Airbnb jsme budovali 12 let a za pár týdnů málem o vše přišli, říká jeho šéf. Budoucnost cestování vidí pozitivně

Zakladatelé Airbnb: Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

Foto: Airbnb

Airbnb vzniklo na soumraku poslední velké ekonomické ekonomické krize v roce 2008. Během let se z malé firmy umožňující pronajímat ubytování v domovech lidí stal jeden z nejhodnotnějších startupů světa, přičemž úspěšný příběh měl vyvrcholit letošním vstupem na burzu. Globální pandemie koronaviru a související zastavení cestovního ruchu však tyto plány výrazně změnila.

„Budováním byznysu Airbnb jsme strávili dvanáct let, v průběhu čtyř až šesti týdnů jsme jej téměř celý ztratili,“ popsal ve zkratce Brian Chesky, spoluzakladatel a výkonný ředitel Airbnb, pro portál CNBC.

Firma musela na situaci reagovat ihned, proto například úplně zastavila všechny své marketingové aktivity, čímž ušetřila miliardu dolarů. Stejnou částku pak v dubnu Airbnb vybralo od investorů a další miliardu si několik dnů nato půjčilo.

Nevyhnulo se ani propouštění či snižování platů svých zakladatelů a díky souboru podobných opatření si vytvořilo dostatečný polštář, který by jej měl před krizí ochránit. Minimálně podle Cheskyho tato strategie fungovala.

brian-chesky-airbnb

Spoluzakladatel, CEO a komunitní šéf Airbnb Brian Chesky

Foto: Airbnb

„Aktuálně neděláme absolutně žádný marketing a ukazuje se, že náš byznys je možná víc efektivnější a profitabilnější, než jsme si původně mysleli,“ říká šéf firmy a odvolává se na statistiky – na Airbnb aktuálně evidují víc hostitelů než před začátkem pandemie, přičemž na přelomu května a června firma zaznamenala stejný počet žádostí o rezervaci jako ve stejném čase loni.

Airbnb se daří také v naplňování cíle diverzifikace poskytovaných služeb, v jejímž rámci se chce víc zaměřovat i na zprostředkování střednědobého či dlouhodobějšího ubytování. V posledních týdnech je už na 20 procent všech rezervací na dobu delší než třicet dnů.

„Výrazně jsme snížili naše náklady, protože jsme nevěděli, jak dlouho tahle bouře potrvá. Doufáme v to nejlepší, ale připravujeme se na to nejhorší. Proto i když se budou opakovat uzavírky měst, díky změnám, které jsme udělali, budeme v pohodě,“ věří Chesky.

Jak v interview pro CNBC dodal, samotný vstup Airbnb na burzu ještě během letošního roku nevylučuje, ale ani se k němu nezavazuje. Firma se od začátku krize soustředila na jiné aktivity a o veřejný úpis akcí požádá až po silnějším zotavení cestovního ruchu. To přitom může nastat již relativně brzy, i když bude pravděpodobně trochu jiný, než jsme jej znali doteď.

airbnb-keys-checkin1

Klíčenka s logem Airbnb

Foto: Airbnb

„Cestování, jak jej známe, skončilo. To neznamená, že skončilo úplně, bude jen jiné a do původní podoby se už nevrátí. Nikdo neví, jak bude vypadat,“ míní Chesky a rovnou připojuje svoji vlastní vizi – na trhu prý dojde k větší rozmanitosti destinací, kam lidé cestují.

zephyr-double-decker-plane-seat-1

Přečtěte si takéPatrové postele v economy třídě. Americký Zephyr chce zásadně zvýšit standardy cestování letadlem

Místo toho, aby všichni turisté směřovali do těch samých měst či obrovských turistických čtvrtí vzdálených tisíce kilometrů, budou lidé více preferovat lokální zážitky a poznávat lokální komunity. „Cestovní ruch se vzpamatuje, lidé chtějí cestovat. Jen to potrvá delší dobu, než jsme si původně mysleli,“ doplňuje Chesky.

V tom, jak cestování v budoucnu bude vypadat, je relativně optimistický například zakladatel a šéf českého Kiwi.com Oliver Dlouhý. Ten v rozhovoru pro CzechCrunch koncem dubna predikoval, že zlatá éra letecké přepravy teprve nastane – a to paradoxně i díky krachu mnoha aerolinek, které za sebou nechají nevyužitá letadla, což také sníží i ceny jejich pronájmu pro nově vzniklé firmy.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.