Škola hrou. O starověkém Řecku nebo Egyptě se můžete naučit ve speciálních edicích Assassin’s Creed Origins a Odyssey

Zlatá linie určuje směr každé prohlídky

Foto: Steam

Dějepis se může stát neskutečně zajímavým předmětem, pokud učitel ví, jaké prostředky v rámci edukačního procesu použít. Zatímco dříve se cesta od raných momentů věku člověka omezovala pouze na obrazový materiál a frontální výuku, dnes se žákům otevírají zcela nové možnosti, jak dějiny poznat téměř na vlastní kůži. Jedním z nich je i speciální verze her Assassin’s Creed Origins a Odyssey, které se odehrávají ve starověkém Egyptě a Řecku.

Zářnou ukázkou toho, že historie může být sexy, pokud se předává tím správným způsobem, je seriálový megahit Hra o Trůny. Když George R. R. Martin psal své romány, ze kterých seriál vychází, byly mu reálné historické událostí velkou inspirací.

Mocenský boj Starků a Lannisterů plný vražd a pletich se v mnohém podobá konfliktu mezi Lancastery a Yorky během Války růží. Velká ledová zeď bránící nájezdům barbarů ze severu připomíná Hadriánův val a obyvatelé Železných ostrovů podnikající nájezdy na pevninské oblasti evokují nájezdy Vikingů.

game-of-thrones-S08E04_5

Záběry ze čtvrtého dílu poslední série Hry o trůny

Po Hře o Trůny jako edukačním materiálu však sáhne jen málokterý učitel, jelikož jsou v ní historická fakta ohýbaná natolik, že by byl žák spíše zmaten. Dokumentární pořady a realističtěji pojaté filmy jsou ale dnes již poměrně běžnou součástí hodin dějepisu, zejména pokud chce učitel žáky vtáhnout do atmosféry probírané epochy.

Mladá generace učitelů začíná používat i další didaktické postupy, které dovedou žáky oslovit ještě efektivněji. Příkladem může být online prohlídka slavné jeskyně Lascaux s nástěnnými malbami, při které máte pocit, jako byste se jeskyní přímo procházeli.

Virtuální realita se dá ke vzdělávání využít také prostřednictvím počítačových her. Ty sice primárně slouží pro zábavu, některé z nich však nabízejí i určitý edukační přesah, který se dá bez problému začlenit do procesu vzdělávání.

„Z pozice učitele dějepisu pozoruji, že počítačových her, které zprostředkovávají žákům autentický pohled do různých historických období, přibývá. V této oblasti dřímá velký potenciál. Kvalita je velmi dobrá již nyní, vše ale získá zcela nový rozměr s rozšířením VR. I z toho důvodu vidím využití her ve výuce velice optimisticky a sám jej do svých hodin rád zapojuji. Hry totiž okamžitě navyšují koncentraci žáků a jejich zájem o učivo,“ pochvaluje si využití her ve výuce Tomáš Jirutka, učitel dějepisu na základní škole Dobiášova v Liberci.

kingdom-come-deliverance-castle

Česká hra Kingdom Come: Deliverance je oceňována díky svým atraktivním a realistickým krajinám

Foto: Warhorse

„Na rozdíl od běžného historického filmu či dokumentu nabízejí mnohem hlubší zážitek, neboť se v historických kulisách můžeme pohybovat zcela volně a věnovat se tak i těm nejmenším detailům, které byly do her, jako je série Assassin’s Creed, zakomponovány. Je však nutné podotknout, že hra v žádném případě nemůže zastat roli učitele a vždy by měla být brána pouze jako doplněk výuky,“ dodává Jirutka.

Vzdělávání ve stylu Ubisoftu

Právě zmíněná série Assassin’s Creed od studia Ubisoft je známá tím, že se snaží mimo herních zážitků přinášet i mírnou dávku edukace. Ovšem v takové formě, aby tím nikterak netrpěla hratelnost. Nejvíce je to cítit ze dvou posledních titulů Origins a Odyssey. Ty jsou celkem úspěšným restartem celé série, které začal s obdobím průmyslové revoluce docházet dech, a proto se vrátila přímo ke kořenům celého příběhu klanu nájemných vrahů.

rembrandt

Přečtěte si takéPokochejte se Rembrandtovou genialitou. V obří digitální verzi slavného díla si můžete prohlédnout každý milimetr

Edukativní charakter série je dán především snahou vývojářů přiblížit příběhové linky hry a prostředí, ve kterém se odehrávají, reálným předlohám a to vše doplnit o řadu vzdělávacích popisků a dalších prvků. Byť je tato snaha v mnoha případech upozaděna vůči nutnosti udržet co nejvýše hratelnost a atraktivitu hry pro hráče, je Ubisoft s výsledkem natolik spokojený, že oba herní tituly nabídl vyloženě jako nástroje pro vzdělávání.

Činí tak skrze speciální verze dvou posledních titulů ze série. Verze her nesoucí název Discovery Tour: Ancient Greece a Discovery Tour: Ancient Egypt jsou v podstatě kulisy herních verzí, osekané o většinu herních prvků. Nenajdete v nich žádné souboje, žádné předměty, ani úkoly nutné ke splnění. Jediným úkolem je následování zlatých linií, které fungují jako pomyslný průvodce po virtuálních světech.

ac-vzdelavani3

Prohlídky hráče zavádějí do měst i do přírody

Foto: Ubisoft

Pokud tak učiníte, budete provázeni po tom nejzajímavějším, co může hra v souvislosti s reálnými dějinami nabídnout. Hra v mnohém připomíná klasické průvodce po muzeích, kde následujete vyznačenou trasu po expozici vybaveni audioprůvodcem, který u jednotlivých zastávek vypravuje historii.

Po úvodních prohlídkách, které seznamují s celkovým principem tohoto zážitku, se otevírá možnost volby prohlídek, které „návštěvníka“ zrovna zajímají. V případě Origins je to více než 70 prohlídek, které přibližují mechanismy fungování starověkého Egypta, od stavby pyramid přes domestikaci zvířat až po každodenní život jeho obyvatel.

mytitle

Přečtěte si takéČeský startup Mytitle nenápadně dobývá svět. Na autorská práva na blockchainu teď nabral desítky milionů korun

U titulu Odyssey se otevírá brána do starověkého Řecka a jeho městských států. Prohlídky se odehrávají ve 29 regionech, ve kterých jsou blíže představována témata, jako je filozofie, válka, mýty, města, každodenní život obyvatel a celková historie kolébky evropské civilizace.

ac-vzdelavani2

Vzdělávat se lze i u počítačových her

Foto: Steam

Hry tak detailně a v klidu přibližují místa, která jste dost možná proběhli již předtím třímajíc v ruce zakrvácený meč, aniž byste si všimli některých zajímavých detailů, které tvůrci do hry zakomponovali. Blíže poznáte význam hieroglyfů na stěnách temných krypt, objevíte místní faunu, která pro vás byla dříve jen nepřítelem, a představí se vám některé architektonické prvky, které jste předtím vnímali pouze jako jeden z dalších úchytů při šplhání.

Jak již bylo řečeno, některé prvky ve hře neodpovídají své reálné předloze. I na to tvůrci prohlídek mysleli a v některých případech na nesrovnalosti poukazují. Například při prozkoumávání vnitřních prostor pyramid je upozorněno na velikost šachet. Jelikož by hráče příliš nebavilo plazit se úzkými temnými chodbičkami, byly tyto prostory ve jménu lepší hratelnosti značně zvětšeny.

Zajímavá pomůcka pro učitele, která je nyní zdarma

Pokud bychom dali žákům v karanténě za úkol absolvovat tyto virtuální herní prohlídky, asi bychom nemohli očekávat, že by závěrečný test ze starověku napsali na plný počet bodů, nicméně se jedná o zajímavou možnost zpestření hodin dějepisu a posilování mezipředmětových vztahů. A to zvláště nyní, když jsou oba tituly nabízeny zcela zdarma, a to až do 21. května.

Assassin’s Creed není jedinou hrou, která má i ambice vzdělávat. Že myšlenka využít herní tituly ke vzdělávání stála již na samém počátku vzniku herního průmyslu, jak dokazuje titul The Oregon Trail, který byl poprvé vydán již v roce 1971. Edukační verzi nabízí také velice populární hra Minecraft. Učitelé dějepisu se mohou opřít třeba o hru Cilization V a celkem realistický výlet do prostředí českého středověku nabízí i titul Kingdom Come: Deliverance.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.