Nepropouštět, začít utrácet a rozjet to ve velkém. CDN77 zažívá rekordní měsíce, říká na CzechCrunch Onlajn Zdeněk Cendra

Zdeněk Cendra, zakladatel CDN77

Foto: Nguyen Duy McLavin

V celkovém měřítku zažívá české ekonomika aktuálně propad o desítky procent, nicméně i v takových podmínkách se dá naopak na krizi vydělat a výrazně vyrůst. Dokazuje to příběh internetové společnosti CDN77 Zdeňka Cendry.

Jak čtyřiatřicetiletý Cendra řekl na naší konferenci CzechCrunch Onlajn, jeho firma, která zlepšuje dostupnosti webových stránek poskytujících obsah, zažívá naopak nejúspěšnější období ve své historii. V začátcích krize přitom postupoval podobně jak mnohé jiné firmy.

Jelikož má CDN77 klienty na všech kontinentech, jisté indicie, že se něco děje, měl o něco dříve než tuzemská veřejnost. Mohl podle toho také reagovat a kanceláře zavřel prý už zhruba týden před oficiální karanténou.

cendra_onlajn

Zdeněk Cendra na konferenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch / Youtube

„Přechod na home office u nás jinak vypadal tak, že jsem večer napsal na Slack a ráno už v kanceláři nikdo nebyl. Bylo to pro nás naprosto nativní i tím, že jsme prostě internetová firma,“ říká Cendra o začátcích krize a přiznává, že v prvních týdnech se bál, co vlastně bude dál, a zvažoval dokonce omezení aktivit i propouštění. Momentem, kdy se obával nejvíce, prý bylo, když se dozvěděl, že své mladoboleslavské závody zastavila i automobilka Škoda Auto.

Počáteční nejistotu ale jasně překonal moment, kdy CDN77 přišla masivní objednávka od konkurenta videokomunikačního softwaru Zoom. „Řekli, že od nás kupují veškerou volnou kapacitu výpočetního výkonu i provozu, kterou máme. Najednou jsem si uvědomil, že stop Škodovky neznamená konec světa a že se jen byznys přesunul jinam,“ vypráví internetový podnikatel.

Utrácejte, co můžete

Zatímco tak restauratéři, hoteliéři a mnozí další podnikatelé řešili, jak ven z bezprecedentní krize, Cendra si mohl časem dovolit dát vskutku nestandardní příkaz dovnitř firmy, když podle svých slov nařídil utrácet co nejvíc peněz.

Zatímco firma skupovala hardware, kde mohla, aby se vyrovnala se vzrůstající poptávkou, z jejich dat šly vypozorovat i další zajímavé trendy. Cendra mluví například o tom, že se začátkem karanténních opatřeních vzrostl v jednotlivých státech denní internetový provoz o 10 až 20 procent. Ani při uvolňování karantény přitom neklesá.

Na straně odběratelů to znamenalo, že i rozjednané obchody uzavřelo CDN77 za kratší dobu, než je zvykem, protože internetové služby napříč odvětvími musely navyšovat své provozní kapacity.

***

Na záznam druhé edice naší konference CzechCrunch Onlajn se Zdeňkem Cendrou se můžete podívat zde:

***

Cendra je tak navzdory původnímu pesimismu ve vskutku pohádkové pozici. Zatímco běžně jeho firma vyroste v tržbách zhruba o 4 % měsíčně, za březen, duben a květen mluví o číslech v rozmezí 8 až 12 %. Optimismem tak rozhodně nešetří a tvrdí, že v lepší situaci se z pohledu peněz jeho firma ještě nenacházela. Předpovídá také, že byznysově bude pro něj tento rok nejlepší za posledních patnáct let.

Prázdné kancelářské vily na Vinohradech

Oproti většinovému trendu tak nemusel Zdeněk Cendra nakonec nikomu dát výpověď, nezkrátit úvazek, ani nesnížit mzdu. Naopak nabírá další lidi. Zakladatel CDN77 je ale známý i svým netypickým postojem k pracovní kultuře, která ovlivněná byla.

Přestože svou firmu charakterizuje jako internetovou, za normální situace sází ve velkém na příjemné kancelářské prostředí a náhodné setkávání v několika vilách na pražských Vinohradech, kde CDN77 sídlí. Kanceláře zely nějakou dobu prázdnotou, přestože jsou jindy ve firmě nenahraditelné.

„Fungujeme běžně bez formálních meetingů. Když něco od někoho potřebuji, vyřeším to s ním, jakmile ho potkám, a když ho nepotkám, vyřeším to později. V tomhle procesu hraje kancelář velkou roli,“ popisuje Cendra pracovní kulturu ve své firmě.

Na druhou stranu ale tvrdí, že objektivně byla firma během pandemických opatření produktivnější. Nyní už jsou zaměstnanci CDN77 zpátky a mají k dispozici také testy. Navíc do kolektivu přijímají nové kolegy.

Nevratné změny v směrem do digitálu

Z dat, které Zdeněk Cendra vidí, usuzuje, že společnost čekají na základě pandemie i dlouhodobé změny. Protože se používanost digitálních služeb prokazatelně zvýšila, zůstane to tak podle něj i do budoucna.

„Některé věci se prostě nevrátí zpátky. Jestliže si jednou nakoupíte online, už si nebudete chtít chodit pro banány. Když už jednou doma vypnete kabelovku a zapnete místo ní online on-demand televizi, tak ji časem odhlásíte,“ prorokuje internetový podnikatel.

Cendra zároveň nepopírá, že průmysl jako celek čekají i negativní změny, ale za největší vítěze krize považuje už nyní ty firmy, které mají svůj byznys postavený částečně nebo úplně na internetu.

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Zdeňka Cendry na ní mluvili například Petr Mára, Jan Řežáb nebo Michal Mička.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.