Český startup Qerko dobývá restaurace s QR kódy. Placení by mělo být neviditelné, říká Lukáš Kovač

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

Foto: Qerko

Lukáše Kovače vždy bavilo řešit problémy. Když někde na nějaký narazí, snaží se najít řešení. Dlouhé roky tak činil především v Seznamu, ale život ho nakonec zavál úplně jiným směrem. Sedmatřicetiletý produktový specialista totiž už delší dobu pokukoval po tom, jak by mohl zjednodušit placení v restauracích, a nakonec se pro něj tento problém stal byznysem na plný úvazek.

QR kód není ničím novým. Loni tato nenápadná technologie oslavila už pětadvacáté narozeniny a zatímco třeba v Asii jsou s nimi zvyklí pracovat v různých scénářích běžně, u nás je velkém nikdo příliš nevyužívá. Právě na QR kódy však Lukáš Kovač vsadil při řešení věčného problému při placení v restauracích, který zná asi každý z nás.

„Chodili jsme do jedné restaurace, kde když jsme chtěli zaplatit každý zvlášť, museli jsme na kasu. U ní už před námi byla fronta a všichni z toho byli akorát otrávení, protože to zdržovalo. Říkal jsem si, že to přece musí mít nějaké lepší a efektivnější řešení,“ popisuje pro CzechCrunch Lukáš Kovač, který v Seznamu jako produktový manažer řídil domovskou stránku a později také celý internetový prohlížeč.

qerko_platba_1

Aplikace Qerko umožňuje v restauracích platit pomocí QR kódů

Foto: Qerko

Po večerech tak začal s kolegy pracovat na řešení, díky kterému by lidé mohli v restauraci zaplatit mnohem jednodušeji, nedocházelo k časovým prodlevám a všichni by nakonec byli spokojenější. Ze Seznamu si to mezitím namířil do Avastu, ale u antivirového obra nakonec strávil jen pár měsíců. Jeho rodící se startup Qerko totiž začal chytat drajv.

Kovačovo řešení na placení v restauracích bylo skutečně jednoduché. Každý stůl bude mít vlastní QR kód, který si v aplikaci naskenujete, načež se otevře celý konzumační lístek, v němž si vyberete, co jste měli, a přímo v aplikaci zaplatíte. První taková platba proběhla před rokem a půl a dnes Qerko využívá přes 230 podniků po celém Česku a 20 tisíc zákazníků. Pořád je to ale teprve začátek.

Vše začalo nabírat na obrátkách, když do hry vstoupila investiční skupina Miton. Její partner Milan Zemánek je mimo jiné spolumajitelem jabloneckého pivovaru Volt a k technologiím v gastronomii tak má blízko. Nápad Lukáše Kovače ho ihned zaujal, Miton loni do startupu poslal první miliony korun a letos chce s Qerkem rozšířit QR kódy alespoň do 800 podniků po celé zemi.

Přestože v letošních velkých plánech firmu trochu přibrzdila koronavirová krize, která uzavřela veškeré podniky, kde Qerko působí, teď už chytla druhý dech a roste ještě rychleji. V květnu Lukáš Kovač nabral rekordní počet restaurací a další by měly rychle přibývat – i proto, že platba přes QR kód je zcela bezkontaktní, což teď mnozí vyhledávají.

Ještě vyšší spropitné

Qerko funguje kdykoliv, ale nejvíce času šetří v situaci, kdy chtějí hosté účet rozpočítat mezi sebe. Když je totiž na stole QR kód, každý si ho jen v aplikaci naskenuje a pár kliky za sebe zaplatí, aniž by se musela volat obsluha. Zaplacené účty se okamžitě propisují do pokladny a ušetřit se může klidně 10 až 20 minut.

„Velkým obědovým restauracím šetříme čas a pomůžeme jim i vydělat více peněz, protože když je restaurace narvaná, nestíhají vyřídit vše ihned. Často právě kvůli placení trvá déle, než se jim jednotlivé stoly otočí. Když se placení de facto nemusí řešit, je proces rychlejší,“ popisuje jeden z hlavních benefitů Qerka jeho zakladatel s tím, že využití mají QR kódy v podnicích všeho druhu, od menších kaváren po největší restaurace.

lukas-kovac-qerko2-min

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

Foto: Qerko

Někteří by mohli namítat, že placením přes aplikaci se trochu narušuje vztah hosta a číšníka, který si na závěr může při placení vysloužit i odměnu v podobě dýška, ale Kovač v tom problém nevidí. Vztah mezi hostem a číšníkem chce nadále budovat, ale samotné placení by podle něj mělo vypadat právě tak, jak ho ukazuje Qerko.

„Chceme, aby byl vztah mezi hostem a číšníkem založen především na dobrém servisu. Mojí vizí je, že se placení stane tak jednoduché, že bude téměř neviditelné. Je to podobné jako u taxíků. Dříve se na konci jízdy zastavilo a platilo se, dnes se stačí rozloučit a peníze se automaticky strhnou z karty. Podobný zážitek chceme přenést do restaurací,“ popisuje Kovač.

michal-smida

Přečtěte si takéPád německého Wirecardu zasáhl i Twisto. Přežijeme to, ale měli jsme štěstí v neštěstí, říká Michal Šmída

Navíc dle dosavadních zkušeností nejsou na tomto způsobu placení biti ani číšníci a servírky. Kovač říká, že přes Qerko lidé dávají proti klasické platbě až o 40 procent vyšší tipy, přičemž průměrné dýško je přes 8 procent. To je mnohem víc, než se třeba zejména u rychlých obědových menu dává. Při platbě v Qerku je jako výchozí nastavení desetiprocentní spropitné, a když jsou hosté spokojení, obvykle ho prý nechávají.

„Existuje studie, která říká, že čím déle lidé čekají na zaplacení, tím rapidně klesá ochota nechat spropitné. S Qerkem nečekají vůbec,“ připomíná Kovač a přidává ještě druhý důležitý aspekt. „Když lidé platí třeba 388 korun, automaticky zaokrouhlí na 400 korun, ale když platí digitálně a vyberou spropitné ve výši 10 procent, zaokrouhlování neřeší a nechají tak za servis mnohem víc peněz.“

Placení je sice zcela stěžejní součástí Qerka, ale pro restauratéry má ještě další významné benefity. Díky takovému propojení totiž mohou podniky své hosty mnohem lépe poznat. Když třeba host naopak spropitné vůbec nedá a ještě přidá špatné hodnocení i s komentářem, v restauraci okamžitě vidí a vědí, kde je problém.

„Nechceme udělat z restaurací e-shopy.“

Nově navíc Qerko spouští také věrnostní program, což je další součást celé platformy, díky níž si mohou restaurace se svými zákazníky budovat dlouhodobý vztah. Když se rozhodne podnik dát každé desáté pivo zdarma, funguje vše opět takřka neviditelně. Pokud host platí pravidelně přes Qerko, při platbě za desáté pivo se mu sleva automaticky aktivuje a nemusí se ukazovat žádný voucher.

„Nikdo už dnes nechce nosit plastové věrnostní karty, ukazovat vouchery nebo kartičky s razítky. Věrnostní program lze navázat na konkrétní produkty a je to celé plně automatizované, restaurace ani host nemusí nic řešit,“ vysvětluje další z výhod Qerka Kovač. Se vstupem technologií do gastronomie je velkým tématem také objednávání přes aplikace.

qerko-app

Mobilní aplikace Qerko

Foto: Qerko/CzechCrunch

Nevyhnulo se ani Qerku, ale jeho šéf na to má jasný názor. „Nechceme udělat z restaurací e-shopy, kam přijdete, na mobilu si jako v e-shopu naklikáte objednávku a hned zaplatíte,“ říká, a proto zatím spustil systém doobjednávání, kdy si obvykle po příchodu klasicky objednáte u obsluhy, ale když pak třeba nestíhá, další pivo si snadno zařídíte přes aplikaci.

„Záleží na konceptu restaurace, zda takový model dává smysl, necháváme každý podnik vybrat, zda doobjednávání chce svým hostům nabídnout. Třeba na obřích zahrádkách to je šikovné,“ míní Kovač, který opakuje, že je klíčové, že host vždy – ať už si objedná u obsluhy nebo přes mobil – platí celý účet až na konci, jak je zvykem.

Rychleji a rovnou i zeleněji

Šéf Qerka potvrzuje, že teoreticky si lze přes tento systém klidně objednat přes aplikaci hned na začátku, ale pro firmu to teď není prioritní. „Nechceme vztah mezi hostem a obsluhou úplně smazat,“ říká Kovač a hlavní důraz tak stále klade především na závěrečné placení jako takové. To mohou uživatelé učinit i přes Apple Pay a nově také digitální stravenkové karty.

Nejčastější dotazy hostů pak míří směrem ke Google Pay, které by Qerko rádo taktéž co nejdříve spustilo, ale jím využívané dvě platební brány zatím platební službu na Androidu nepodporují. Do restaurací již nicméně míří jiná novinka, kterou jsou QR kódy osazené technologií NFC. Díky tomu už není třeba kód skenovat v příslušné aplikaci, ale stačí se s telefonem jen přiblížit a aplikace Qerko se vám nabídne sama.

qerko1-min

V restauracích se na stolech začínají objevovat QR kódy od startupu Qerko

Foto: Qerko

Přes Qerko dnes již v restauracích hosté zaplatili celkem 35 244krát a toto číslo by se mělo v následujících měsících významně navyšovat. Ještě letos by pražský startup rád expandoval na Slovensko a dál se vydal na lukrativní trhy do Německa a dalších okolních zemí.

Některé zákazníky by navíc mohl ke Qerku přitáhnout ještě jeden rozměr, který Lukáš Kovač připomíná na závěr. „Když přes nás zaplatíte, účtenka, která by se normálně vytiskla a obvykle hned zahodila, se místo toho rovnou zdigitalizuje a pošle na e-mail. Ve výsledku tak šetříme i spoustu papíru,“ dodává.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.