Přepravní startup Bolt získává od investorů 100 milionů eur. Krizi chce využít, aby si ukrojil větší podíl na trhu

Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu

Foto: Bolt

Na začátku roku mu půjčovala na souboj s konkurencí Evropská unie. Tehdy to bylo 50 milionů eur (v té době přes 1,2 miliardy korun) v rámci investičního úvěru. Teď však estonská přepravní platforma Bolt podobně jako mnoho jiných firem potřebovala finanční injekci, aby se především vypořádala s dopadem koronavirové pandemie. A došla si pro ni již ke klasickým venture kapitálovým investorům.

Do Boltu teď posílá 100 milionů eur (přes 2,7 miliardy korun) společnost Naya Capital Management, která již do firmy, jež v roce 2013 začínala jako Taxify, poprvé investovala už loni. Celkem Bolt od investorů vybral již přes 300 milionů eur a jeho hodnota se vyšplhala na 1,7 miliardy eur (46 miliard korun).

Ani evropskému rivalovi Uberu, který taktéž řeší trable a v posledních týdnech propustil několik tisíc zaměstnanců po celém světě, se nevyhnuly dopady pandemie. Kvůli ní se především zásadně přestalo cestovat, a tak i taxíky Boltu zůstávaly často prázdné.

bolt-kolobezka2-min

Nové koloběžky Boltu už jezdí na Slovensku a v Polsku, brzy budou i v Česku

Foto: Bolt

Rychle rostoucí firma vedená Markusem Villigem, která dnes již působí ve více než 150 městech v Evropě a Africe, se snažila alespoň posílit svou další byznysovou nohu. Po vzoru Uberu loni představila doručování jídel a minulý měsíc začala jídlo dovážet i v Česku a více než deseti dalších zemích. Teprve nová investice dá ale Boltu potřebný finanční polštář.

„Navzdory tomu, že krize dočasně ovlivnila to, jak se pohybujeme po městech, dlouhodobé trendy jako například klesající počet lidí, kteří chtějí vlastnit auto nebo důraz na ekologičnost přepravy, zůstaly beze změny,“ je přesvědčen Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu, a věří, že jakmile krize pomine, vrátí se Bolt do zajetých kolejí.

Nově nabraných 100 milionů eur chce estonská platforma využít na další rozvoj a růst všech svých produktů, tedy jak přepravních služeb, tak řešení v oblasti mikromobility i doručování jídla. V rámci Bolt Food už ostatně například v Česku zahájila spolupráci se Žabkou a brzy by k nám měly dorazit i sdílené elektrické koloběžky. Markus Villig má ale vedle toho i ještě dravější plán.

bolt-food1

Kurýr služby Bolt Food

Foto: Bolt

„V následujících 12 až 18 měsících máme příležitost získat podíl na trhu,“ uvedl v rozhovoru pro agenturu Reuters šéf Boltu, který vidí šanci v situaci, kdy největší globální konkurenti v čele s Uberem, Lyftem či indickým Ola propouští tisíce zaměstnanců a třeba Uber se se svým doručováním jídel z restaurací rozhodl z některých trhů včetně Česka odejít.

Villig chtěl původně o pomoc žádat estonskou vládu, ale nakonec to prý i vzhledem k nízkému zájmu státu o poskytnutí úvěru ve výši 50 milionů eur vzdal a šel za soukromými investory. Podle Bloombergu nicméně firma alespoň využívá estonské podpory zaměstnanců, kdy většinu mezd více než 500 lidí Boltu, kteří teď nemohou pracovat, platí právě vláda.

jindrich-faborsky

Přečtěte si takéMarketing Festival bude velkolepý i online, nechceme nudný webinář, říká Jindřich Fáborský v CzechCrunch Podcastu

Přestože je teď situace pro všechny hráče na trhu složitá, Boltu se dnes s více než 30 miliony uživateli napříč 35 zeměmi daří získávat podíl na trhu zejména v Africe a zemích východní Evropy. Lze tedy očekávat, že bude chtít svou pozici prohlubovat dál a dostávat se i do dalších regionů.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.