Každý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr Mára

Technologický evangelista, influencer a youtuber Petr Mára

Foto: Archiv PM

Ze dne na den mu z kalendáře začaly mizet schůzky, protože se zkrátka nemohl s lidmi setkávat tak, jak byl dosud zvyklý. Jeho byznys stál odjakživa na školení, přednáškách a prezentacích, tedy formátech, přes které doručoval své know-how firmám a učil ostatní, jak lépe nakládat s časem a produktivitou. Koronavirová krize vše přetočila vzhůru nohama, a proto začal Petr Mára hledat nové cesty, jak být stále ve hře.

Petr Mára se širší veřejnosti představil hlavně přes YouTube, kde před pár lety začal natáčet videa týkající se Applu, aby později ze svého kanálu vytvořil hodnotný informační hub nejen pro technologické nadšence a osoby hledající inovativní způsoby k produktivitě a správě času. Jak ale na zmínil konferenci CzechCrunch Onlajn, YouTube je pro něj zhruba jen 15 až 20 procent pracovního nasazení. Většinou totiž funguje v offlinu.

„Leden a únor jsem měl odpočinkové měsíce, během nichž jsem si říkal, že si připravím celý rok, abych v březnu mohl začít naplno fungovat. Chtěl jsem primárně přednášet. S karanténními nařízeními však můj byznys, který jsem měl tak rád, mizel a z kalendáře se stávalo vzduchoprázdno,“ popisoval Mára v úvodu konference, v níž se řešilo téma, jak se změní naše pracovní životy a jak se řeší produktivita na home officu.

***

Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Petrem Márou se můžete podívat zde:

***

Petr Mára pochopitelně musel být ve střehu a vymýšlet cesty, jak si svůj byznys alespoň alternativně zachovat. Netušil však, co dalšího přinese budoucnost, nebo jak moc to ovlivní jeho cash flow. „Zastihlo mě to v momentu, kdy jsem odpočíval. O to rychleji jsem celý problém musel řešit,“ doplňuje.

Ukázalo se, že virtuální interakce může být efektivnější

I když se s rozvojem internetu a všemožných digitálních služeb ukazovalo, že přednášky, konzultace, školení a další formy sociálně-profesní interakce mohou běžet i online, málokdo si to plně uvědomoval. Vše se změnilo právě s koronavirem, který přetočil trh o 180 stupňů a společnosti musely reagovat, což se podle Máry většině „moderních“ firem dařilo.

„Pro mě krize přinesla otázku, co všechno jsem schopen do digitálu převést, a zároveň kde najít určitou potřebu, kterou klienti a lidé budou v nové situaci mít. Zjistil jsem, že tou největší potřebou je naučit se digitálně komunikovat,“ říká Mára a navazuje na změnu, která se v jeho případně promítla v překlopení školení a tréninků do online prostředí.

Díky tomu prakticky rozšířil své školící portfolio o nové zaměření – vysvětlit firmám, jak se naučit v digitálu jednat a jak tam efektivně komunikovat. To bere jako důležitý aspekt práce v budoucnosti a je nutné, aby se lidé postupně zbavovali pocitu, kdy jim „aktivní, živý pobyt“ na internetu připadá nepříjemný a nekomfortní.

„Obávám se, že není jiná cesta, než udělat ten další krok do internetu. Podobně jako před 20 lety, kdy jsme se učili pracovat s e-mailem, pak s Facebookem a teď se musíme naučit koukat do kamery a komunikovat,“ míní Mára.

onlajn-2

Jedním z hostů druhé konference CzechCrunch Onlajn byl i Petr Mára

Foto: CzechCrunch

Zásadní posun se podle Máry odehrává i v tom, že transformace byznysových setkání do onlinu ušetří spoustu času i peněz za cestování. Každý má totiž počítač, kameru, mikrofon a chytrý telefon – teď stačí jen klienty naučit, aby v tomto trendu uměli chodit a nebáli se používat věci, které mají běžně po ruce, ale dosud je využívali jen výjimečně.

Dovednost, kterou budete potřebovat

„Bude to základ stejně jako odpověď na e-mail,“ zdůrazňuje Mára potřebu digitální komunikace, která se podle něj stane klíčovou dovedností, bez níž se lidé v moderním pracovním světě neobejdou. Současně předpokládá, že si lidé s růstem tohoto trendu lépe uvědomí, s kým chtějí trávit „skutečný“ čas (offline) a s kým to naopak chtějí vyřešit „pouze“ online.

„S řadou klientů se rád potkám u kávy a povykládám si s nimi, ale co si budeme povídat – je to neefektivní. Pokud jde čistě o byznys, tak chci čas využít co nejlépe a zbytek naopak investovat do rodiny nebo koníčků. To se hodně změní a myslím si, že to bude normálně akceptováno,“ dodává.

Vše se ovšem odvíjí i od povahy a mindsetu lidí, který se taktéž bude muset proměnit. Pro někoho je naprosto normální být tři dny odříznut od fyzického světa a stále efektivně pracovat, pro jiné je však myšlenka jakési izolace děsivá a raději sedí s jinými lidmi v kanceláři. To by mohlo pomoci i vybudování nových coworkingových center v malých městech, kde budou zaměstnanci hledat pracovní útočiště.

petr-mara2

Technologický evangelista, influencer a youtuber Petr Mára

Foto: Archiv PM

Stejně jako psychiatr a psychoterapeut Tomáš Rektor i Mára však reflektuje vyčerpání z online schůzování, respektive tzv. synchronní komunikace, kdy musí být člověk neustále ve střehu. „Když budete mít pět až deset takových meetingů, večer skončíte vyčerpaní a nebudete mít čas na asynchronní komunikaci, respektive řešení e-mailů, Slack a podobně,“ zmiňuje.

I tak ale bere krizi jako ideální příležitost něco změnit a mohou z toho těžit i další. Stačí mít jen dostatečné know-how, odvahu a najít ten správný impuls k novým věcem, kterým pandemie udusala půdu.

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Petra Máry na ní mluvili například Zdeněk Cendra, Michal Mička, Jan Řežáb nebo Martin Stára.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.