Kupte si výletní loď, zn. spěchá. Největší lodní skupina se potápí a hledá záchranu v krácení nákladů i prodeji lodí

Výletní loď Carnival Freedom v Řecku

Foto: Raging Wire

Doba, kdy byl Titanic největším zázrakem v oceánech, je už dávno pryč. Dnes jsou lodě mnohem větší, propracovanější a nabízejí ještě víc zábavy takřka pro kohokoliv. Plavit se na nich můžete z Evropy do Jižní nebo Severní Ameriky, stejně jako po ostrovech v Asii, a kolikrát si kvůli kolosální velikosti ani neuvědomíte, že vlastně nejste na pevnině.

Pevnou půdu pod nohama ale bohužel kvůli pandemii v posledních měsících a značnému omezení cestování ztrácí samotné společnosti, které plavby provozují. Jejich jinak miliardové příjmy se dostaly takřka na nulu, ale náklady na desítky a stovky lodí i tisíce zaměstnanců běží dál. Teď proto hledají cestu, jak se ze snad nejhoršího tříměsíčního období ve své historii dostat.

Řeč je primárně o skupině Carnival Corporation & plc, která je vůbec největším provozovatelem výletních lodí na světě s téměř padesátiletou historií a stovkami lodí napříč deseti různými značkami.

carnival-onboard

Jak to vypadá na jedné z výletních lodí

V posledních třech měsících utrpěla podle finančních výsledků skupina ztrátu ve výši 4,4 miliardy dolarů, od března do května jí spadly příjmy spojené s výletními loděmi ze 4,8 miliardy dolarů na pouhých 700 milionů a jediné, co ji zachraňuje, je fakt, že zákazníci nechtějí plošně vracet peníze, ale akceptují vouchery na příští rok.

Například u největší výletní firmy skupiny, Carnival, jde o zhruba 2,6 miliardy dolarů, kterými společnost díky depozitům zákazníků disponuje. Minimálně do podzimu jsou navíc veškeré cesty na oceán pozastavené, a i kdyby se situace razantně zlepšila, dříve než na konci léta to nebude.

V pozastaveném stavu stojí Carnival v nákladech provoz lodí zhruba čtvrt miliardy dolarů měsíčně. Mimo jiné, pouze 61 lodí ze zhruba stovky, kterou Carnival provozuje, se vrátilo do přístavu. Zbytek je kvůli restrikcím daných států stále na vodě a čeká, až se bude moct vrátit, což bude pravděpodobně koncem června, kdy opadnou nejpřísnější restrikce jednotlivých přístavů. Celkem je tak postiženo asi 21 tisíc zaměstnanců.

carnivalbreeze

Loď Carnival Breeze v Naples

Foto: Raging Wire

Celá skupina tak bude potřebovat nejen, aby se situace zlepšila, ale také další finanční rezervy. Během roku Carnival nabral přes 6,5 miliardy dolarů emitací nových akcií a také za pomocí bondů. V příštích týdnech a měsících bude masivně škrtat na nákladech a také se chystá prodat celkem šest výletních lodí, jejichž cena se v případě nového kusu pohybuje v rozmezí od 500 milionů do jedné miliardy dolarů.

Za to by tedy celkově mohla firma inkasovat minimálně vyšší stovky milionů dolarů. Pokud by ale přišla druhá koronavirová vlna, jak někteří predikují, množství značek, které Carnival Corporation provozuje, by nemělo šanci přežít. I teď, pokud by se vše pomalu vracelo do normálu, to znamená, že se možná v příštích letech podobný provoz jako před pandemií nikdy nevrátí.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.