Akce jim odpadly, tak začalo Attendu pomáhat školám. Nástroj Učíme.se už používá přes dva tisíce učitelů

Spoluzakladatel Attendu a Učíme.se Marek Mensa

Foto: Attendu

Ještě před čtyřmi měsíci by nejspíš podnikatel Marek Mensa neuvažoval o tom, že by mohl pomoci českému školství. Pandemická situace ale změnila všechno a jeho startupu Attendu, který provozuje software pro organizaci eventů, se po zákazu veřejných akcí částečně uvolnily kapacity.

Mensa a jeho kolegové nejdříve přemýšleli, co se svým byznysem udělat, a začali proto navrhovat nástroj na organizaci onlinových eventů. Nápad se ale příliš nechytil, protože organizátoři se v začátcích krize zdráhali dělat akce po internetu, hlavně kvůli absenci networkingu. Místo toho začali hromadně akce přesouvat na podzim.

Strategii tak otočili a místo pomoci vlastnímu byznysu se rozhodli věnovat jiným odvětvím, a to jak svým časem, tak nově navrženým prototypem. „Došlo nám, že navržená technologie může být použitelná i v jiných odvětvích a na základě rychlého průzkumu jsme objevili velkou propast a paralýzu ve školství,“ popisuje Mensa.

ucimese_1

Nástroj Učíme.se se chce přízpůsobit potřebám škol

Foto: Učíme.se

Vznikla tak iniciativa s názvem Učíme.se. De facto přes noc získal tým v dotazníku tisíc odpovědí, zjistil, co učitelé v nastalé situaci reálně potřebují, a získal první kontakty daleko vzdálené od jejich původního byznysu v podobě organizace eventů. Původní produkt, který chtěl tým Attendu aplikovat ve školství, se ale ukázal jako příliš složitý a chyběla v něm svěží komunikace, kterou žáci potřebují.

„Rozhodli jsme se, že oddělíme korporátní svět od školství a celý nástroj navrhneme od nuly,“ říká čtyřiadvacetiletý podnikatel. Učíme.se tak staví na klasických funkcích skupinových hovorů, ale na rozdíl od běžných aplikací má funkce vyvinuté na míru pro školy. Jde například o zvednutí ruky, vyvolání nebo zkoušení.

Mensa ostatně nechtěl vytvářet další komunikační nástroj jako takový, ale především vytvořit místo, které má v jednoduchém uživatelském prostředí simulovat skutečnou výuku. Učitelé tak mohou například nahrávat učební materiály nebo vytvářet konkrétní vyučovací hodiny. Celá platforma je přístupná přes web, není tedy potřeba nic stahovat. Registrují se navíc pouze učitelé, kteří žáky pozvou přes e-mail.

Spousta probdělých nocí

Od prvotního nápadu přes realizaci až po první uživatele uběhlo pouhých deset dní. „Těsně před Velikonocemi jsme otevřeli registraci pro prvních 100 zájemců. Kapacita se během pár hodin zaplnila. Na základě zpětné vazby jsme Učíme.se doladili a po Velikonocích jej spustili pro všechny,“ popisuje Mensa vývoj celé platformy.

ucimese_4

Součástí Učíme.se jsou i různé statusy žáků

Foto: Učíme.se

Nejdřív celý nástroj vznikal zcela interně v týmu Attendu, ale postupně se na něj nabalili i další dobrovolníci. Mensa zdůrazňuje hlavně velkou motivaci všech zúčastněných. „Bylo to hodně probdělých nocí, ale byli jsme hnáni vidinou pomoci. Teď z toho máme opravdu dobrý pocit,“ říká.

Dnes platformu používá přes dva tisíce učitelů a probíhá na ní 120 až 200 vyučovacích hodin denně. Za květen 2020 služba zaregistrovala 110 tisíc vstupů do výuky. Postupně přidával tým další funkce, jako je integrace videí, dokumentů, prezentací, podporu mobilních zařízení i praktické maličkosti, jako je upozornění na vypnutý mikrofon.

jindrich-faborsky

Přečtěte si takéMarketing Festival bude velkolepý i online, nechceme nudný webinář, říká Jindřich Fáborský v CzechCrunch Podcastu

Odezva na celou iniciativu byla podle Mensy víc než pozitivní. „Ozývají se nám učitelky a učitelé a říkají, že jim to opravdu pomohlo a chtějí službu používat i nadále. Byli i tací, kteří nám na rovinu řekli, že se se svými žáky díky nám viděli poprvé od začátku krize,“ popisuje spoluzakladatel Attendu. Zajímavým zjištěním také bylo, že někteří učitelé dali Učíme.se přednost proto, že jde o čistě českou službu.

A co bude dál?

Původně do Učíme.se vložil tým Attendu veškerý svůj čas a díky tomu služba prý dnes žije tak trochu svým životem. Doteď je projekt zdarma, běží na serverech Attendu, ale taková situace pochopitelně není udržitelná věčně. Mensa a jeho tým už tak zvažují, jakým směrem se bude vzdělávací platforma ubírat dále.

online-vyuka-v-praxi

Učíme.se používají už tisíce učitelů

Foto: Učíme.se

„Přemýšlíme, jakým směrem Učíme.se nasměrujeme po stránce monetizace. V té formě, ve které je, ale zůstane zdarma. Hledáme věci navíc, za které by byli zákazníci ochotni zaplatit,“ říká Mensa s tím, že určité limitace mohou současní uživatelé očekávat například v kapacitě úložiště.

Platící zákazník by mohl přizvat například více účastníků, než je současných 35, což by podle Mensy mohlo otevřít dveře k užívání při workshopech nebo webinářích. Nástroj může nabídnout také třeba brandové přizpůsobení pro školy a firmy. Vývojářský tým totiž kontaktovalo už i množství firem a korporací a projevily o produkt zájem.

Další vývoj je ale v plánu i po školní stránce. Potenciál vidí tým propojení Učíme.se se školními informačními systémy, což může dát za vznik synergii a otevřít tím prostor například pro hybridní výuku.

Během pandemie se koordinaci onlinové věnuje i projekt organizace Česko.Digital nazvaný podobně, Učíme Online. O workshopy pro učitele nebo organizace sbírek počítačů projevily zájem stovky škol a zapojilo se více než 400 dobrovolníků. I tato iniciativa ale už hledí do budoucna a na další rozvoj získala pět milionů korun.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.