Měly způsobit revoluci v dopravě. Nyní kontroverzní segwaye končí a nechávají za sebou rozporuplný příběh

Segwaye čeká stejný osud jako Darth Vadera

Foto: Sean Davis/Flickr

Možná vaši procházku po centru Prahy někdy narušila partička turistů, kteří kolem vás prosvištěli na mohutných dvoukolkách. Vlastně jste mohli být i svědky toho, jak na těchto zvláštních dopravních prostředcích jezdí policisté, a pokud pravidelně cestujete, určitě jste je viděli také na letištích. Kdysi bylo okolo segwayů obrovské haló a měly způsobit revoluci v městské dopravě. Namísto toho si ale vybudovaly kontroverzní pověst, se kterou teď i končí.

Výrobce legendárních segwayů (oficiálně nazývaných jako Segway PT), respektive dvoukolových samovyvažovacích vozítek, oznámil, že od 15. července kompletně ruší jejich výrobu a ze své továrny ve městě Bedford v americkém státě New Hampshire propouští jednadvacet zaměstnanců, jež na nich pracovali. Nejedná se však o obyčejné zrušení části závodu firmy Segway – vzhledem k tomu, jak zásadní tato vozidla měla být, řeší konec éry celý svět.

Psal se rok 1999, když americký inženýr a podnikatel Dean Kamen založil společnost Segway. Do ní vložil své know-how z vývoje tehdy inovativních invalidních vozíků iBot, které byly založeny na samovyvažovací technologii, díky níž mohly hendikepované osoby určovat směr jízdy pouhým nakláněním do stran. Ihned poté, co firmu založil, začal veřejnost lákat na unikátní dopravní prostředek s ambicemi se zapsat do dějin městské dopravy.

Zatímco si lidé mysleli, že půjde o vodíkově poháněné vznášedlo nebo podobný typ futuristické přepravy, Kamen v prosinci roku 2001 vyrukoval s modelem, kterému dominovala dvě velká kola, vysoká řídítka a zmíněná (byť vylepšená) samovyvažovací technologie. Původně byl přezdíván jako Ginger, následně se z něj stal Segway PT (Personal Transporter), a dokonce i zakladatel Applu Steve Jobs predikoval, že půjde o stejně velkou věc, jakou bylo PC.

segway-2

Novější model Segway PT i2 inspirovaný původní verzí PT

To se však ale nestalo. Kamen od samotného začátku chtěl, aby se ze segwaye stal prostředek pro běžné lidi, kteří by jej využívali pro přepravu po městě. Myšlenka to byla bezesporu dobrá, a to z několika důvodů. Segway PT měl malé rozměry, díky nimž by se s ním dalo všude parkovat, fungoval na elektřině, čímž do ovzduší nevypouštěl žádné škodliviny, a nevydával během provozu žádný velký hluk.

Výhodou měla být i relativně dobrá rychlost pohybující se okolo 25 km/h, která měla být pro většinu lidí dobře ovladatelná i na strojích, jež na první pohled vypadají dost pochybně. Právě tam byl ale jeden z největších problémů. Vzhledem k tomu, že byl celý systém založen na senzorech a gyroskopu pro vyvažování rovnováhy a cestující museli být nakloněni v konkrétním úhlu, aby mohli jezdit, riziko zranění bylo relativně vysoké.

I to tak mohl být důvod, proč se segwaye netěšily tak velké oblibě, jakou si jejich výrobce sliboval. Neméně důležitým aspektem byla ovšem i pořizovací cena, která v prvních letech od uvedení začínala na 5 tisících dolarů (přes 110 tisíc korun). Rozhodně tak nešlo o dopravní prostředek pro každého, právě naopak – své uplatnění nacházel hlavně v hromadných nákupech ze stran měst a dalších institucí, které vozítky vybavovaly například ochranky, policisty a podobně.

Kontroverze, které se dotkly i Prahy

Zásadní moment se pro firmu odehrál v roce 2009, kdy byla odkoupena skupinou vedenou britským milionářem Jimim Heseldenem, který však v roce 2010 zemřel v důsledku nehody, když sjel z útesu právě na segwayi a zraněním podlehl.

To opět vyvolalo vlnu otázek týkajících se bezpečnosti a později si toho začala všímat i Praha, po které se na segwayích začalo prohánět stále větší množství turistů v samotném centru města. Praha proto začala postupně zakazovat jejich vjezd jak do historického centra, tak do celé Prahy 1, části Nového Města, Žižkova, Smíchova, Libně nebo Holešovic. Postupně vozítka zakázaly i městské části Praha 2 a Praha 10.

Proti segwayům, které navíc neměly ani auru spolehlivých prostředků, co se týče kvality zpracování a inženýrských postupů, nakonec bojovaly radnice řady světových měst a bylo zřejmé, že budoucnost není moc optimistická.

segway

Segway během jízdy

Foto: Johny Vino/Unsplash

Před pěti lety pak Segway opět změnil majitele. Koupila ho čínská společnost Ninebot, která se zaměřuje na robotiku a dopravu, a udělala několik důležitých změn. Nejen, že obměnila branding a začalo se používat označení Ninebot by Segway, ale uvedla na trh nové produkty, v nichž září především elektrické koloběžky a menší verze originálních segwayů.

Na původní stroje tak nezbývalo tolik prostoru a ke konci jejich výroby začala přispívat i nedávná koronavirová pandemie, která vše akorát urychlila. Budoucnost jedněch z nejskloňovanějších městských přepravních prostředků začala být vrtkavá a jak včera jako první informoval magazín Fast Company, jejich osud se naplnil.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.