Česká internetová jednička dál roste. Seznam.cz loni utržil 4,7 miliardy korun, daří se hlavně reklamnímu Skliku

Datové centrum Seznamu

Foto: Seznam

Jednička českého internetu loni opět zaznamenala rekordní rok. Seznam v tržbách meziročně vyrostl o 4,7 procenta a dosáhl na 4,69 miliardy korun. Podle vyjádření společnosti se největší měrou na růstu tržeb podílel reklamní systém Sklik, který vykázal růst o 15 procent.

Profitabilitu firma udržuje kolem hranice 30 procent, zisk před zdaněním loni činil 1,4 miliardy, což znamená meziroční snížení z úrovně 1,6 miliardy korun. Podle PR manažerky Seznamu Anety Kapuciánové je tenhle pokles daný rostoucími mzdovými náklady – v roce 2018 internetová jednička rozšířila svůj tým o 146 nových zaměstnanců, což se v nákladech nejvíc projevilo právě loni.

„Rok 2019 jsme zasvětili zejména domovské stránce a s tím související personalizaci obsahu pro naše uživatele. Velké mediální domy i menší vydavatelé mají enormní zájem o umístění svých článků v našem nekonečném feedu, o čemž svědčí i počet partnerských webů, kterých je dnes kolem tří stovek,“ komentuje Pavel Zima, co-CEO Seznam.cz.

Sílu domovské stránky Seznamu pak demonstruje počet prokliků právě na obsah vlastních i partnerských webů Seznamu. Na konci loňského roku se zastavil na 146 milionech měsíčně, což představuje meziroční nárůst o 17 procent. Konzumace obsahu z domovské stránky se následně projevila i letos během pandemie koronaviru.

„Letos v březnu jsme zaznamenali 228 milionů prokliků na obsahové weby z naší domovské stránky. Ve srovnání s březnem 2019 se jedná o 60% nárůst,“ uvádí Zima.

pavel-zima-seznam2

Pavel Zima, co-CEO Seznam.cz

Foto: Seznam

Kromě domovské stránky zaznamenal Seznam také zvýšenou návštěvnost i dalších svých obsahových služeb, například díky zapojení do trasování polohy uživatelů si aplikaci Mapy.cz stáhlo na půl milionu nových uživatelů. Nedávnou novinkou v Mapách je také dopravní navigace, čímž se internetová jednička chce transformovat z turistické do každodenní navigační aplikace. Nového designu se v průběhu loňského roku dočkaly i další služby jako Počasí.cz, Seznam Zprávy či například Prohlížeč, který používá na 1,5 milionu lidí a nově nabízí například tmavý režim.

Podle vyjádření Pavla Zimy, který po odchodu zakladatele Seznamu Iva Lukačoviče od začátku loňského roku firmu řídí společně s Tomášem Kapalínem a Ondřejem Procházkou, internetová jednička zatím krizi způsobenou koronavirem ustála dobře. Její následky však ještě očekává, a to zejména na přelomu letošního a příštího roku.

„Byli jsme při plánování nákladů pro letošní rok velmi opatrní, protože jsme tušili příchod ekonomické krize. Naše obavy potvrdila koronavirová epidemie, jejíž dopady ovlivňují český byznys. Naším cílem je i přesto udržet rozumnou míru profitability,“ dodává Zima.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.