Premiéra s herečkou bez tepu. Do hlavní role chystaného sci-fi filmu byla poprvé obsazena robotka Erica

Erica je jedním z nejpokročilejších humanoidních robotů současnosti

Foto: Hiroshi Ishiguro Laboratories

Automatizace nebo nahrazování lidské práce roboty bývá často označováno za jedno z nejdůležitějších témat současnosti – mohlo by totiž zásadně ovlivnit schopnost stovek milionů lidí si vydělat na živobytí. Zároveň je velkou otázkou, který okruh činností stroje v dohledné době nebudou moci nahradit. Nyní se zdá, že by se o svoji budoucnost měli obávat i herci, protože drahé filmové hvězdy by mohly vystřídat jak plně digitální fotorealistické postavy, tak roboti. První byl do jedné z hlavních rolí drahého sci-fi obsazen už nyní.

Vedle syntetického psa Spota od Boston Dynamics, který šokuje veřejnost svou prodejní cenou, patří k hlavním hvězdám světové robotiky také Hiroshi Ishiguro, ředitel laboratoře inteligentních robotů na japonské Ósacké univerzitě. Ten se už od počátků milénia snaží vytvořit androida, tedy „umělého člověka“, který by byl alespoň při krátké interakci nerozeznatelný od skutečného člověka. Důležitý je přitom každý nejmenší detail, od uvěřitelného skládání vět přes realistickou mimiku až po napodobování lidských emocí.

Dosud nejvýrazněji se Ishigura svému cíli přiblížil s gynoidem (androidem ženského pohlaví) Ericou, krásnou dívkou se zájmem diskutovat o svém místě ve světě budoucnosti. Podobná témata, obzvlášť ve spojitosti s efektem tísnivého údolí způsobeného bizarně lidskými neživými předměty, se poměrně snadno dostávají do sféry znepokojivých předpovědí. Právě proto ovšem představují lákavé náměty pro filmová zpracování.

hiroshi-ishiguro

Hiroshi Ishiguro jednou a podruhé – který je skutečný?

Foto: Hiroshi Ishiguro Laboratories

V posledních letech diváky v tomto směru pohltilo zejména sci-fi Ex Machina, jehož děj se točí kolem snah o úspěšné projití androida Turingovým testem, tedy dosažení nerozeznatelnosti od vědomého člověka. Pro diváka ovšem byla situace v zásadě opačná, jelikož ho lidská představitelka robota musela přesvědčit o umělosti své postavy. Toto „odložení nedůvěry“ neboli ustoupení od nároků na uvěřitelnost u fikčních světů ve stejné míře nebude u chystaného filmu s prostým názvem b potřeba.

Do hlavní role sci-fi, které se podle zprávy magazínu The Hollywood Reporter má začít natáčet příští rok s poměrně bohatým rozpočtem 70 milionů dolarů, byla obsazena výše zmiňovaná Erica. Snímek, jehož minimalistický název v anglické výslovnosti odpovídá významu „být“, se tak stane vůbec prvním se syntetickou hlavní herečkou.

Tvůrci gynoidky Hiroshi Ishiguro a Kohei Ogawa ji původně nenavrhli s vidinou filmové kariéry, ale s přípravou na první roli Erice pomáhají pomocí principů metodického herectví. Ty spočívají v úplném ponoření se herce do své role s cílem dosáhnout co nejautentičtějšího výkonu. Nejvýraznější aplikace metodického herectví umělcům často přinášejí mnoho úspěchů – například u Joaquina Phoenixe, Marlona Branda, Daniela Day-Lewise nebo Roberta De Nira většinou nelze poznat, kde končí herec a začíná postava.

Robotikové se podobné principy pokusili aplikovat v umělé inteligenci Ericy. „U jiných hereckých postupů herci do svých rolí zapojují vlastní životní zkušenosti,“ vysvětluje hlavní producent b, Sam Khoze. „Erica ale žádné nemá. Pro hraní své role byla vytvořena od nuly. Její pohyby a emoce jsme museli simulovat prostřednictvím sezení s lidmi, kde se například ovládala rychlost jejích pohybů, mluvilo se o jejích pocitech a učilo se ji vyvíjet charakter a řeč těla.“

Společnosti, které poskytnou finance pro produkci b, v minulosti podpořily ambiciózní projekty jako To the Bone a S láskou Vincent. Základní premisa novinky se točí kolem vědce a jeho vynálezu programu pro zdokonalení lidského DNA. Poté, co si uvědomí nebezpečné důsledky svého díla, pomůže uniknout inteligentní robotce Erice.

Zatím nebylo oznámeno jméno režiséra ani představitelů dalších hereckých rolí, několik scén s Ericou už nicméně bylo natočeno loni v Japonsku. Zbytek má vzniknout v Evropě v červnu příštího roku.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.