie-hanackova-a-david-prochazka

Lucie Hanáčková, která vede Donio Plus, a David Procházka, zakladatel Donia

Foto: Donio

„Z rešerše, kterou jsme si udělali, vyplynulo, že zakladatelé projektů často z vybrané částky hradí portálům až 13% provize za to, že u nich kampaň mají,“ vysvětluje David Procházka, který Donio postavil na principu dýšek. Každý přispěvatel může nad rámec svého příspěvku na daný projekt poslat i menší „odměnu“ pro samotnou platformu. A jak tento systém Doniu funguje?

„Zatím jsou to jednotky procent podporovatelů, kteří nechají i dýško. Ale jsme příjemně překvapení, kolik lidí oceňuje, že předáme 100 % vybrané částky, a rádi nás dýšky podpoří v provozu a rozvoji platformy,“ zmiňuje pro CzechCrunch Procházka s tím, že to při současném rozvoji vypadá, že by Donio mohlo být díky dýškám dlouhodobě soběstačné.

tomas-cupr-rohlik

Přečtěte si takéRohlik.cz letos v Česku utrží 8 miliard korun a urychluje svoji expanzi. V Bulharsku investuje do jedničky trhu

To ale ukáže až čas, i proto do dárcovské a crowdfundingové platformy před časem naskočila investiční skupina Miton, která projekt v jeho rozvoji podpořila několika miliony korun. A výsledkem je i zmíněná novinka v podobě Donio Plus.

„Od Donia jsme měli a máme velká očekávání. Věříme totiž, že společnými silami a díky naším zkušenostem s budováním online projektů můžeme změnit crowdfunding a pomáhat ve velkém,“ říká Tomáš Hodboď, který má v Mitonu investici do Donia na starosti.

donio_david-prochazka-a-tomas-hodbod-min

David Procházka z dárcovské platformy Donio a Tomáš Hodboď z investiční skupiny Miton

Foto: Donio

„Donio není projekt, na který bychom se dívali podle standardních investičních kritérií. Naším cílem je podpořit a udržet stěžejní myšlenku, že k organizátorům sbírek a projektů putuje vždy 100 % vybrané částky, tedy že si Donio nebere žádné provize,“ dodává Hodboď s tím, že nejde o úplně standardní investici, u které by v Mitonu očekávali vysokou návratnost.

Se startem Donio Plus lze již podpořit první tři projekty, které se na nové platformě objeví. Najdete mezi nimi novou kolekci Josefiny Bakošové s autorským dezénem látky, knihu Svátosti od Lucie Králíkové a Michaely Karásek Čejkové nebo závod Predator Race, který slibuje ještě lepší překážkové závody.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.