Nejdříve seznamka, dnes pevná součást moderní společnosti. Připomeňte si počátky YouTube, který slaví 15 let

Casey Neistat, pro mnohé symbol nápaditého střihu a nového typu vlogování

Foto: YouTube Rewind

Na YouTube každý den přibude takové množství videa, které svou průměrnou délkou přesahuje průměrný život člověka. V jeho historii ale v zásadě neexistuje moment, kdy by nepřitahovalo zájem milionů diváků. Platforma, která původně vznikla jako místo pro nahrávání videoprofilů pro seznamky, si po prvotních problémech identity rychle získala dodnes rostoucí publikum. 

Když tři mladí počítačoví nadšenci vytvořili první verzi toho, co je dnes zdaleka nejpopulárnější web pro sdílení videa, prý ani nevěděli, co s ním dělat. Proto se pokusili získat zájem ideou nového typu online seznamky.

Poměrně rychle se ale ukázalo, že tento krok měl přesně opačný efekt, než zamýšleli, protože o platformu nejevili zájem téměř žádní uživatelé. Nabídka dvaceti dolarů každé ženě, která by tam nahrála svůj videoprofil, zůstala na Craigslistu zcela bez odpovědi.

Nápad na YouTube paradoxně vzešel z neúspěšné snahy na internetu najít videa zachycující široce diskutované události. Ty se také staly spolu s domácími záznamy hlavní obsahovou náplní webu, který se vzápětí vzdal pokusů o přílišnou profilaci.

youtube-mkbhd

Jeden z nejznámějších tech youtuberů Marques Brownlee svůj kanál založil v roce 2008

Foto: MKBHD/YouTube

Přibližně rok poté, co tehdejší zaměstnanci PayPalu Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim převedli svou vizi do kódu a místa na serverech, nadějný projekt nabral 11,5 milionu dolarů od věhlasných investorů ze Sequoia Capital.

Vlastně se nejedná o vůbec překvapivou informaci, ale mnozí si přesto jistě neuvědomili, kdo je ten chlapec z prvního videa, které se na YouTube objevilo. Slavný záběr z výběhu slonů v zoologické zahradě uvádí právě jeden ze zakladatelů platformy, Jawed Karim.

Ačkoliv většinou se z lidí stojících za počátky velkých technologických společností stanou známé osobnosti, zde to neplatí a většina lidí o Karimovi, Chenovi a Hurleym nikdy neslyšela.

Miliony zhlédnutí ještě ve zkušební verzi

Ještě ve zkušební verzi YouTube se reklamě Nike se slavným fotbalistou Ronaldinhem podaří překročit první milion zhlédnutí. O dva měsíce později se spouští ostrá verze s osmi miliony zhlédnutí denně.

Zájem diváků rostl tak rychle, že proti sobě obrátí samotnou televizi NBC, požadující smazání neoprávněně nahraného záznamu z pořadu Saturday Night Live. Netrvá však dlouho a obě firmy uzavírají smlouvu, podle níž bude NBC videoplatformě poskytovat obsah samo v rámci reklamy.

Ke konci roku 2006 už startup za 1,65 miliardy dolarů kupuje Google na popud šéfky akvizicí Susan Wojcické, kterou zvlášť zaujalo video dvou mladíků z Číny parodujících skladbu od Backstreet Boys.

Její myšlenkový proces není přinejmenším zpětně těžké hádat, protože zdánlivě banální hříčka je přesně tím, co je každý schopný vytvořit a o co má naopak každý zájem. Youtuber dnes samozřejmě může být velmi lukrativním povoláním.

Poprvé se tato možnost naplno projevila už v roce 2008. Před časem byl spuštěn nový program, který některým tvůrcům obsahu poskytoval část výdělků z prodeje reklamy. Ani ne za dvanáct měsíců bylo možné si takovým způsobem vydělat šesticiferné částky, a to ještě ani nebyly spuštěny výnosnější reklamy přímo před videi.

Také následujících několik let se neslo zejména ve jménu neustávajícího raketového růstu. V historii tance se objevuje první video překračující 100 milionů zhlédnutí a na druhé straně se YouTube stává jednou z klíčových platforem pro americké prezidentské kampaně. Své kariéry zde začínají také Justin Bieber a Felix Kjelberg, známý jako PewDiePie, který je nyní youtuberem s největším počtem sledujících (105 milionů).

Sen Andyho Warhola o budoucnosti, v níž každý bude slavný, se zdánlivě dovršil 24 let po jeho smrti, kdy největší amatérská i profesionální videotéka na světě získala možnost živého streamování. Zároveň se však objevily první výraznější střety mezi vedením firmy a samotnými tvůrci. Prakticky žádný z nich totiž nebyl přizván do nového stomilionového programu pro vytváření původního obsahu, který měl konkurovat například tradiční televizi.

solitaire

Přečtěte si takéSolitaire slaví 30 let. Z nástroje, který učil práci s myší, se stala součást kancelářské zábavy i největší herní titul Microsoftu

Od té doby se firma pokusila s různou mírou úspěšnosti ještě několikrát rozšířit zdroje svých příjmů. Ještě v roce 2011 představila konkurenci Netflixu ve formě videopůjčovny integrované přímo do YouTube. O několik let později se pak postupně objevila snaha konkurovat herní platformě Twitch s YouTube Gaming poté, co se ho Googlu nepodařilo koupit.

Dodnes možná nejzajímavějším je YouTube Premium a YouTube Music, z nichž první odstraňuje veškeré reklamy a odemyká původní obsah, druhé je zase v zásadě plnohodnotnou hudební streamovací službou.

Kontroverze a miliardy dolarů

V posledních letech ale přišlo také několik velkých kontroverzí s vlivem na celou platformu. Osm měsíců poté, co se začne více mluvit o demonetizaci videí kvůli údajnému obsahu porušujícímu hodnoty zadavatelů reklamy, nastává „Adpocalypse“.

Mnoho firem se rozhodne videotéku bojkotovat a následují změny algoritmů, které demonetizují ve výrazně větším měřítku. V roce 2018 kvůli ztrátě příjmů z reklamy dokonce jedna žena začne střílet v sídle YouTube v americkém městě San Bruno. Postřelí tři zaměstnance a spáchá sebevraždu.

youtube-sf3-min

Kanceláře YouTube v Silicon Valley

Foto: Mariko Reed

Další kontroverze se týkají nedostatečného hlídání závadného obsahu, podezření na scházení pedofilů v komentářích pod videi s dětmi a pro děti a sledování i těch nejmladších diváků. Ve spojitosti s videem Logana Paula a útoků na redaktora magazínu Vox Carlose Mazu se znovu probírají témata cenzury a neakceptovatelných projevů nenávisti.

YouTube jednoznačně dosáhlo bodu, kdy má ve společnosti natolik velký vliv, že se jí musí také často zodpovídat. Zároveň s problémy však přichází také výdělky. Firma letos poprvé od svého založení zveřejnila příjmy, které za minulý rok přesáhly 15 miliard dolarů.

Většině neznámý chlapec v neatraktivní sportovní bundě fascinován sloními choboty má dnes jmění v hodnotě kolem 160 milionů dolarů. Pravděpodobně netušil, že se jeho návštěva ZOO zapíše do historie jako počátek jedné z nejvlivnějších digitálních platforem od spuštění internetu. Jednoho z nejrozsáhlejších zdrojů informací a srandovních kočičích videí od počátků civilizace.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.