Glami zrychluje expanzi. Český módní katalog je už v 17 zemích a letos chce e-shopům přinést 6 miliard korun

Spoluzakladatel a CEO Glami Tomáš Hodboď

Foto: Glami

České Glami naplňuje svoji vizi, být největším katalogem módy, a to ideálně na celém světě. K dosažení tohoto cíle teď udělalo další krok a expandovalo na tři nové trhy, díky čemu se výčet zemí, kde působí, navýšil na celkových sedmnáct. Aby tenhle proces ještě urychlilo, začíná se stále více spoléhat na umělou inteligenci a letos plánuje e-shopům zprostředkovat v obratech šest miliard korun.

„Estonsko, Lotyšsko a Litvu jsme měli v hledáčku už nějakou chvíli, a protože momentálně vidíme, že e-commerce včetně té módní šla i za koronaviru nahoru, neviděli jsme důvod, proč s expanzí dále čekat,“ přibližuje pro CzechCrunch Jan Kešelák, manažer mezinárodních expanzí.

Pobaltské země jsou podle něj známé svou rychlou adaptací na internetový svět a například v Estonsku je až 90 procent populace online (v Česku podíl tvoří 80 procent). V e-commerce navíc všechny tři trhy vykazují nadprůměrný růst a potenciál malých zemí si Glami potvrdilo již v loňském roce, kdy expandovalo do Slovinska, Chorvatska a Bulharska.

jan-keselak-min

Jan Kešelák, manažer mezinárodních expanzí Glami

Foto: Glami

„Všechny tamní země performují nad naše očekávání,“ pochvaluje si Kešelák s tím, že rozšiřování služby do zahraničí probíhá stále rychleji. „Tato expanze byla v historii Glami tou nejrychlejší vůbec. Od rozhodnutí přes překlady 50 tisíc slov a označení více než půl milionu produktů až po spuštění ve všech třech zemí uběhlo jen šest a půl týdne.“

Faktorem stojícím za rekordní rychlostí expanze je mimo jiné nový interní tým složený ze tří odborníků na umělou inteligenci a strojové učení. Glami tyto technologie využívalo prakticky již od svého založení před sedmi lety, a to například na automatické kategorizování, tagování, hledání vizuálních podobností či rozpoznávání produktů. Díky tomu je firma schopná nabízet lepší a více personalizovaný zážitek svým uživatelům, což je také jedna z jejích letošních priorit.

„Naším cílem je zpříjemnit objevování a nakupování módy. Snažíme se, aby se zákazníci rádi vraceli, protože u nás snadno najdou to, co hledají. A v takhle velké nabídce je dle nás personalizace správnou cestou,“ doplňuje Antonín Hoskovec, Senior Machine Learning Engineer.

Glami tak plánuje nadále růst, jen v Česku podle svých odhadů očekává navýšení obratů módní e-commerce z loňských 27,4 miliardy na 38,5 miliardy korun v roce 2023. Celkově katalog módy spolupracuje s více než třemi tisíci e-shopy, přibližně 1 500 z nich se nachází v Česku.

glami-office-min

Kanceláře Glami v pražském Karlíně

Foto: Glami

Aktuálně mohou uživatelé v katalogu najít na 2,2 milionu produktů od více než 23 tisíc značek. Díky tomu Glami internetovým obchodům (nejen v Česku) loni zprostředkovalo obraty na úrovni pěti miliard korun a letos plánuje překonat hranici šesti miliard.

O svoji pozici pod sluncem stále více navíc bojuje také vyhledávač udržitelné módy Glami.eco, který firma spustila v loňském roce. Na této platformě sdružuje 70 aktivních e-shopů s více než 270 značkami a její návštěvnost meziročně vzrostla o 176 procent.

„Nezahálíme a na Glami.eco budeme v blízké době spouštět vyhledávání pomocí obrázků. To znamená, že zákazník bude moci najít podobné kousky outfitu, který se mu líbí (podobnou službu Glami pro všechny produkty spustilo loni – pozn. redakce) a výsledkem vyhledávání budou podobné kousky, ale pouze udržitelné,“ dodává Julia Osovskaya, brand manažerka Glami.eco.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.