Nápaditý vinný sklep a moderní sídlo v jednom. Podívejte se na velkou proměnu vinařství Lahofer od Chybík+Krištof

Nové sídlo Lahoferu je plný netypických tvarů a poměrů

Foto: Chybík+Krištof

Při projíždění českými městy není těžké nabýt dojmu, že jsou pro místní architekturu typické zejména dva trendy. Na jedné straně stojí příjemné historické styly, na druhé naopak normalizační, esteticky banální betonové stavby, někdy ve snaze pro oživení přetřené pastelovými barvami. Mezi těmito dominantami jsou ovšem roztroušena i velice zajímavá moderní díla, často českých autorů. Jedním z nich je i nové sídlo vinařství Lahofer, které nedávno dokončilo architektonické studio Chybík+Krištof.

Adresa nedaleko vesnice Dobšice u Znojma bude relevantní jak pro zaměstnance jednoho z největších tuzemských vinařství, tak pro milovníky vína a kultury. Trojice propojených budov v sobě totiž kombinuje samotnou výrobnu, administrativní zázemí i prostory pro návštěvníky. Díky nevšednímu designu navíc střecha části stavby nepřerušeně přechází do amfiteátru.

Zde má ještě letos proběhnout několik akcí jako koncerty známých českých umělců, promítání filmů a jak zmiňuje Deník.cz, dokonce i módní přehlídka Beáty Rajské. Pro mnohé pak může být ještě zajímavější návštěva vinárny uvnitř jedné z budov, protože nabízí velmi zajímavou výzdobu od malíře Patrika Hábla. Ta nahradila původně plánovaná dřevěná žebra.

chybikkristof_lahofer_2

Vstup do vinárny

Foto: Alex Shoots Buildings

Nápad nám vnukla samotná stavba vinařství, když jsme odkryli bednění mezi betonovými žebry, kam jsme zamýšleli umístit dřevěný podhled, a ukázala se povrchová kresba betonu, který původně nebyl navržený jako pohledový,“ vysvětlují architekti. To, co viděli, jim okamžitě připomnělo Háblova díla, která znají.

Koncept, s nímž Hábl pro výzdobu stěn interiéru přišel, nese název Vrstvy. Stejně jako výsledné malby odkazuje na barevnost řezu půdy specifickou pro oblast vinic. Působí tak jako logické navázání na design budov, inspirovaný svým prostředím. Zatímco podpůrná žebra z většiny prosklené konstrukce stavby odpovídá řadám vinic, výška jednotlivých segmentů se zase různí po vzoru vinařské krajiny.

chybikkristof_lahofer_7

Strop i části stěn interiérů jsou pokryty malbami Patrika Hábla

Foto: Alex Shoots Buildings

Záměrem brněnského architektonického studia přitom kromě estetiky vycházející z okolí bylo inovativním způsobem přistoupit k rozsáhlému prostoru, který sídlo za 120 milionů korun pokrývá. „Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří hmot se celkový objem domu odlehčí,“ říkají. Vnější architekturu budovy jsme přiblížili už v dřívějším článku.

Studio Chybík+Krištof si za svou dosavadní práci loni vysloužilo ocenění pro mladé architekty Design Vanguard prestižního časopisu Architectural Record. K sídlu Lahofer, jednomu z jeho nejnovější projektů, se mohou návštěvníci vydat už od začátku tohoto měsíce.

chybikkristof_lahofer_3

Budova má impozantní rozměry

Foto: Alex Shoots Buildings

chybikkristof_lahofer_8

Interiér vinárny

Foto: Alex Shoots Buildings

chybikkristof_lahofer_4

Některé prvky designu kopírují rozestupy vinic

Foto: Alex Shoots Buildings

chybikkristof_lahofer_5

Střecha vinárny s výhledem přechází do velkého amfiteátru

Foto: Alex Shoots Buildings

chybikkristof_lahofer_9

Na Háblova abstraktní díla si architekti vzpomněli při pohledu na obnažený beton

Foto: Pavel Barták

chybikkristof_lahofer_10

Výrobní hala v novém sídle Lahoferu

Foto: Alex Shoots Buildings

chybikkristof_lahofer_11

Kádě pro výrobu vína

Foto: Alex Shoots Buildings

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.