Airbnb jsme budovali 12 let a za pár týdnů málem o vše přišli, říká jeho šéf. Budoucnost cestování vidí pozitivně
Airbnb vzniklo na soumraku poslední velké ekonomické ekonomické krize v roce 2008. Během let se z malé firmy umožňující pronajímat ubytování v domovech lidí stal jeden z nejhodnotnějších startupů světa, přičemž úspěšný příběh měl vyvrcholit letošním vstupem na burzu. Globální pandemie koronaviru a související zastavení cestovního ruchu však tyto plány výrazně změnila.
„Budováním byznysu Airbnb jsme strávili dvanáct let, v průběhu čtyř až šesti týdnů jsme jej téměř celý ztratili,“ popsal ve zkratce Brian Chesky, spoluzakladatel a výkonný ředitel Airbnb, pro portál CNBC.
Firma musela na situaci reagovat ihned, proto například úplně zastavila všechny své marketingové aktivity, čímž ušetřila miliardu dolarů. Stejnou částku pak v dubnu Airbnb vybralo od investorů a další miliardu si několik dnů nato půjčilo.
Nevyhnulo se ani propouštění či snižování platů svých zakladatelů a díky souboru podobných opatření si vytvořilo dostatečný polštář, který by jej měl před krizí ochránit. Minimálně podle Cheskyho tato strategie fungovala.
„Aktuálně neděláme absolutně žádný marketing a ukazuje se, že náš byznys je možná víc efektivnější a profitabilnější, než jsme si původně mysleli,“ říká šéf firmy a odvolává se na statistiky – na Airbnb aktuálně evidují víc hostitelů než před začátkem pandemie, přičemž na přelomu května a června firma zaznamenala stejný počet žádostí o rezervaci jako ve stejném čase loni.
Airbnb se daří také v naplňování cíle diverzifikace poskytovaných služeb, v jejímž rámci se chce víc zaměřovat i na zprostředkování střednědobého či dlouhodobějšího ubytování. V posledních týdnech je už na 20 procent všech rezervací na dobu delší než třicet dnů.
„Výrazně jsme snížili naše náklady, protože jsme nevěděli, jak dlouho tahle bouře potrvá. Doufáme v to nejlepší, ale připravujeme se na to nejhorší. Proto i když se budou opakovat uzavírky měst, díky změnám, které jsme udělali, budeme v pohodě,“ věří Chesky.
Jak v interview pro CNBC dodal, samotný vstup Airbnb na burzu ještě během letošního roku nevylučuje, ale ani se k němu nezavazuje. Firma se od začátku krize soustředila na jiné aktivity a o veřejný úpis akcí požádá až po silnějším zotavení cestovního ruchu. To přitom může nastat již relativně brzy, i když bude pravděpodobně trochu jiný, než jsme jej znali doteď.
„Cestování, jak jej známe, skončilo. To neznamená, že skončilo úplně, bude jen jiné a do původní podoby se už nevrátí. Nikdo neví, jak bude vypadat,“ míní Chesky a rovnou připojuje svoji vlastní vizi – na trhu prý dojde k větší rozmanitosti destinací, kam lidé cestují.
Místo toho, aby všichni turisté směřovali do těch samých měst či obrovských turistických čtvrtí vzdálených tisíce kilometrů, budou lidé více preferovat lokální zážitky a poznávat lokální komunity. „Cestovní ruch se vzpamatuje, lidé chtějí cestovat. Jen to potrvá delší dobu, než jsme si původně mysleli,“ doplňuje Chesky.
V tom, jak cestování v budoucnu bude vypadat, je relativně optimistický například zakladatel a šéf českého Kiwi.com Oliver Dlouhý. Ten v rozhovoru pro CzechCrunch koncem dubna predikoval, že zlatá éra letecké přepravy teprve nastane – a to paradoxně i díky krachu mnoha aerolinek, které za sebou nechají nevyužitá letadla, což také sníží i ceny jejich pronájmu pro nově vzniklé firmy.