Bez zisků, bez prodejů, a přesto stejně hodnotná jako Ford. Tesle se v Nikole začíná rýsovat soupeř, jaký tu ještě nebyl

nikola-tre2Story

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

0Zobrazit komentáře

Hvězda Elona Muska září tím doposud nejjasnějším světlem. Šlape jeho vesmírný byznys a daří se i automobilce Tesla, která pomalu, ale jistě míří k milníku nejhodnotnější automobilky na světě. Jenže Elon Musk není jediný, komu pod rukama roste automobilový byznys doslova raketovým tempem. Svou slávu si nyní vychutnává i Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola, který chce udělat díru do světa se svými elektrickými a následně i vodíkovými náklaďáky.

Založit si automobilku vyrábějící elektrické vozy a pojmenovat ji Nikola, vyžaduje určitou dávku odvahy a možná i drzosti. Přesně to ale před pěti lety udělal Trevor Milton, tehdy dvaatřicetiletý milovník technologií, který nebyl schopen dostudovat vysokou školu.

Jeho studium ostatně pořádně ani nezačalo, protože vysokoškolskému studiu v rodném Utahu věnoval pouze jediný semestr. Poté shledal, že studium pro něj není a pustil se do vlastního podnikání. O tom, co přesně Trevor Milton dělal od doby, kdy skončil se studiem, do doby, než založil Nikolu, se toho příliš mnoho neví. O svých tvrdých pádech se Milton pořádně rozhovořil až pro americký magazín Forbes.

Dno poznal dvakrát

První projekt, do něhož Milton vložil rodinné úspory, byl e-commerce projekt Upillar, který umožňoval nákup od několika prodejců prostřednictvím jediné platformy. Toto odvětví bylo v té době ještě v plenkách, a přesto se Miltonovi podařilo každý měsíc přilákat na 80 milionu uživatelů.

trevor-milton3

Foto: Nikola

Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola

Dobře rozjetý podnik ale časem najel na skaliska a utopil všechny Miltonovy finance. Energetický podnijatel, který prý vyniká především v komunikačních schopnostech, se nevzdal a krátce poté se pustil do startupu jménem dHybrid. Jednalo se o společnost, která se zabývala přestavbou konvenčních dieselových agregátů na kombinovanou pohonnou jednotku schopnou pracovat na naftu i zemní plyn.

Vše se vyvíjelo velice slibně a Milton našel prvního odběratele, se kterým podepsal stamilionový kontrakt. Bohužel příliš pozdě zjistil, že partnerovi jde především o jeho duševní vlastnictví. Celý spor nakonec vedl k ukončení činnosti dHybridu a vleklým soudním tahanicím, které nebyly dodnes vyřešeny.

Dělat věci jinak

Ne nadarmo se ovšem říká, že všechno zlé je k něčemu dobré. Milton začal probouzet z popela to, co z jeho společnosti zbylo, a rozjel projekt pojmenovaný dHybrid Systems. Ten se orientoval podobným směrem jako předchozí projekt, ovšem kladl větší důraz na technologii využití zemního plynu a vodíku.

Právě zde se začal lámat chléb a Milton narazil na tu správnou zlatou žílu. Jeho dHybrid Systems od něj zakoupil metalurgický gigant Worthington Industries, pod kterým Milton nějaký čas působil coby generální ředitel dHybridu. Nakonec se rozhodl plně osamostatnit a založil další společnost pojmenovanou Nikola Motor Company. Jejím primárním cílem byla produkce nákladních vozů s nulovými emisemi za využití klasického elektrického i vodíkového pohonu.

nikola_tre_3

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

Zajímavostí je, že podobně jako Marc Tarpenning a Martin Eberhard při zakládání Tesly, ani Milton toho o způsobu vedení automobilky a elektromobilitě zase tolik nevěděl. Překvapivě k sobě do týmu začal hledat další osoby s minimem znalostí z oboru, ale maximálním odhodláním jít do projektu, který nebudil příliš důvěry. Důvodem prý byla absence jakýchkoliv zažitých pravidel a postupů, což dávalo celému týmu naprosto volné ruce.

lilium-taxi-min

Přečtěte si takéPo boku Tesly či SpaceX. Vzdušné taxíky Lilium mají 35 milionů dolarů od investora, který pomohl i projektům Elona MuskaPo boku Tesly či SpaceX. Vzdušné taxíky Lilium mají 35 milionů dolarů od investora, který pomohl i projektům Elona Muska

Počátky Nikoly se ovšem začátkům Tesly podobají i v tom, že ani jedna automobilka se nehnala do výroby a marketingu. Oba výrobci se soustředili především na tvoření kvalitního produktu a Milton i na odlišné budování filozofie značky. Zatímco většina automobilek staví svou image na produkovaných modelech, pro Nikolu je o něco důležitější palivo, na které její tahače jezdí.

Se silou elektřiny a vodíku operuje Nikola již od samotného počátku a i to je jeden z důvodu, proč pro ni nikdy nebyl problém na své modely sbírat předobjednávky.

nikola-one

Foto: Nikola

Vodíkový tahač Nikola One

Už její první modelový prototyp Nikola One, který byl představen v roce 2016, získal předobjednávky ve výši 2,3 miliardy dolarů. Nikola později představila model Two, v roce 2019 model Tre a díky tomu nyní drží předobjednávky na 14 tisíc vozů v celkové hodnotě 10 miliard dolarů. Jen 800 vozů by měl mít zamluvených pivovarnický gigant Anheuser-Busch.

Raketový růst

Minulý pátek navíc Nikola vstoupila na burzu, což se okamžitě promítlo do ceny jejích akcií i tržní hodnoty. Zatímco ještě v pátek měla cena jedné akcie hodnotu necelých 36 dolarů, během dnešního dne raketově vystřelila na hodnotu téměř 93 dolarů a aktuálně se pouští do zajímavého rodea.

Podobný efekt měl vstup společnosti na burzu i na její tržní hodnotu, o čemž informoval Bloomberg. Zatímco hodnota automobilky Ford, která má daleko důvěryhodnější historii, zastoupení na trzích po celém světě, na kterých nabízí desítky modelů a dokáže generovat zisk, se pohybuje na hranici 29 miliard dolarů, hodnota Nikoly se aktuálně pohybuje ve výši 28 miliard dolarů.

miroslav-fuksa-2

Přečtěte si takéCo neměříš, to neřídíš. O tom, jak měřit práci v IT, aby z toho nebyl Big Brother, píše Miroslav Fuksa z Coding BearCo neměříš, to neřídíš. O tom, jak měřit práci v IT, aby z toho nebyl Big Brother, píše Miroslav Fuksa z Coding Bear

A to je poměrně slušný úspěch na automobilku, která pro letošek nečeká žádné výnosy, na trhu nemá ani jeden model a první vydělanou miliardu dolarů za rok plánuje až na rok 2023. I proto se najdou tací, kteří se na Nikolu a její úspěch dívají skrze prsty, celou věc vnímají jako nafouknutou bublinu a někteří dokonce mluví o podvodu.

Příkladem je i článek na investičním portálu Seeking Alpha, který zpochybňuje celý obchodní model společnosti a polemizuje nad efektivitou tahačů a jejich vodíkového pohonu. A pochybovačný je i například tento příspěvek na Redditu. Zda bude Nikola schopna tyto fámy vyvrátit, bychom se měli dozvědět již během příštích několika let.

nikola-badger-pick-up2

Foto: Nikola

Badger sází na modernější design

Nyní má minimálně dobře našlápnuto k tomu, aby začala konečně odbavovat objednávky. První vozy chce začít vyrábět již během příštího roku v Evropě za pomoci společnosti Iveco. Další tahače by měly vznikat v chystané továrně poblíž domovského Phoenixu. V plné produkci Nikola počítá s výrobou 15 tisíc bateriových a 30 tisíc vodíkových tahačů ročně, přičemž tohoto cíle chce dosáhnout v roce 2027.

Kdy přesně a zda vůbec se na trh dostane i vodíkový pick-up Badger, momentálně není jasné. Nikola se chce primárně zaměřit na sektor těžké nákladní dopravy, na kterou bude také koncipovat své výrobní linky. Pro výrobu vodíkového pick-upu proto bude muset najít partnera, nicméně objednávky na vůz již byly otevřeny. Spolu s tím chce navíc investovat do sítě vodíkových čerpacích stanic, které jsou alfou a omegou úspěchu vodíkové mobility.

A Trevor Milton? Ten vstup Nikoly na burzu prožíval jako nikdo jiný. Minulý pátek označil za druhý nejdůležitější den ve svém životě, hned po svém svatebním dnu. A není se čemu divit, jednalo se o klíčový den jak pro Nikolu, tak i pro jeho osobní bohatství, jelikož v Nikole drží největší podíl.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym