Heureka žaluje Google a chce 395 milionů korun. Tvrdí, že gigant nadále zneužívá dominance ve srovnávání cen

Tomáš Braverman, CEO Heureky

Foto: Heureka

Velká skupina cenových srovnávačů Heureka, která je jedničkou regionu střední a východní Evropy, zahajuje ofenzivu proti Googlu. Přestože internetového giganta už Evropská komise pokutovala, podle Heureky dál zneužívá svého dominantního postavení při srovnání cen ve vyhledávání, kde poskytuje výhody vlastní službě Nákupy.

Tuzemská Heureka Group, která se postupně z Česka rozšířila celkem do devíti zemí střední a východní Evropy, tak podává na internetového giganta žalobu a požaduje ušlý zisk ve výši necelých 395 milionů korun za roky 2013 až 2017. K částce došla na základě znaleckého posudku a svých tržních dat.

„Víme, že na reálné chování Googlu budeme mít jen malý vliv. Přesto chceme využít tuto cestu a skrz žalobu se vymezit proti chování Googlu. Stejný krok zvolilo i sedm dalších evropských cenových srovnávačů,“ říká Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, pod jehož vedením se loni firma oddělila od Mall Group a během toho byla oceněna na 7,5 miliardy korun.

sundar-pichai-google2

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

Foto: Manuel Lopez/WEF

Žaloba přichází téměř na den přesně tři roky poté, co Evropská komise vyměřila internetovému vyhledávači pokutu v přepočtu 62 miliard korun. Rozsudek však není pravomocný, Google se odvolal a dodnes se spor táhne u soudů.

Google v reakci na rozhodnutí spustil program Comparison Shopping Partner (CSS), což v praxi znamená, že box s jednotlivým produktem byl ve vyhledávání Googlu doplněn o odkaz na konkrétní srovnávač, z něhož cena pochází. Google Nákupy zároveň musejí na základě tohoto mechanismu rovně soutěžit o pozice s jinými srovnávači, jako je Heureka a další.

Heureka však považuje tato opatření za nedostatečná. „V tomto programu jsou zobrazeny pouze jednotlivé nabídky bez možnosti srovnání s konkurencí na základě kritérií, které jsou pro zákazníka důležité. Okamžité srovnání více nabídek zákazník najde až při prokliknutí na stránky konkrétního srovnávače,“ doplňuje pro CzechCrunch mluvčí Heureky Adéla Berková.

Jak řekl Braverman v rozhovoru pro server Lupa.cz, míra prokliků přes odkaz z Googlu na samotný srovnávač je přitom zhruba 1 %, což ve finále znamená, že Heureka z nápravných opatření nemá téměř nic.

Komplexní informace vs. rychlé a jednoduché spojení

Žalobu Heureka podává k Městskému soudu v Praze. Na dotaz CzechCrunche se česká pobočka Googlu prozatím odmítla k situaci vyjádřit.

heureka-google

„Z webu Heureka.“ Tyto odkazy doplnil Google v reakci na rozhodnutí EK z roku 2017

Obecně ale tvrdí, že zákazníci dávají přednost odkazům, které uživatele přivedou přímo na produkt. „Věříme, že rozhodnutí Evropské komise podceňuje hodnotu rychlých a jednoduchých spojení. Zatímco některé srovnávače logicky chtějí, aby je Google ukazoval více prominentě, naše data ukazují, že lidé preferují odkazy, které je přivedou přímo na produkt, jež chtějí, ne na stránky, které opakují jejich hledání,“ napsal v červnu 2017 viceprezident Googlu Kent Walker.

Heureka nyní podává žalobu i proto, že Evropská komise zatím nepřistoupila k dalším krokům a nevyjádřila se k tomu, zda je CSS program dostatečným řešením. V mezičase se srovnávače snažily i o jiné cesty. Heureka se tak například připojila v listopadu 2019 k otevřenému dopisu 41 evropských srovnávačů, které apelovaly na evropskou komisařku pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerovou, aby proti Googlu podnikla další kroky. Zatím se tak ovšem nestalo. 

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.