Uber prodělal téměř 3 miliardy dolarů. Přesto s dalšími zachraňuje 170 miliony elektrické koloběžky Lime

Elektrické koloběžky Lime

Foto: Lime

O elektrických koloběžkách jsme toho v poslední době slyšeli dost. V Česku se řešilo zejména to, že se do ulic Prahy vrátily některými vyhledávané, jinými nenáviděné limetkové stroje značky Lime. Byť se tento americký startup po několika týdnech mimo provoz znovu rozjíždí, ukazuje se, že balancuje na hraně.

Hovoří se o tom, že mikromobilita teď bude hrát ve městech ještě významnější roli. Lidé se totiž budou chtít častěji vyhýbat prostředkům městské hromadné dopravy a koloběžky či kola jsou ideálními stroji pro individuální a rychlou přepravu. Jenže je otázka, kolik se jich těchto světlých zítřků dožije.

Americký Lime teď totiž musel nabrat další velkou investici, aby dokázal složité období přečkat. Celkem 170 milionů dolarů (zhruba 4,2 miliardy korun) do koloběžkové firmy posílají investoři v čele s Uberem, který to sám nemá jednoduché. V Limu už nicméně od roku 2018 držel podíl, a tak investuje dál. Připojili se k němu GV, což je investiční paže Alphabetu, a Bain Capital.

lime-praha

Elektrické koloběžky Lime v Praze

Foto: Marek Rucinski

Situace je to zajímavá hned z několika úhlů. Do koloběžkových startupů se před pár lety začaly lít obrovské peníze. Jen Lime už teď nabral téměř 800 milionů dolarů, spolu s největším konkurentem v podobě Birdu se jeho valuace doslova během pár měsíců vyšplhala až na více než dvě miliardy dolarů. Ale byznys se sdílenými koloběžkami pořád ne a ne vydělávat.

Uber a spol. tak teď podávají Limu opět záchranou ruku, zřejmě s vidinou, že se koloběžky nakonec opravdu zlomí a začnou ekonomicky fungovat. Současná koronavirová pandemie jim pochopitelně nepomáhá. Lime už začátkem roku odešel z několika měst, v posledních týdnech pak na čas přerušil provoz prakticky po celém světě včetně Česka.

Pomalu se teď Lime vrací, první koloběžky nasadil i v Praze, ale návrat to je pozvolný. Do dalších měsíců ho každopádně povede znovu nový CEO, již třetí za tři roky. Uber po novém investičním kole nahradil Brada Baa, který zůstane předsedou představenstva, Waynem Tingem, jenž dosud působil v Uberu.

Další zajímavý úhel pohledu přináší nová investice v tom, že podle dostupných informací, s nimiž přišel například magazín The Information, se dál snižuje valuace startupu Lime, který před dvěma lety vyletěl nad dvě miliardy dolarů, ale teď má prý mít podle investorů hodnotu „jen“ 510 milionů dolarů. Bublina zkrátka splaskla.

dara-uber

Dara Khosrowshahi, výkonný ředitel Uberu

Foto: Uber

Uber nicméně nepřestává věřit, zřejmě i proto, že již před dvěma lety investoval stovky milionů dolarů, se tak snaží byznys se sdílenými dopravními prostředky, jako jsou koloběžky nebo kola, tlačit dál. Ostatně v rámci nové investice získává Lime vcelku nečekaně jeho startup Jump, který právě sdílená kola i koloběžky taktéž provozuje a Uber ho kupoval teprve před dvěma lety.

Ani Jump ale ekonomicky nefunguje a tím, že ho Uber převede pod Lime, mu trochu ulehčí v účetních knihách. Zatím není jasné, co přesně Uber zamýšlí, nicméně podle The Information by mohl mít v rámci dohod někdy mezi lety 2022 a 2024 možnost celý startup Lime za určitou cenu odkoupit.

boosted-boards

Přečtěte si takéKonec elektrických boardů Boosted ukazuje, že ani globální lovebrand nemá nic jisté. Teď jeho zbytky kupuje Lime

Do té doby ale bude dobré sledovat také samotný Uber. I na něj totiž pochopitelně koronavirová pandemie těžce dopadá. V taxících se jezdí méně a z některých trhů raději odešel i se svou rychle rostoucí službou Uber Eats. Tento týden oznámil, že odchází také z Prahy.

Přestože mu byznys s rozvozem jídla z restaurací skutečně roste jako z vody a v posledním čtvrtletí objednávky meziročně vyrostly o více než polovinu, tak celkově zaznamenal Uber těžké ztráty. Včera oznámil, že v prvním čtvrtletí letošního roku prodělal závratných 2,9 miliardy dolarů. Firmě se měl celý byznys meziročně propadnout o 80 procent.

Ani Uber, ani Limu se tak již nevyhnulo propouštění. Lime propustil 14 procent svého týmu. Stejné procento oznámil také Uber, jenže zatímco u Limu to dělá desítky lidí, u Uberu to je 3 700 zaměstnanců. Jak se bude svět pomalu vracet k ekonomické aktivitě a obecně k pohybu, bude zajímavé sledovat, v jakém stavu přežijí i třeba právě Uber a Lime.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.