Firmy rychle začaly investovat do reálných prodejů, říká šéfka affiliate sítě Admitad pro Česko. Využívá ji Footshop či Kiwi.com

Country manažerka společnosti Admitad pro Česko Kateryna Mykhailova

Koronavirová pandemie v posledních měsících jednoznačně ukázala, že pokud se daří nějaké oblasti, je to e-commerce a online obecně. Lidé na internetu nakupovali ve velkém a s tím souvisel i rostoucí zájem potenciálních inzerentů, kteří toho chtěli využít.

Podobně o příležitostech v minulých měsících mluví také Kateryna Mykhailova z globální affiliate sítě Admitad, která vznikla v Německu, ale rychle se rozšířila i do dalších zemí, včetně Česka, kde ji využívají na zvýšení prodejů, ale i inzerci firmy jako Kiwi.com nebo Footshop.

V rozhovoru pro CzechCrunch tuzemská country manažerka Mykhailova zmiňuje, jak tento byznys ovlivnila krize, co si firmy uvědomily, jak bude vypadat marketing v příštích měsících a letech, a hovoří také o nových prodejních kanálehc a konkurenci na českém trhu.

Admitad je v Česku poměrně neznámou firmou, i když tu fungujete již několik let. V čem spočívá váš hlavní byznys?
Admitad je globální affiliate síť, která propojuje několik tisíc zadavatelů reklamy s těmi, kdo ji publikují (publisheři). Zjednodušeně řečeno, jakmile chce nějaká firma navýšit výkonnost, partneři v Admitad síti jim přinesou dodatečné prodeje díky zobrazování reklam na jejich platformách. Ti jsou poté placeni za každý klik, registraci nebo nákup na základě takzvaného cost-per-action modelu. Dnes už ale nejsme jen affiliate síť.

Podobných služeb a sítí každopádně existuje mnoho. V čem se Admitad liší?
Máme přímý přístup do nejzásadnějších online ekonomik a deset let zkušeností s online reklamou. I když je Admitad původem německý, firma zaměstnává lidi z téměř dvaceti zemí, kteří mluví ještě více jazyky, takže dokážeme zasáhnout partnery téměř v každém koutu světa. Zásadní výhodou je pokročilá trackovací technologie a vlastní vývojářský tým pro celý software.

admitad2

Německé kanceláře affiliate sítě Admitad

Kolik dnes máte partnerů mezi zadavateli reklamy a publishery?
Zadavatelů reklamy je aktuálně lehce přes 1 600. Mezi ně se řadí například Booking.com, AliExpress, Lenovo, Nike, Dell nebo Samsung. Pokud jde o traffic, dokážeme je dostat k více než 700 tisícům publisherů po celém světě, navíc toto číslo neustále roste.

Zmínila jste, že Admitad už není pouze affiliate síť, co dalšího děláte?
Vyvíjíme celý ekosystém projektů, nástrojů a služeb. Divize Admitad Projects tvoří a podporuje další startupy a přetváří jejich myšlenky ve fungující byznys. Admitad Invest je zase podporuje finančně a pomáhá jim znásobit příjmy. Admitad Academy pak vzdělává na poli CPA (cost-per-action) trhu a vytváří dlouhodobý seznam partnerů a potenciálních zaměstnanců.

„Celkový obrat našich zadavatelů reklamy se posunul na 5 miliard dolarů, což je o téměř 50 procent více než v předcházejícím období.“

Jak je na tom Admitad z pohledu čísel?
Loňský rok byl poměrně zásadní na změny, a to jak na trhu, tak v rámci firmy. Celkový obrat našich zadavatelů reklamy se posunul na 5 miliard dolarů, což je o téměř 50 procent více než v předcházejícím období. Největší skok jsme zaznamenali v kategorii elektroniky, oblečení, domácích potřeb a nábytku. Letos bychom se chtěli přehoupnout přes 6 miliard dolarů v ročních tržbách partnerů, ale s ohledem na poslední měsíce zatím pořádně netušíme, jak se bude trh konkrétně vyvíjet.

Jaké procento z výše zmíněných čísel tvoří Česká republika?
Česko je pro nás zatím v porovnání s globálními čísly poměrně nepatrné. Přibližně jde o 18 milionů dolarů ročně v tržbách partnerů, což je kolem 0,4 % z celkových čísel. Vidíme ale značný nárůst v mezistátním obchodu a velkou závislost na čínských dodavatelích, což by mohlo v příštích letech pomoci dalšímu růstu. Největšími zadavateli reklamy z Česka jsou pak například Notino, Footshop nebo Kiwi.com. Za minulý rok český trh zaznamenal 86% nárůst.

Postihla vás nějak koronakrize v posledních měsících?
Myslím, že nějaký vliv to mělo na všechny aspekty života lidí. Spousta z těch, kdo se bránili vstupu na internet, si uvědomila jeho důležitost. Naopak, offline obchod utrpěl poměrně zásadní ránu. Pro Admitad je to výzva, ale zároveň skvělá příležitost, jak si vyzkoušet nové věci. Pomáháme s digitalizací byznysů, někteří zadavatelé reklamy se mohou stát publishery, spustit věrnostní programy, zapojit nové kanály. Pomáháme tak primárně našim uživatelům s překlenutím krize.

Plánujete nějaké zásadnější rozšiřování funkcí mimo aktuální služby?
Jednou z nejzásadnějších věcí je pro nás co nejpodrobnější měření efektivity kampaní a jednotlivých prodejů. Nedávno jsme tak podstatně vylepšili naše rozšíření Admitad Extension do prohlížeče Google Chrome, abychom zjednodušili monetizaci trafficu. Zároveň jsme spustili Vendor Tools, které umožňují značkám nabídnout publisherům vyšší odměnu za zvýraznění specifických kategorií produktů na jejich stránkách.

Několik měsíců zpět jste experimentovali s botem pro komunikační aplikaci Telegram. Vidíte v tom budoucnost, nebo šlo pouze o test?
Ano, jde o pravděpodobně prvního bota do Telegramu, se kterým jde jednoduše vytvářet affiliate odkazy na jakémkoliv zařízení a zároveň je otestovat. Stačí botovi poslat klasický odkaz na produkt a on okamžitě vrátí odkaz s affiliate parametry. Největší popularitu si zatím bot získal v Evropě a v Asii, kde má u partnerů 77 objednávek za měsíc v průměrné hodnotě košíku kolem tisíce dolarů.

admitadcz

Část českého týmu v Admitad

Zpět k českému trhu. Kdy jste na něj vlastně vstoupili a berete například lokálního hráče, Affilbox, jako konkurenci?
My jsme vlastně byli přístupní pro český trh vždy, ale až mezi lety 2015 a 2016 jsme zaznamenali nějaký zásadnější nárůst zájmu v České republice a na Slovensku. Dnes už máme dokonce vyčleněný tým, který se věnuje přímo inzerentům a publisherům na českém trhu. Co se týče konkurence – víme o sobě, ale myslím, že je určitá míra konkurence zdravá, protože všechny nutí inovovat a posouvat se dál. Ondřej Martinek a jeho tým v AffilBoxu dělá skvělou práci, především u podpory lokálních hráčů.

Jak se za poslední měsíce změnily výdaje za systémy, jako je ten váš?
Většina zadavatelů reklamy přehodnocuje svůj budget, šetří na venkovních reklamách, bannerech, plakátech nebo televizi. Firmy rychle překlopily kapitál na investice do reálných prodejů, ke kterým jim může CPA systém pomoct. Ostatně, výdaje za online reklamu každý rok rostou a věřím, že bude tento trend pokračovat.

„Ve velkém fungují vlogy na YouTube, Instagram, ale také TikTok jako nový a rychle rostoucí fenomén.“

Jaké vidíte v této oblasti trendy na následující roky?
Pandemie v posledních měsících odhalila slabá místa snad všech, kteří dělají byznys. V roce 2020 a dál budeme určitě sledovat minimálně nové marketingové trendy. Jedním z nich je automatizace v rámci chatbotů, automatických reklam nebo vyhledávání na bázi audia. Další jsou mikro-influenceři, kteří mají oproti těm větším dobrý poměr cena-výkon – bavíme-li se o těch, kteří mají kolem 30 tisíc followerů.

Souvisí to i s typem médií, na které se přesouváme. Ve velkém fungují vlogy na YouTube, Instagram, ale také TikTok jako nový a rychle rostoucí fenomén, se kterým inzerenti experimentují. Věřím, že budou růst i další alternativní média jako Snapchat, Pinterest nebo Medium – jsou levnější a mají na trhu pořád svou roli. Zásadním faktorem je fakt, že interakce lidí se neustále zrychluje a potenciální publikum je třeba zaujmout co nejrychleji.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.