Užitkové vozy na baterky dávají smysl. Číňanům mohou elektrické popelářské vozy otevřít cestu na Západ

Michal MarekMichal Marek

byd

Foto: BYD

Elektrický popelářský vůz BYD

0Zobrazit komentáře

Čínští výrobci již desetiletí dobývají svět a není příliš oblastí, ve kterých by se jim nedařilo válcovat západní konkurenci. Jednou z výjimek je automobilový průmysl, ve kterém se Číně dosud nedaří v Evropě či USA zaujmout. V jedné důležitém oblasti sektoru automotive se již ale Čína na západní trhy pomalu vkrádá, aniž jsme si toho všimli. Bránou do Evropy mohou pro Čínu být užitková elektrická vozidla.

Jedním z čínských výrobců, který má jednoznačné „západní ambice“, je automobilka BYD. Ta má na lokálním čínském trhu velmi silnou pozici a přirozeně tedy pokukuje i po expanzi do západních zemí. A ačkoli na Západě zatím příliš „osobáků“ této značky nepotkáváme, BYD začíná vítězit na jiné frontě – do Evropy a Ameriky dostává své elektrické autobusy, nákladní auta či třeba elektrické popelářské vozy.

Právě popelářské vozy jsou dobrou demonstrací toho, jak může elektromobilita pomoci příchodu čínské automobilky na západní trhy. Ačkoli je u nás mezi klasickými elektromobily silná konkurence, na produkci elektrických užitkových vozů se zatím žádná z velkých automobilek ve větším nezaměřila. A právě zde možná Číňané vidí příležitost k expanzi na západ a cestu k budování reputace relevantního globálního výrobce. Západní města na tom přitom mohou vydělat.

byd2

Elektrický popelářský vůz BYD sváží odpad například v kalifornském Palo Altu

Elektrický popelářský vůz BYD sváží odpad například v kalifornském Palo Altu

U těžkých vozidel, které stráví mnoho času ve městech, totiž může být přínos elektromotoru a nulových provozních emisí ještě mnohem viditelnější než u klasického osobního vozu. Například popelářský vůz nepotřebuje nijak zásadní dojezd na baterii a tedy ani nijak obrovský akumulátor. Provoz bez vyfukování plynů do ovzduší města ale lidé přirozeně velmi ocení.

Nízké emise přitom nejsou jedinou výhodou. Zvláště v husté zástavbě může být elektrický vůz odvážející odpad velmi výhodný také díky své tichosti. Stačí se ostatně podívat na video níže, kde je popelářský elektrovůz vidět v akci. Takřka bezhlučný motor může být o to větší výhodou v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách.

Svůj elektrický popelářský vůz již nasadila společnost BYD například v kalifornském Palo Alto či v Seattlu a jedná se o dobrou ukázko toho, jak mohou Číňané pronikat na dosud neobsazené pole. Na šetření emisí totiž západní politici velmi slyší a Číňané zjišťují, že evropská konkurence na tomto poli není až tak silná. Čínští výrobci navíc dlouhodobě vynikají schopností vyrábět za nízkou cenu a právě dostupná pořizovací cena může být cestou, jak ke koupi přesvědčit i místní samosprávy.

Nejde ale jen o cenu, Číňané jsou na poli elektromobility často jediní, kdo dokáží ukojit poptávku po konkrétním typu vozidla. Evropským úspěchem automobilky BYD je ostatně například fakt, že elektrický dálkový autobus této značky využívá největší poskytovatel autobusové dopravy na světě, německý FlixBus. Ten přitom pořízení autobusu BYD objasňoval právě tím, že pouze čínská automobilka byla schopna dodat dálkový elektrický autobus odpovídajících parametrů.

Možná právě díky vysoké přizpůsobivosti výrobce a příznivé ceně dodávaných vozů se společnosti BYD kromě zmíněného „zářezu“ u FlixBusu podařilo zaujmout i celou řadu evropských měst a automobilka své elektrické autobusy dodává do mnoha evropských metropolí v zemích jako Francie, Velké Británie, Norsko, Nizozemí či třeba Maďarsko.

first-electric-long-distance-bus-de_1

Foto: FlixBus

Dobíjení elektrické autobusu BYD C9 zabere 3 hodiny

byd_eletric_coach

Foto: BYD

Elektrický autobus BYD

Bude tedy zajímavé sledovat, zda se BYD a dalším čínským značkám podaří západní města ve větším obsadit. Elektrifikace různých městských vozidel, autobusů a užitkových vozů, které brázdí města, by totiž rozhodně neuškodila a vyšší aktivita na tomto poli by bezesporu slušela i evropským výrobcům.

Ještě zajímavější otázkou ale je, zda pronikání čínských značek do segmentu elektrických užitkových vozidel či autobusů významněji pomůže i expanzi „běžných“ elektromobilů BYD do Evropy. Automobilka chce totiž v evropských zemích prosadit například své luxusní SUV BYD Tang, které láká například na solidní dojezd 520 km na jedno nabití. Model má dorazit ještě letos, přičemž, jak informuje magazín InsideEVs, svou evropskou pouť začne v Norsku a odtud má expandovat i do dalších států.

byd_suv_tang

Foto: BYD

Luxusní elektrické SUV BYD Tang má letos dorazit do Norska a dalších zemí Evropy

Diskuze (0)

Novinka

Anonym