Po stopách Avastu či AVG. Brněnský Whalebone chrání už přes milion uživatelů a do tří let chce překonat miliardu

Richard Malovič, ředitel Whalebone

Foto: Whalebone

V oblasti ochrany uživatelů surfujících po internetu je celosvětově známý zejména Avast, který před čtyřmi lety koupil svého neméně známého konkurenta AVG a teď i přes nedávné zakolísání září na londýnské burze. V kyberprostoru se ale o své místo hlásí také další tuzemská firma – brněnský Whalebone. Ten však na rozdíl od Avastu nenabízí bezpečnostní řešení uživatelů přímo a jde na to jinak.

Whalebone se místo koncových uživatelů zaměřuje poskytovatele internetu či telekomunikační operátory, kterým své bezpečnostní nástroje nabízí. Uživatelé si díky tomu nemusí nic instalovat a jejich zařízení jsou chráněná de facto automaticky.

„Whalebone běží na síťové úrovni u operátora, proto si nemusí zákazníci do svých zařízení nic instalovat. To odstraňuje jednu z velkých překážek bezpečnosti, protože instalace čehokoliv dost často uživatele odradí,“ objasňuje Robert Šefr, technický ředitel Whalebone. Brněnská bezpečnostní firma teď navíc hlásí další velký zářez, když spustila produkt s bulharským operátorem A1 pro zákazníky mobilního i pevného internetu. Whalebone má díky této zakázce získat výnosy v řádu milionů eur.

„Od chvíle, kdy jsme si s A1 Bulharsko plácli, jsme za dva měsíce službu spustili, včetně komerčních příprav a technické implementace do sítě operátora. V telekomunikacích je toto rekord, uvedení produktů na trh se v odvětví obyčejně počítá v letech,“ doplňuje Richard Malovič, ředitel Whalebone.

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu.“

Brněnská firma na tuzemském trhu už delší dobu technologicky stojí například za řešením O2 Security a s rakouským operátorem za projektem A1 Net Protect. Vedle toho mezi své zákazníky počítá další stovky poskytovatelů internetu po celé Evropě. Podle svého vyjádření je tak Whalebone pravděpodobně třetí českou firmu v historii, která v oblasti ochrany uživatelů internetu překonala hranici jednoho milionu uživatelů, a to po zmiňovaném Avastu a AVG. Zpomalovat přitom vůbec neplánuje.

team_wb-min

Tým Whalebone

Foto: Whalebone

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu,“ dodává ambiciózně Richard Malovič s tím, že cílem je do roku 2023 chránit rovnou jednu miliardu uživatelů. Whalebone, který loni získal investici 15 milionů korun od fondu Fazole Ventures miliardáře Pavla Boušky, tak aktuálně všechny síly vkládá do další zahraniční expanze, a to nejenom v Evropě.

„Po našem produktu je velká poptávka, protože telekomunikační společnosti chtějí poskytovat svým zákazníkům více hodnoty než jen klasické připojení nebo mobilní tarif. A v řadě oblastí jsou k tomu přímo předurčeni, bezpečnost je jednou z nich,“ věří Malovič.

Whalebone se tak zaměřuje na B2B byznys model, přičemž za ochranu operátorovi buď platí samotný zákazník, nebo jim tu ochranu zaplatí operátor zdarma v rámci tarifu. Již loni firma společně s investicí oznámila, že překonala hranici dvou milionů chráněných uživatelů, jak ale pro CzechCrunch vysvětlil její ředitel, předtím byli do součtu počítání také zákazníci, kteří jsou chráněni jen v případě útoků na banky.

„Za to neplatil nikdo, je to služba de facto pro bono a operátoři byli schopni na tento typ služby dát větší množství uživatelů, respektive celé sítě. Byznysově se ale zdá, že to asi nebude správná cesta, respektive to ještě bude chtít práci, abychom tento use-case komerčně vytunili,“ vysvětluje Malovič důvody změny metodiky počítání uživatelů s tím, že zatím není jasné, jestli vůbec bude Whalebone tenhle typ služby dál poskytovat.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.