Kompletně jsme změnili způsob naší práce, hlásí StartupYard. Startupy z celého světa bude letos akcelerovat na dálku

Šéf StartupYardu Cedric Maloux

Foto: StartupYard

I nejstarší startupový akcelerátor našeho regionu musel kvůli pandemii koronaviru přehodnotit své plány a místo klasického akceleračního kola, ve kterém je vyžadována fyzická přítomnost týmů v Praze, spouští tuzemský StartupYard online program Remote Lab.

„Očividně je pro nás nemožné naplánovat fyzický program, jak jsme plánovali, a požádat lidi z celé Evropy a světa, aby za námi přijeli do Prahy,“ popisuje situaci šéf StartupYardu Cedric Maloux. Jak napovídá samotný název Remote Lab, startupy budou ve třicetihodinovém byznysovém a fundraisingovém programu „akcelerovány“ na dálku.

StartupYard se při výběru tradičně zaměří na pre-revenue a early-revenue startupy působící v oblasti deep tech, tedy ty, kteří jsou v zásadě na samotném začátku své mise. V rámci Remote Lab mají šanci získat financování do výše jednoho milionu korun a cílem akcelerátoru je nabídnout co nejrychlejší pomoc, včetně samotného budování byznysu zejména v oblastech obchodu, marketingu či přípravě na vyjednávání s investory.

cedricmaloux

Šéf pražského akcelerátoru StartupYard Cedric Maloux

Foto: StartupYard

„Jde o osobní, one-on-one akcelerační program přizpůsobený pro potřeby každého startupu, ve kterém využijeme naše ověřené zkušenosti a metodologie. Ty jsou výsledkem deseti let práce s early stage startupy,“ pokračuje Maloux.

Za dekádu existence startupy v portfoliu StartupYardu dohromady získaly financování ve výši téměř 900 milionů korun, během loňského, rekordního ročníku šlo o investice za 415 milionů korun. Rok 2019 navíc přinesl i dva úspěšné exity – Brand Embassy, které akcelerátorem prošlo v roce 2011, koupila izraelská společnost NICE, druhým je pak startup Steel Mountain, jehož získal český Avast. Mezi další úspěšné firmy dále patří například Rossum či Neuron Soundware.

Kompletní změna způsobu práce

Remote Lab nemá být standardním programem jednoduše přesunutým online a nejde ani o sérií webinářů, skupinových sezení či online výukových hodin. Pražský akcelerátor všem startupům plánuje nabídnout personalizovanou a individuální pomoc, aktuálně má kapacitu podpořit patnáct startupů a do každého z nich ve formě konvertibilních úvěrů investuje 20 tisíc eur (přes půl milionu korun) s možností částku navýšit.

„Kompletně jsme změnili způsob, jakým pracujeme, a to s ohledem na vzdálenost, remote kanály a naše zkušenosti s prací se začínajícími zakladateli. Myslím si, že je férové říct, že máme hluboké pochopení jejich potřeb,“ říká Maloux. Novinkou je, že místo klasického akceleračního kola, které začíná v daný termín a zahrnuje několik startupů, bude probíhat výběr a mentoring začínajících firem jednotlivě podle toho, jak se budou přihlašovat a procházet přijímacím procesem.

andrej-kiska-min

Přečtěte si takéInvestovat do firem na dálku je jako vybírat si po Zoomu manželku, není to ideální, říká Andrej Kiska z Credo Ventures

StartupYard však nadále plánuje být při výběru startupů striktní. Obecně přijímá přibližně jen tři procenta ze všech přihlášených (v posledním, jedenáctém kole šlo o šest projektů z celkových 280). Akcelerátor se poslední čtyři roky obecně zaměřuje na firmy působící v oblasti deep tech, tedy využívající vědecky založené technologie náročné na replikování v jakémkoliv oboru.

„Tyto projekty většinou využívají prvky umělé inteligence, kryptografie nebo cokoliv vyžadující silnou znalost matematiky. Někdy ale děláme výjimky, a to pokud jsou zakladatelé opravdu působiví a mají unikátní výhodu. V každém případě však startupy musí mít globální ambice,“ přibližuje Maloux.

cedric-maloux-demo-day-startupyard

Cedric Maloux na letošním Demo Day StartupYardu

Foto: StartupYard

Akcelerátor původně plánoval otevřít tentokrát již dvanácté akcelerační kolo v listopadu, jak ostatně dělá posledních devět let. Tříměsíční program vyžadující fyzickou přítomnost startupů v Praze však nemohl organizovat kvůli nejistotě o budoucím vývoji pandemie koronaviru, a to i vzhledem na nedávné opětovné zavření několika čtvrtí v Pekingu.

Předchozí, jedenácté akcelerační kolo se šťastnou náhodou stihlo ukončit v souladu s plánem ve správné době – koncem února, tedy dva týdny před nařízením plošné karantény. Během ní StartupYard nadále startupům ve svém portfoliu poskytoval pomoc, a to na základě jejich konkrétních potřeb s ohledem na různou míru postižení jednotlivých odvětví. Některé z nich během této doby získaly i financování, konkrétní podrobnosti však zatím akcelerátor komentovat nechce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.