Pípačky v moravské metropoli. Jízdenku na MHD v Brně si konečně koupíte i platební kartou přímo ve voze

Brněnská tramvaj

Foto: DPMB

Nastoupit, pípnout platební kartou a jet. Pokud máte zkušenosti s pražskou nebo ostravskou hromadnou dopravou, víte, že už nepotřebujete kupovat papírové kupony nebo předplacené jízdenky k tomu, abyste se přesouvali po městě. Stačí mít po ruce pouze platební kartu, kterou jednoduše přiložíte k terminálu ve voze a zaplatíte si jízdné, aniž byste museli v kapsách mačkat malý papírek.

Můžete si myslet, že by v roce 2020 měla být tato technologie už všude. Opak je ale pravdou a ve většině měst se systémem hromadné dopravy se stále musíte spoléhat na staré postupy. Jestli jste ale z Brna, čekají vás od 1. července vítané novinky – stejně jako v Praze nebo Ostravě, která se papírových jízdenek už kompletně zbavila, si i v moravské metropoli zaplatíte za jízdu jednodušším způsobem.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) do všech svých tramvají, autobusů a trolejbusů nasazuje bezkontaktní terminály pod hlavičkou služby Pípni a jeď, které budou fungovat tak, jak předpokládáte – nastoupíte do vozu, přiložíte platební kartu (potažmo využijete Apple Pay či Google Pay na telefonu nebo hodinkách), tzv. pípnete a bezstarostně se necháte odvést na vaši zastávku.

pipni-a-jed

Nastoupit, přiložit a nechat se odvést

Foto: Pípni a jeď

Pokud budete chtít novou službu, se kterou město a Jihomoravský kraj zahájily novou etapu tzv. společného elektronického odbavovacího systému, využít, nabízí se vám dvě možnosti, jak na to. Buď si na validátoru zvolíte, jaký typ jízdenky chcete, nebo necháte systém, aby vám ideální jízdné vypočítal sám. A jak dopravní podnik, jenž do rozvoje technologie investoval 65 milionů korun, popisuje, mělo by to fungovat velmi jednoduše.

Chytrá kontrola projetých jízd

Vše se odvíjí od pípání, respektive přikládání karty k terminálu. Vždy, když nastoupíte do vozu a pípnete si, systém vám automaticky naúčtuje jízdenku za 25 korun, která platí jednu hodinu (nebo přímo na konečnou zastávku). Jestliže ale vystoupíte do 15 minut a „odpípnete“ si při odchodu, systém změní původní hodinovou jízdenku na čtvrthodinovou, která je o 5 korun levnější.

V případě, že budete v rámci jedné hodiny přeskakovat z vozů do vozů a budete si při nástupu a výstupu pravidelně kartu pípat, technologie rozpozná, že byste na jednorázových, patnáctiminutových jízdenkách prodělali, a proto vám zaúčtuje zpět hodinovou sazbu za 25 korun.

brno

V brněnské MHD bude stačit k nákupu jízdenky přiložit chytré hodinky k terminálu

Foto: DPMB

Po celém dni pak systém v noci vyhodnotí, kolik jste najeli, a vypočítá vám jednotnou sumu, kterou za den jednorázově zaplatíte. Nanejvýš pak 90 korun, což je v Brně standardní částka za celodenní cestování.

Brzy po celém kraji

Vedle Brna, kde se tento systém v tarifních zónách 100 a 101 naplno rozjede od 1. července, bude v průběhu léta zajištěn i celý Jihomoravský kraj, který na integraci s městem usilovně pracoval. I tam budou platit stejné principy jako výše zmíněné s ohledem na stropní částku za jednodenní jízdu ve výši 190 korun.

„Se spuštěním e-shopu IDS JMK si budou moci lidé nově koupit elektronickou předplatní jízdenku pro libovolnou cestu po území celého Jihomoravského kraje. Naším cílem je, aby cestujícím pro jízdu veřejnou dopravou stačila bankovní karta a nemuseli se zaobírat papírovými lístky. Ty však rozhodně nerušíme. Za cestu půjde vždy zaplatit i v hotovosti, jak byli lidé doposud zvyklí,“ zmiňuje pro server Zdopravy.cz Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.