Psychologická hororovka z moravských lesů za zvuků cimbálovky. Je tu očekávaná česká hra Someday You’ll Return

Nová česká hororovka Someday You’ll Return

Foto: CBE Software

Ve skromných podmínkách na ní pracovali zhruba pět let. Minimálně dvakrát byli nuceni odsunout termín jejího původního vydání. Neměli za sebou žádné velké investory, kteří by je tlačili kupředu s vidinou rychlého zisku. Vývojáři Jan Kavan a Lukáš Medek měli pouze silnou vizi k vytvoření světové hry, jež by se opírala o krásy českých krajin. A tu nyní oficiálně naplňují.

Po náročném vývoji se dnes pod hlavičkou brněnského herního studia CBE Software dostal na trh očekávaný titul Someday You’ll Return, který vyniká svou autentickou grafikou a lokálním vztahem k tuzemské (především moravské) přírodě. V únoru, kdy jsme o blížící se novince napsali poprvé, jsme použili označení moravský Silent Hill, a to proto, že ze Someday You’ll Return sálá ryze hororová atmosféra.

Nečekejte však žádné fantaskní příšery, rachot motorových pil a všudypřítomnou krev. Nová hra vás uhrane především svým psychologickým pojetím, během něhož budete v roli otce, který hledá svou nezvěstnou dceru Stelu. Naneštěstí pro něj je nucen se vydat do hlubokých lesů, kde se mu vrací děsivé vzpomínky z minulosti. A protože jde o formát z pohledu první osoby, budete v celé temné atmosféře naprosto ponořeni.

someday-youll-return-1

Lokalita inspirované skutečným Českem

Foto: CBE Software

Typickou českou kulturu dotváří i cimbálovka

Lokální autenticitu z hraní má zvyšovat i fakt, že je celé herní prostředí inspirováno českomoravskými lesy a skutečnými lokalitami, ve kterých narazíte například na skalní sochy českého sochaře Matyáše Brauna nebo Kazatelnu sv. Metoděje z 9. století. Obecně pak nechybí další známé lokální scenérie, kam mohou směřovat i proslulá česká turistická značení.

Pocit nefalšovaného „češství“ navozuje i hudební podkres, kdy je do jinak vypjatých hororových melodií zahrnuta tradiční moravská cimbálovka. Tu uslyšíte i třeba během tzv. craftingu, tedy získávání materiálů pro výrobu užitečných předmětů, což je ostatně také inspirováno českou kulturou, pro kterou je kutilství jako takové skoro národní sportovní disciplínou.

Součástí nové české hry je však i řada dalších doplňujících činností jako například vaření lektvarů z bylinek, používání mobilního telefonu, šplhání po horách a podobně. Zkrátka se dokážete velmi dobře sžít s hlavní herní rolí a podnikat takové kroky, díky nimž byste v nehostinném prostředí přežili i vy.

Češi v herním prostředí umí chodit

Someday You’ll Return, která se postupně dostává na Xbox One, PlayStation 4 a PC (přes aktivaci na Steamu), je zároveň další ukázkou, jak jsou Češi schopnými herními vývojáři. Asi nemusíme připomínat megahit Kingdom Come: Deliverance z dílen Warhorse Studios, který nás naopak vrací v čase do středověké české země, nebo třeba fenomén ve virtuální realitě Beat Saber, který odkoupil Facebook.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch Onlajnu

To je jen velice úzký výčet toho, kolik oblíbených titulů mají české vývojářské společnosti na kontech. Právě i díky nim se Česku všeobecně daří v celosvětovém herním žebříčku, který pojednává o výnosech jednotlivých zemí. Byť pochopitelně nestačíme na Čínu, USA nebo Japonsko s výnosy v desítkách miliard dolarů, se skóre 157 milionů dolarů za loňský rok se držíme na padesátém místě. S růstem kvalitních titulů (a samozřejmě herních eventů a streamování) se navíc můžeme dál posouvat.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.