Ozdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z Econea

Prodejna Zoot

Foto: Zoot

Do nové etapy v posledních týdnech symbolicky vstoupil Zoot. Tuzemský módní e-shop prožil velmi složitý rok, který vyvrcholil jednak náročnou koronavirovou krizí, ale zároveň přinesl formální dokončení reorganizačního plánu a konec insolvence. Z něj Zoot vyvedla investiční skupina Natland, která je oficiálně novým majitelem firmy.

„Byl to velmi složitý rok a celý proces. Zatím jsme stále na začátku, ale první krok, vyvést firmu z insolvence a zajistit životaschopnost, se podařil,” říká zakladatel a majoritní vlastník Natlandu Tomáš Raška, který Zoot převzal pod hlavičkou firmy Company New, a. s. Pod vedením Lukáše Uhla a Roberta Vojáčka módní e-shop v cestě za ozdravením odepsal spoustu pohledávek a teď spouští další byznysovou nohu.

Zavření kamenných obchodů a obecně zásadní propad v zájmu o nákup módy v době krizových týdnů souvisejících s pandemií koronaviru se týkalo celého módního trhu. Pomalu zpět se nyní vrací k původním číslům i Zoot a spouští na svém e-shopu tzv. marketplace.

„Po 15. březnu byl propad tržeb nejhorší a trval dva týdny (-67 %), jelikož většina zákazníků Zootu využívá výdejnu ke zkoušení oblečení. Naštěstí se situace otočila vcelku rychle, naše výdejny mohly být již na začátku dubna otevřené a dosáhli jsme o 16 % větších tržeb než minulý rok,“ prozradil pro CzechCrunch Robert Vojáček, který je v Zootu ředitelem odpovědným za růst.

zoot-underarmour

Zoot bude v rámci svého tržiště nabízet například značku Under Armour

Svůj e-shop chce teď nově Zoot nabídnout také jako platformu pro další značky, které přes něj budou moci prodat své zboží. „První značka Under Armour už je na webu k dispozici našim zákazníkům. V další vlně nasazujeme Styx nebo třeba eko zboží e-shopu Econea,“ komentuje spuštění tržiště na Zootu Vojáček. Firma už jedná o spolupráci s desítkami dalších českých módních firem.

Tržiště na Zootu má značkám jednak pomoci například ve vyprodání zboží během krize, ale zároveň díky němu mohou oslovit i úplně nové publikum. Jen v dubnu mělo e-shop Zootu navštívit 1,5 milionu uživatelů, a tak se může stát ideálním kanálem, kde mohou prodejci po slabším období opět chytit dech a začít ve větším prodávat své zboží.

Zároveň se může logicky jednat o zajímavý byznys také pro Zoot. Tržiště jsou ve světě e-commerce stále populárnějším obchodním modelem. Globálně na něm staví například Amazon a velký úspěch sklízí v posledních týdnech také Mall.cz, kde přes 800 obchodníků v rámci partnerského prodeje tvoří již více než čtvrtinu ze všech objednávek na e-shopu.

„Očekáváme, že marketplace by příští rok mohl tvořit 10 % našeho obratu,“ doplňuje pro CzechCrunch Vojáček. Součástí celého tržiště na Zootu je nejen internetový obchod jako takový, ale také síť výdejen radosti, kterých má aktuálně Zoot po celém Česku 80, z toho čtvrtinu vlastních a zbylé v rámci partnerských prodejen.

Partnerský prodej ale nutně nebude jen o módě jako takové, což dokazuje i spolupráce s Econeou, což je tuzemský e-shop s ekologickými produkty pro domácnosti.

robert-vojacek

Robert Vojáček, ředitel pro rozvoj Zootu

Foto: Pietro Filipi

„Od napojení na tržiště Zootu očekáváme jednak další růst našeho byznysu, ale také to, že se ekologické, přírodní a zdravé produkty dostanou k více lidem, kteří je dosud neznali. Na Zootu bude zhruba 30 až 40 značek, které prodáváme velkoobchodně,“ říká Pavel Milan Černý, spoluzakladate e-shopu Econea, s tím, že půjde například o značky Eco Cosmetics, laSaponaria, Lamazuna, Hydrophil či Mulieres.

Pro zákazníky se při nákupu v zásadě příliš nezmění. U produktů bude akorát v e-shopu svítit, že se jedná o partnerský prodej a že je na Zootu prodává přímo právě daný prodejce (a nelze tak na něj ani uplatnit případné slevy). Nákupní zkušenost by však měla zůstat stejná, na což bude Zoot klást důraz.

dalibor-cicman

Přečtěte si takéObří investice na Slovensku. GymBeam nabírá 160 milionů korun a chce ovládnout celou střední a východní Evropu

„Chceme opravdu důsledně u partnerů hlídat kvalitu zboží a chceme si udržet velkou rychlost dodání, a tak jsme se rozhodli, že poslední míli k zákazníkovi si chceme držet pod svou kontrolou,“ dodává Vojáček s tím, že zákazník vždy obdrží celou objednávku v rámci jedné zásilky, ať už jde o vlastní produkty Zootu či partnerský prodej.

Cílem Zootu, který se koncem loňského roku dokázal vůbec poprvé ocitnout v černých číslech, je, aby do příštího roku na své tržiště nasadil 20 tisíc nových produktů různých značek. Zároveň pro módní hráče připravuje program financování skladových zásob, který by jim pomohl částečně pokrýt cash flow potřeby provozu.

„Tento program v první fázi finančně kryje Zoot z prostředků majoritního akcionáře, kterým je investiční skupina Natland, ale zároveň jej připravujeme do podoby bankovního produktu spolu s finanční institucí působící na českém trhu,” říká výkonný ředitel firmy říká Lukáš Uhl.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.