Krize posunula e-commerce o roky kupředu, vítězí ale větší a připravenější, říká majitel NetDirectu David Vychytil

Peter BrejčákPeter Brejčák

david-vychytil-1-min

Foto: NetDirect

David Vychytil, majitel a jednatel společnosti NetDirect

Pandemie koronaviru některé e-commerce hráče nakopla na vyšší než předvánoční úroveň, která bývá tradičně nejsilnější v roce, někteří naopak výrazně klesli a zároveň na trhu v posledních měsících vzniklo výrazně víc nových e-shopů. A i když e-commerce nepochybně roste, podle majitele a jednatele společnosti NetDirect Davida Vychytila není tento růst na trhu distribuován rovnoměrně.

V NetDirectu se zaměřují na vývoj e-shopových řešení a letos i navzdory krátkému zpomalení očekávají růst a nadále plánují dosáhnout plánovaný cíl, kterým je 80 milionů korun v tržbách. Koronavirová krize totiž potvrdila, že e-commerce platformy dnes jsou stěžejní prodejní kanály.

Dvaačtyřicetiletý David Vychytil v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak se e-commerce trh v reakci na poslední krizové měsíce mění, jaké trendy jsou na něm akcelerovány, ale i například to, jak se mění poptávka firem či spotřební chování.

Jak se během posledních měsíců změnil e-commerce trh z vašeho pohledu?
Podle našeho výzkumu pouze deset procent majitelů e-shopů navýšilo rozpočty do marketingu, více než polovina dotazovaných rozpočty snížila či úplně pozastavila. V mnoha případech proto, že nestačila odbavovat zákazníky, a tak byla donucena pozastavit veškeré kampaně.

david-vychytil-2-min

Foto: NetDirect

David Vychytil, majitel a jednatel společnosti NetDirect

Celkově tak trh roste?
Trh e-commerce nepochybně dynamicky roste, ale domnívám se, že nerovnoměrně. Vítězí větší, připravenější a také odvážnější společnosti. Koronavirus nás z pohledu e-commerce posunul prakticky o několik let kupředu. Vidíme to všude okolo sebe.

Ve kterých segmentech jsou tyto změny největší?
Nejmarkantněji změnu zaznamenáváme v segmentu potravin, dále v oblasti drogerie a zdravotních doplňků. Silně také posílila oblast dům a zahrada. Tyto oblasti jsou bezesporu vítězové současně situace. Hůře vycházejí segmenty s dražším a luxusnějším zbožím.

Změny tedy nejvíc souvisí se spotřebním chováním lidí. Myslíte, že jde o dlouhodobý posun?
Poté, co si spotřebitelé vyzkoušeli online nákupy, se dá očekávat, že velká část z nich u internetového nakupování zůstane. Na to úspěšně navázaly mnohé firmy, které začaly rozšiřovat služby i sortiment. Příkladem šla Alza, která rozšířila nabídku o kategorie, které byly na vzestupu, a přizpůsobovala se tak chování zákazníků, například začala prodávat potraviny. Velká část firem začala mimo jiné poskytovat rozvoz objednávek (i těch rozměrnějších) kvůli uzavřeným prodejnám.

Jak se bude podle vás trh vyvíjet dál?
Myslím, že celý online trh nadále poroste. Je však těžké předvídat jakým tempem, zejména s ohledem na začátek ekonomické recese. Budu rád, pokud budeme mít možnost společně zhodnotit tuto oblast v delším časovém úseku.

„Do online prostředí začala migrovat odvětví, která doposud těžila pouze z offlinu.“

Jaké další trendy na e-commerce trhu koronavirová krize akcelerovala?
Ukázalo se, že e-shopové řešení či e-commerce platforma jsou v dnešní době stěžejními prodejními kanály, což nám současná situace ještě více potvrdila. Do online prostředí začala migrovat odvětví, která doposud těžila pouze z offlinu, především B2B firmy.

V oblasti B2B zaznamenáváte výraznější poptávku?
Evidujeme velký zájem B2B firem, určitě ale není překvapení, že největší nárůst je ve zmiňovaném segmentu potravin. Pak také v poptávce po drogistickém zboží, sportovním vybavení a vybavení pro camping či turistiku.

Museli jste se těmto změnám v poptávce přizpůsobovat vy?
Pro nás je největší změnou tlak na rychlost spuštění nového projektu. U krabicového řešení to samozřejmě není problém, e-shop jsme schopni spustit za 48 hodin i s přípravou grafických prvků. Náročnější je to u větších řešení na míru s mnoha individuálními úpravami, pokud klienti očekávají spuštění v řádech týdnů. To je pak závod o čas.

Projevila se akcelerovaná poptávka firem i na vašem byznysu?
Stále zaznamenáváme zvýšený zájem o krabicové řešení FastCentrik, za poslední čtvrtrok jsme získali více než 500 nových klientů. Daří se i řešením na míru, ⁠v portfoliu máme nové top hráče z různých odvětví. S očekávanou ekonomickou recesí pociťujeme tlak na koncové ceny, ale jsem rád, že s klienty nacházíme win-win řešení.

netdirect_kancelar

Foto: NetDirect

Ostravské kanceláře NetDirectu

Jaké nové projekty jste v posledních měsících získali?
Každý den zprovozníme několik krabicových řešení a souběžně pracujeme na čtyřech až pěti velkých implementacích na míru. Proto bych nerad zmiňoval konkrétní projekty, ať na některého z důležitých partnerů nezapomenu. Dovolím si však prozradit spolupráci se společností OEZ ze skupiny Siemens.

Pomohlo vám během pandemie koronaviru vaše loňské rozhodnutí zaměřit se víc na efektivitu?
Začali jsme používat řadu dalších nástrojů, které nám pomáhají s efektivitou, což se nám osvědčilo.

Zpomalila vás v tomhle ohledu práce z domova?
Jsme digitální společnost, takže jsme zvyklí v případě potřeby pracovat vzdáleně a potkávat se přes videokonference. Snažili jsme se být maximálně v kontaktu, pravidelně pořádat celofiremní online „setkání“, zlepšovat kolektivní náladu formou her a kvízů. Zpočátku jsme dokonce vykazovali ještě vyšší míru produktivity. Měl jsem trochu obavy, jak náš výkon ovlivní pěkné počasí na začátku května, ale vše jsme ustáli, za což patří celému našemu týmu velké díky. Teď už cítím vděčnost za možnost vrátit se do kanceláře a s kolegy se opět setkávat osobně.

lupinski

Přečtěte si takéNetDirect loni vyrostl na 70 milionů korun a rozšiřuje záběr. Chystá hybridní řešení jako krok před e-shopem na míruNetDirect loni vyrostl na 70 milionů korun a rozšiřuje záběr. Chystá hybridní řešení jako krok před e-shopem na míru

Letos jste měli v plánu překonat v obratu 80 milionů korun, platí to i nadále, nebo jste museli očekávání změnit?
Situace kolem COVID-19 nás trochu zpomalila, ale máme před sebou ještě půl roku a věřím, že plánovaného cíle dosáhneme, nebo se mu minimálně přiblížíme.

V plánu jste měli také akvizici, můžete už o ní říct více detailů?
Stejně jako se vyvíjí trh v online obchodování, kdy velcí hráči sílí rychleji, se dle mého předpokladu bude vyvíjet i trh poskytovatelů e-shopových řešení. My se řadíme do skupiny větších, proto akvizice vnímáme jako přirozenou součást našeho růstu. Bohužel situace kolem COVID-19 námi plánovanou akvizici zpomalila. Věřím však, že se k její dokončení během měsíce či dvou vrátíme. Ostatně kontinuálně zvažujeme i další akvizice.

Museli jste kvůli změnám v poptávce či fungování týmu měnit i vaši plánovanou rozvojovou strategii?
Krátkodobě jsme část kapacit z oddělení vývoje směřovali jako pomoc týmu, který se zabývá implementací nových zakázek. Věřím, že pro obě oddělení byla tato změna poučná a přínosná, ale bez většího dopadu na naši dlouhodobou strategii.

„Nebyli jsme schopni uspokojit klienty s rozpočtem 100 až 400 tisíc korun, nyní jsme tuto díru zaplnili.“

Vaše dlouhodobá strategie se zaměřuje na rozvoj produktu FastCentrik Hybrid, kterým cílíte na segment malých nebo středních e-shopů. Jak se aktuálně vyvíjí zájem o podobná řešení?
Posílení našeho postavení v tomto rostoucím segmentu je jedním z našich důležitých cílů. NetDirect je na trhu vnímán jako přední hráč v poskytování krabicového řešení FastCentrik a současně ve tvorbě B2B i B2C e-shopů na míru. Na posílení našeho postavení v segmentu středních e-commerce řešení, kde existuje obrovská konkurence menších firem, usilovně pracujeme, a to zejména investicemi do vývoje a rozšířením nabídky služeb.

Nedávno podobný produkt na pomezí krabicového řešení a řešení na míru představil také Shoptet. Neobáváte se konkurence?
Pokud se bavíme o našem řešení FastCentrik Hybrid, což je řešení na míru, které vychází z jádra krabicového řešení FastCentrik, tak se konkurence nebojíme. Ba naopak, jsme rádi, že se o podobné kroky snaží konkurence. Tímto nám potvrzuje, že jsme se již dříve vydali správným směrem. Byl to pro nás zásadní strategický krok, protože jsme v minulosti nebyli schopni uspokojit klienty s rozpočtem 100 až 400 tisíc korun, a nyní jsme tuto díru zaplnili.

Hybridní řešení u nás v současné době využívají desítky klientů a díky tomu jsme schopni pokrýt celý e-commerce trh. Když k nám přijde klient s požadavkem, že chce řešení na míru, jsme schopni mu nabídnout buď vývoj na míru, nebo modulové řešení s možností individuálních úprav. Vyplývá z toho 90% šance na úspěšné získání klienta. Naše filozofie je jasně daná –⁠ jsme schopni uspokojit začínající e-shopaře až po nadnárodní korporace, a to je naše síla.

Jaké výhody nabízí vaše řešení oproti těm konkurenčním, například od Shoptetu?
Na srovnávání je zatím brzy. Náš trh má určitou velikost a ten, kdo chce v oblasti e-commerce růst, musí stále přicházet s něčím novým. Za mě je krok Shoptetu logický. Dříve poskytovali pouze krabicové řešení, což je muselo limitovat.