České hry bodují ve světě. Deskovka Euthia vybrala na Kickstarteru přes 10 milionů korun, více zvládl jen Kingdom Come

Tadeáš Spousta a Markéta Bláhová vytvořili novou deskovou hru Euthia

Foto: Diea Games

Ačkoliv by se mohlo zdát, že deskové hry jsou velkým trendem několika posledních let, ve skutečnosti se jedná o zábavu, které se lidé věnovali dávno před naším letopočtem, a to v různých obdobách na různých místech světa. Deskové hry hrály důležitou roli ve starověku, středověku i novověku a jinak tomu není ani dnes, kdy se deskovkám daří snad jako nikdy dříve.

Své o tom ví i Tadeáš Spousta, autor deskové hry, která se stala druhým nejúspěšnějším projektem z dílny českých tvůrců na Kickstarteru. Právě tuzemské herní projekty mají na globální crowdfundingové platformě největší úspěchy. Vůbec nejúspěšnější kampaň má za sebou česká hra Kingdom Come: Deliverance od studia Warhorse v čele s Danielem Vávrou. Ten na svou procházku středověkým Posázavím získal v crowdfundingové kampani přes milion liber.

A z herního prostředí je i druhý nejúspěšnější kickstarterový projekt od českých tvůrců, konkrétně desková hra Euthia: Torment of Resurrection. Tento titul a vybraná částka 458 tisíc dolarů (téměř 11 milionů korun) potvrzují, že deskovky prožívají malou renesanci. To ostatně potvrzuje i autor projektu Euthia Tadeáš Spousta.

euthia4

Komplexnost hry je podle autorů jedním z důvodu úspěchu hry

Foto: Diea Games

„V době, kdy jsme začínali s vývojem, už vycházelo měsíčně několik her, ale dnes jsou to desítky či stovky her po celém světě. Zajímavé je, že my jsme spouštěli kampaň v době celosvětové krize s COVID-19, ale i tak si naši hru předobjednalo přes 4 000 lidí. Na jednu stranu nám to i trochu pomohlo, protože lidé byli doma, ale zase neměli takové příjmy,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Spousta.

Pokud bychom se na hry, které dnes vycházejí, podívali trochu blíže, zjistíme, že mají s evergreeny, jako je Člověče, nezlob se či Dostihy a sázky už jen pramálo společného. Jsou daleko komplikovanější, propracovanější a nabízejí možnost prožít epická dobrodružství, která se bez problému smrsknou na desku jediného stolu. Na něm vznikají zcela nové světy, které mohou hráče pohltit na pár desítek minut, ale i na dlouhé hodiny. To je také případ světa Euthia. V něm se hráč ocitá v kůži vybraného hrdiny a pak… pak je vývoj hry již zcela na něm.

Ve hře není mnoho textů, hráči tvoří vlastně příběh svého hrdiny tím, co dělají, kam putují, komu pomohou, jaká monstra skolí, jaké vybavení si seženou a jaké schopnosti či kouzla se naučí. Ve hře je aktuálně 10 různých scénářů a každý se vyvíjí jinak, ovšem začátek i konec je pevně daný,“ vysvětluje Tadeáš Spousta, jehož ve vývoji ovlivnily především oldschoolové počítačové hry, které ve velkém hrál na základní i střední škole a od obrazovky jej odtrhlo až studium na vysoké.

euthia2

Euthia: Torment of Resurrection je název dalšího herního trháku z dílny českých vývojářů

Foto: Diea Games

„Nejvíce jsem miloval hry na hrdiny, auta a střílečky. Z her na hrdiny mě při vývoji hodně ovlivnily hry jako Baldur’s Gate, Heroes of Might & Magic III, Gothic II a Diablo II. Bylo jich sice mnohem více, ale tyhle jsou nejoblíbenější,“ vyjmenovává Tadeáš Spousta tituly, jejichž jména vhání nostalgické slzy do očí nejednomu hernímu veteránu.

Bez znalostí a po hlavě

Digitální tituly byly to jediné, co mohlo tohoto nadšeného finančního poradce ovlivnit. Jak Spousta sám přiznává, deskovky jej dříve příliš nebraly. Pořádně se k nim dostal až v momentě, kdy se pustil do vývoje své vlastní hry a dodnes se rozhodně nepovažuje za odborníka.

„Z pohledu počítačových her jsem se stal geekem už dávno, ale odborníkem na deskovky jsem se určitě nestal. Deskových her je na trhu už tisíce a hrál jsem možná tak setinu z nich. Mám docela vytříbený vkus na hry, takže třeba hry, které jsou hodně o náhodě, mne nelákají. Možná i proto ten vývoj trval o něco déle,“ směje se Spousta, jehož snem je vytvořit vlastní počítačovou hru.

euthia3

Hráče ve hře reprezentuje jedna z takovýchto figurek

Foto: Diea Games

Tento svůj sen se dokonce pokoušel realizovat, ovšem když zjistil, že je k tomu zapotřebí velký kapitál a značné množství lidí, rozhodl se pro deskovku. K tomuto rozhodnutí jej přivedla i zmíněná vybíravost. Poté, co se svou přítelkyní zkusil Osadníky z Katanu, chtěl do světa deskovek proniknout o trochu více, jenže na trhu nebylo nic, co by uspokojilo jeho poptávku.

Proto si řekl, že zkusí vytvořit něco vlastního, a výsledkem je právě Euthia, desková hra skládající se z mnoha dílků, karet, kostek a žetonů, pomocí kterých může jeden až čtyři hráči proniknout do zcela nového světa na dlouhé hodiny. Do jejího hraní se podle Spousty může pustit každý, ovšem nejvíce si ji užijí zkušenější deskohráči a ti, kteří hráli staré dobré počítačové RPG tituly.

Něco trochu jiného

Právě ona oldschoolovost je podle Spousty jedním z důvodů, proč se hra setkala na Kickstarteru s tak velkým ohlasem. „Určitě na tom má co do činění unikátnost naší hry, která ve spoustě hráčích vyvolává nostalgii oldschoolových počítačových her a také to, že podobně rozsáhlých her na trhu není tolik,“ míní Spousta.

„Velkou zásluhu má také to, že hra samotná je již hotová a hráči si ji mohli při kampani sami vyzkoušet. Podle mě ale největší vliv na úspěch náš osobitý přístup k fanouškům, už v Čechách s první hrou Legendy země Euthie (raná verze dnes nabízené hry – pozn. redakce) jsme jim hodně naslouchali a pokračujeme v tom i zde,“ pokračuje.

euthia7

Žetony, řada karet, herní plány kostky a další prvky jsou nezbytnou součástí celé hry

Foto: Diea Games

Cestičku k úspěchu ale prošlapal také dobře připravený marketing, který je klíčovou součástí všech crowdfundingových kampaní, a propagace, do které padlo mnoho úsilí i peněz. Právě peníze spolu s časem představovaly největší investici do vzniku celé hry. Vývoj Euthie si vyžádal přibližně jeden a půl milionu korun, které Spousta investoval ze svého. Další dva, již zapůjčené miliony padly na marketing a propagaci.

„Musíte vyrobit předprodukční vzorky, rozposlat je na recenze či představení hry a všem těm lidem za jejich práci zaplatit,“ vysvětluje jeden z důležitých bodů herní vývojář. Právě marketing byl pro Spoustu jednou z největších výzev. Jak ovšem s úsměvem dodává, nejtěžší bylo hru vůbec dokončit. Na tom, na čem původně začínal jen on a jeho přítelkyně, nyní pracuje dvanáctičlenný tým. I když, jak dodává, nejpevnější jádro okolo Euthie tvoří jen čtyři lidé.

banksy-1

Přečtěte si takéSlavný pouliční umělec Banksy v Praze vystavuje svůj street art. Ale jen napůl, protože „copyright je pro lůzry“

„Navrhnout a otestovat takhle velkou hru zabere mnoho času, ale doladit ty poslední detaily, aby hráči nenacházeli ve hře chyby či to nehráli špatně, to je opravdový oříšek. Napsat dobrá pravidla je extrémně náročné a nebýt mé skvělé Markéty a znalého kamaráda Alladjexe, tak bych tuhle část nikdy nedokončil,“ říká Tadeáš Spousta, který již přestal počítat, kolikrát svou hru vůbec hrál.

Vlastní studio

Ví ovšem, že spolu s ním hru testovaly stovky, možná až tisíce hráčů. A hodnocení i na českých webech věnujících se deskovým hrám jsou prozatím vcelku pozitivní. To je pro celý tým okolo Euthie potvrzením, že jejich rozhodnutí vydávat hru na vlastní pěst bylo správné. Jednak měl tým volné ruce a mohl vytvořit hru přesně podle svých představ a také má slušně našlápnuto k dobrým ziskům a možnosti pouštět do světa další zajímavé herní tituly

euthia5

Hráč může svou postavu upravovat libovolně, podobně jako v počítačových RPG titulech

Foto: Diea Games

Proto vzniklo studio Diea Games, pod kterým bude hra vydávána. Prozatím ve čtyřech jazycích, a to češtině, angličtině, němčině a francouzštině. Každá jazyková mutace bude vyráběna v minimálním množství jednoho tisíce kusů. Čtyři tisíce kusů byly prodány již během kampaně, takže zbytek půjde do prodeje pro ty, kteří se kampaně nezúčastnili. Cena hry se odvíjí od vybrané verze. Ta základní by měla vyjít na necelé dva tisíce korun, ta nejluxusnější pak na více než dvojnásobek.

Studio nyní chystá další kampaň, která by měla pomoci přeložit hru do většího množství jazyků a oslovit více hráčů. Právě Kickstarter je dle názoru Spousty pro získávání financí na projekty deskových her zcela ideální. Vývojáři z Čech ovšem mohou narazit na několik problémů.

Ten první tkví v tom, že Kickstarter nepodporuje vytvoření projektu z Česka, a proto je nutné hledat garanta z větších zemí, jako je Velká Británie, Německo, Francie nebo, jako v případě Euthie, z USA. Nemalou překážkou je také jazyk. Pokud chce autor hru dělat v češtině, může cílit maximálně na český a slovenský trh, které ale mají dle Spousty malou kupní sílu.

euthia8

Grafika zdobící box s hrou

Foto: Diea Games

Je tedy dobré zaměřit se na větší trhy, kde je ovšem nutná perfektní znalost jazyka. Proto byl i k Euthii přizván rodilý mluvčí, který se v oboru deskových her pohybuje a s překladem pomáhal. Jinak je podle Spousty vývoj deskových her v Česku bezproblémový, a to hlavně díky množství schopných lidí, kteří se mohou na projektu podílet.

„Máme tady spoustu šikovných lidí jak na vývoj, tak na grafický design a ilustrace,“ pochvaluje si Spousta a prozrazuje, o čem bude jeho příští desková hra. „Teď budeme pracovat na dokončení překladů a bonusů do Euthie, ale pracujeme už na dalším titulu – budeme prozkoumávat vesmír, lítat sondami na planety a sestavovat mimozemskou zprávu.“

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.