Lidé budou rádi za stabilnější práci, nábor se přesune online. Ptali jsme se českých portálů na budoucnost trhu práce

Pracovní pohovory budou ještě více online

Pandemie koronaviru minimálně dočasně změnila způsob, jak mnozí z nás pracují, kvůli restriktivním opatřením dochází i k výraznému nárůstu nezaměstnanosti a pravděpodobně také ekonomické krizi. To vše přímo ovlivňuje nábor lidí a trh hledání práce. Co všechno se mění a jak na změny reagují jednotlivci i samotné firmy?

Na související otázky jsme se zeptali čtyř startupů a společností, které na tuzemském trhu pomáhají lidem hledat práci a firmám obsazovat pracovní pozice. Problematice jsme se věnovali ze čtyř různých úhlů pohledu:

  • Orientovaný na trh: Jak současná krize mění trh hledání práce? Jaké největší změny přináší a v čem bude trh do budoucna vypadat jinak?
  • Orientovaný na firmy: Jakým způsobem na krizi zareagovaly firmy? Mění svá očekávání, procesy, styl náboru/onboardingu a podobně?
  • Orientovaný na lidi hledající práci: K jakým změnám dochází ze strany uchazečů o práci/brigádu?
  • Orientovaný na interní dění ve firmě: Přizpůsobovali jste v reakci na současnou krizi nějakým způsobem své existující produkty, případně představovali nové?

Na naše otázky odpovídali Alfred Simuna, šéf produktového vývoje v LMC, pod které patří portály jako Jobs.cz, Prace.cz, Práce za rohem, Atmoskop či Seduo; Filip Mikschik, zakladatel portálu StartupJobs.cz, kde jsou pracovní pozice ve startupech, Jaroslav Procházka, spoluzakladatel portálu QuickJobs.cz, který pomáhá studentům a absolventům se získáním praxe; a Daniel Hrtáň, majitel Fajn-brigády.cz.

Alfred Simuna, šéf produktového vývoje, LMC

Jak současná krize mění trh hledání práce? Jaké největší změny přináší a v čem bude trh do budoucna vypadat jinak?
Co se týče objemu práce, z našeho průzkumu mezi uživateli jasně plyne, že spoustu lidí to postihlo už při akutních opatřeních. Jen necelá třetina lidí pracuje v původní podobě, 20 procent lidí kvůli opatřením pracuje z domu, třetina lidí nepracuje, což ale neznamená, že dostali výpověď, mají například ošetřováky, překážky, dovolené. Lidé, kteří pracují na sebe projektově nebo zakázkově, výrazně častěji nepracují, protože buď zakázky nejsou, nebo jich mají méně a mají tak výrazně nižší příjmy.

alfred-simuna-min

Alfred Simuna ze společnosti LMC

Foto: LMC

Jakým způsobem na krizi zareagovaly firmy? Mění svá očekávání, procesy, styl náboru/onboardingu a podobně?
Od 16. března, tedy od prvního týdne s nejpřísnějšími opatřeními, došlo k propadu zhruba o polovinu nově zadávaných pozic s tím, že ještě dobíhaly pozice ze začátku března a celkový objem pozic neklesal tak rychle. Teď se meziročně držíme na přibližně poloviční úrovni. To znamená, že se nábor nezastavil zcela, ale zhruba polovina původně vyhledávaných pozic chybí. Část z toho jsou odložené nábory, protože teď nemohou probíhat klasické pohovory. Na druhou stranu vidíme, že firmy více šly do online pohovorů a není to až taková bariéra.

Spousta firem pravděpodobně vyčkává, co se bude dít a jak situaci ustojí, jak moc budou muset šetřit. Častěji jde o firmy ve službách, méně často ve zpracovatelském průmyslu, nejméně zasažený byl státní a veřejný sektor, kde zatím mají lidé docela jistotu. Soukromé firmy, typicky menší, aktuálně vyčkávají, protože nevědí, co se bude dít a co si budou moct dovolit. Odhadovat, jak to bude vypadat na podzim, jde jen těžko. Nepočítáme s tím, že bychom se dostali na předchozí, extrémně hladový trh, kdy všichni nabírali ostošest, náběh bude pozvolnější.

K jakým změnám dochází ze strany uchazečů o práci/brigádu?
Od 16. března nejdříve došlo k propadu reakcí lidí zhruba o polovinu. V dalších týdnech vyrostly na 80 až 100 procent původního stavu. Vidíme za tím silnou hypotézu, že ubylo lidí, kteří se jen rozhlíželi po lepší práci, protože změna je teď riskantní, a postupně přibývají lidé, kteří potřebují nějakou práci, protože přišli o příjmy a potřebují si přivydělat.

Ve struktuře kandidátů tak došlo k výrazné změně, do budoucna můžeme očekávat menší dobrovolnou fluktuaci a více lidí bude potřebovat opravdu sehnat nějakou práci, případně si doplnit příjem. Stát třeba moc neřešil situaci lidí na DPP (dohoda o provedení práce) a DPČ (dohoda o pracovní činnosti) – tito lidé přitom byli postiženi jako první a nejvíc. Do začátku dubna se nimi nikdo nezabýval, nemají přitom ani nárok na podporu v nezaměstnanosti, reálně však něco potřebují dělat.

Přizpůsobovali jste v reakci na současnou krizi nějakým způsobem své existující produkty, případně představovali nové?
Na začátku krize byl hype nápadů, všichni se snažili něco vytvářet, což motivovalo i nás. Už dlouho jsme drželi doménu dobro.cz, v průběhu let jsme měli i nabídky na koupi, ale rozhodli jsme se ji zachovat, abychom ji mohli ve vhodné době spustit. Byl to spíš takový nadšenecký projekt, který měl řešit akutní situaci, kdy lidé chtěli pomáhat nebo naopak potřebovali pomoc a nebylo moc míst, kde to dělat.

„Očekáváme, že více než polovina prvního kola pohovorů bude probíhat online.“

V produktovém vývoji jsme měli strategii jinou – nepodlehnout hysterii, nedělat něco, co by bylo na tři týdny nebo měsíc. Chceme mít v produktovém vývoji kontinuitu, takže jsme si kvartální cíle nastavovali, jako kdyby se nic nedělo. Dopady vnímáme ve třech oblastech, kde jsme produktově zareagovali, nebo zareagovat plánujeme:

  • Obecně se přestaly dělat pohovory tváří v tvář. Udělali jsme průzkum mezi více než tisíc firmami a jen 7 % z nich dělá pohovory, jako by se nic nedělo. Třetina firem dělala první kola pohovorů online už před příchodem koronaviru, často z důvodu šetření času nebo kvůli tomu, že se lidé vraceli ze zahraničí či byli ze vzdálenějšího města. Očekáváme posílení tohoto trendu i do budoucna, proto s menším počtem firem „pilotíme“ online pohovory v Teamio (nástroj pomáhající s náborovým procesem – pozn. reakce), ze kterého je možné přímo poslat link na online pohovor. Očekáváme, že více než polovina prvního kola pohovorů bude probíhat online, a tomu chceme jít naproti.
  • V posledních týdnech výrazně akcelerovala služba Seduo, lektoři se ze dne na den ocitli doma a firmy rušily školení. Udělali jsme proto pár úprav, lektoři si sami mohou nahrávat své kurzy. Obsah šel doteď vždy přes nás, chceme tak platformu víc otevřít. Zároveň chceme podpořit integrace do LMS (systém na řízení výuky – pozn. redakce), aby firmy mohly kurzy snadněji poskytnout svým zaměstnancům.
  • Změny se dotkly také našeho chatbota Arnolda, který průběžně zjišťuje feedback od zaměstnanců a zprostředkovává jej dále managementu a personalistům. Měli jsme v něm konverzaci na téma home officu, postavena však byla na starou dobu a firmy potřebovaly zjistit jiné věci než doteď. Uspíšili jsme tak customizaci, kterou moc nemáme rádi a v téhle fázi produktu bych to nikdy běžně nedovolil, ale vnímáme, že firmy si víc potřebují upravit a postavit vlastní konverzace.

Co se týká Jobs.cz, máme tam technologický dluh, je tam hodně moc práce a věnujeme se tak hlavně backendu. Jinak připravujeme modernizaci, aby byla platforma nakloněnější digitálním pozicím a segmentu nazývanému „zlaté límečky“, jde o dlouhodobou záležitost a v současné situaci jsme nedělali žádné úkroky stranou, spíš nás to ubezpečilo v tom, že rozhodnutí ze začátku roku bylo dobré.

***

Filip Mikschik, zakladatel a CEO, StartupJobs

Jak současná krize mění trh hledání práce? Jaké největší změny přináší a v čem bude trh do budoucna vypadat jinak?
V současné době se na trh dostává spousta lidí, kteří by na něm běžně nebyli, a to napříč obory, protože některé z nich (typicky travel a gastro) zasáhla krize ve velkém. Kvalitní lidé se ale na volném pracovních trhu neohřejí dlouho. Takže se v tuto chvíli trh otočil a je snazší získat dobré lidi, protože zasažené firmy je vypustily na trh.

Částečně se mění i pohled lidí, kdy dřív byli hodně vybíraví a fluktuovali mezi firmami, teď předpokládáme, že budou rádi za stabilnější práci, kterou budou také preferovat – ale zase jenom krátkodobě, dlouhodobě budou pochopitelně hledat nějaký větší smysl.

filip-startupjobs-min

Filip Mikschik, zakladatel StartupJobs

Foto: StartupJobs

Pandemie s sebou přinesla prohloubení trendu remote jobs. Do budoucna očekáváme přesun hiringu více do onlinu, zvláště v prvních kolech výběrového řízení. Očekáváme růst online testování a předvýběru, protože bude více lidí na pozici (StartupJobs zaznamenaly historický rekord zájemců na jednu pozici za osm let). Běžnější budou videopohovory, doteď se tomu lidi bránili, ale ta bariéra teď podle mě padla.

Předpokládáme, že se trh očistí od některých HR projektů, které byly více tlačeny velkou poptávkou firem než reálnou potřebou. Protože firmy často dělaly psí kusy, aby přitáhly lidi, tlačit se bude více na celkovou efektivitu HR aktivit.

Jakým způsobem na krizi zareagovaly firmy? Mění svá očekávání, procesy, styl náboru/onboardingu a podobně?
První reakcí byl šok, který firmy na chvilku paralyzoval, ale teď už hledají způsoby, jak fungovat online. Část firem ale stále vyčkává a lehce omezuje nábor nových lidí. Jasným trendem jsou online pohovory. Firmy přesedlaly na využívání různých online nástrojů na práci v týmu. Obecně lze konstatovat, že firmy budou vybíravější – je třeba, aby si vybudovaly důvěru vůči lidem, které fyzicky neuvidí. Pro mnoho z nich je současný stav signál k automatizaci procesů a zmenšení potřeby zaměstnanců – očekáváme také, že se bude více zvažovat možná forma spolupráce, co se dá dělat online, a také částečné úvazky.

insidestory

Přečtěte si takéKdyž nerdi mění svět. Nová kniha o Facebooku odhaluje, co vedlo k vzestupu i pádům největší sociální sítě světa

K jakým změnám dochází ze strany uchazečů o práci/brigádu?
Na začátku to byl opět šok, který na týden trh prakticky zmrazil. Nyní už se zájem lidí vrací k normálu. Lidé více zvažují změnu práce. Práci samozřejmě hledají spíše lidé, co o ni přišli, nebo se obávají, že brzy přijdou, ale nejen oni. Stále platí, že uchazeči o práci preferují full-time na HPP. Potřeba mít práci teď lehce předbíhá potřebu mít smysluplnou práci, ale to, očekáváme, bude spíše jen dočasné.

Přizpůsobovali jste v reakci na současnou krizi nějakým způsobem své existující produkty, případně představovali nové?
V důsledku krize jsme produktově přeorientovali naši roadmapu. StartupJobs, který byl teď hodně orientován na trh lidí, kde jsme lákali zájemce, najednou chystá produkty, které naopak usnadní práci firmám. Hledáme cesty, aby inzerce u nás byla maximálně efektivní a firmám padali jen kvalitní kandidáti, což teď bude velká výzva pro všechny pracovní portály. Hned v prvních dnech přišla naše trojice rychlých opatření:

  • Inzerce zdarma pro pozice, pro které se ve Spojených státech vžilo označení essential – tedy ty, co pomáhají udržet fungování světa v době pandemie.
  • Sdílení zaměstnanců – protože chceme, aby minimum firem muselo propouštět. Díky tomu má mnoho firem ještě dnes zaměstnance, které by jinak musely propustit, jen dělají na projektech někoho jiného.
  • Pro firmy, které už byly nucené propouštět, jsme přišli s outplacementem, kde samy firmy mohou svým lidem pomoci najít novou práci, pokud opravdu musí propouštět.

Po spuštění těchto rychloopatření jsme si řekli, že můžeme pomoci ve větším i přímo lidem, co přišli o práci, protože známe spoustu skvělých lidí v HR, kteří je dokáží nasměrovat a dát jim feedback. Tak vzniklo BezPrace.cz, projekt, kdy spojujeme propuštěné lidi s těmi nejlepšími HR specialisty/dobrovolníky, kteří zaregistrovaným lidem prakticky pomohou od vyladění CV přes pomoc s motivačním dopisem až po radu, kam na pracovním trhu zaměřit pozornost.

BezPráce v tuto chvíli registruje 560 profilů s tím, že 70 lidem byla poskytnuta zpětná vazba. Máme 91 dobrovolníků, kteří ve svém volném čase pomáhají uchazečům o práci vylepšit jejich profily na nejlepší možnou míru.

***

Jaroslav Procházka, spoluzakladatel, QuickJobs.cz

Jak současná krize mění trh hledání práce? Jaké největší změny přináší a v čem bude trh do budoucna vypadat jinak?
V náboru se zabydlují moderní principy on-demand služeb a tržišť práce – tedy jednoduché aplikace propojující uchazeče s firmami s odezvou na jeden klik v reálném čase. Kolem roku 2017 jsme začínali princip tržiště v reálném čase dostávat na trh společně s Prací za rohem od LMC, nyní už podobnou aplikací mají venku i Fajn-brigády.cz nebo Grason.

V trendu hledání práce na plný úvazek i brigád slouží krize jako katalyzátor. Online, mobilní nábor nějakou dobu roste s tím, jak se snižovala nezaměstnanost a firmy byly nucené hledat nové cesty a oslovovat uchazeče jinak. Ti, co už nějaká online řešení využívali, těží ze situace, ostatní se učí a naskakují, nebo radši nábor pozastavili.

qj-jarek-prochazka-min

Jaroslav Procházka z QuickJobs.cz

Foto: QuickJobs.cz

V brigádách je podle našich dat (i logicky) patrný velký růst poptávky po brigádnících v potravinách (ve skladech, doplňování potravin, rozvoz) a naopak velký propad u všech event a administrativních pozic typu hostesek či asistentek. Celkově se naše čísla v brigádách jen mírně propadla o 10 procent oproti loňsku v tomto čase, kdy není tak silná sezóna a začíná až na přelomu dubna a května. Inzerci plných úvazků nabízíme v naší aplikaci jen pár měsíců, takže nemůžeme nabídnout dlouhodobější data. Propad ale nyní neregistrujeme, naopak i přes krizi zde od rozjezdu rosteme.

Jakým způsobem na krizi zareagovaly firmy? Mění svá očekávání, procesy, styl náboru/onboardingu a podobně?
Koronavirus je opravdu skvělý katalyzátor změn. Roky jsme se snažili o osvětu, přesvědčovali zaměstnavatele, ať vyzkouší naši mobilní či webovou aplikaci fungující jako tržiště v reálném čase, vysvětlovali na konferencích preference a chování mladých a proč je musí firmy oslovovat jinak. Akceptace byla velmi pomalá, spíš jako fungující řešení poslední záchrany.

Hodně lidí ani nechápalo odlišný princip tržiště v reálném čase, protože hledali vyvěšené inzeráty na zdi. První roky 2017 a 2018 nás využívali spíše progresivní náboráři a hlavně malé a střední podniky, jelikož je to pro ně cesta, jak být vidět a dostat se k uchazečům. Velké firmy s tím většinou problém nemají, jsou známé a uchazeči je často oslovují sami.

„Koronavirus je opravdu skvělý katalyzátor změn.“

Do této situace najednou přijde nový virus a firmy a náboráři nás skoro oslovují sami. Mluvili jsme s mnoha náboráři a překvapivě hodně z nich nyní zkouší pohovory i onboarding dělat online, když se s uchazeči nemohou potkat. Hledají k tomu nástroje, vstupy a zkušenosti, ptají se navzájem, prostě zkouší. To bylo před virem téměř nemyslitelné. To vše nahrává i nám. Firmy se nebojí zkoušet místo „pasivních“ portálů práce i mobilní tržiště v reálném čase, kde vám chodí nabídky samy dle vašich preferencí.

K jakým změnám dochází ze strany uchazečů o práci/brigádu?
Na straně uchazečů jsou změny zřejmě nejmenší, alespoň v námi pozorované cílové skupině. Jsme zaměřeni primárně na studenty a absolventy. Mladí zkouší naši aplikaci, protože dostávají nabídky automaticky dle jejich preferencí a vyjadřují zájem na jedno kliknutí. Nemusí nikam volat nebo psát e-maily a to jim vyhovuje. Brigádníci či absolventi ani nemají zkušenosti, neví, jak se chovat na trhu práce, jak oslovit zaměstnavatele, co psát do CV.

U zkušených v případě plných úvazků je zase vyplnění profilu a registrace jednoduché a rychlé. On-demand princip a reakce na jeden klik je lidem blízký, protože mají zkušenost ze služeb typu objednání jídla, streamování obsahu, seznamek a podobně. Těší nás, že tento princip zkouší i jiné skupiny uživatelů než mladí, v uživatelské bázi máme totiž i starší uchazeče, dokonce i předdůchodového věku.

grason-min

Přečtěte si takéZavření restaurací nám odstřihlo celý byznys. Z Grasonu stavíme tržiště flexibilní práce pro všechny, říká Karel Mařík

Přizpůsobovali jste v reakci na současnou krizi nějakým způsobem své existující produkty, případně představovali nové?
Tím, že poskytujeme mobile-first tržiště práce, které v reálném čase propojuje uchazeče o práci s firmami, a online trendy náboru v současné době sílí (stejně jako vzdálená komunikace, vzdělávání, e-commerce), tak nám změna naopak prospěla a nemuseli jsme dělat produktové změny nebo hledat nové zdroje příjmů.

Nějaké změny jsme udělali jen v parametrech byznys modelu a cílení marketingu. Například nyní poskytujeme inzeráty na jednorázové brigády bez omezení zcela zdarma všem. Udělali jsme to několik dní před vyhlášením stavu nouze a plánujeme je tak ponechat. Poskytujeme také opět každý měsíc určitý počet inzerátů zdarma u dlouhodobých brigád i plných úvazků a tvoříme specifické marketingové kampaně ve spolupráci s různými subjekty, nedávno například na maminky, které přišly dočasně o práci v různých pozastavených projektech.

***

Daniel Hrtáň, majitel a jednatel, Fajn-brigády.cz

Jak současná krize mění trh hledání práce? Jaké největší změny přináší a v čem bude trh do budoucna vypadat jinak?
Trh se bezesporu změnil a nejspíše ještě nějaký čas můžeme očekávat, že se bude přizpůsobovat vzniklé situaci, tohle je teprve počátek. Koronavirová krize urychlila pokrok v rozvoji online služeb, IT sektoru, donutila firmy rozjet e-shopy, rozvozy svých produktů nebo vymýšlet různé další služby zákazníkům, aby je zaujala, i když nejde třeba o spotřební zboží denní potřeby.

Některé firmy přeměnily svůj sortiment i výrobu dle svých možností, například lihovary se pustily do dezinfekcí, textilní firmy začaly šít roušky a podobně. Do budoucna tu je předpoklad, že se nově vzniklé pozice stanou běžnou součástí trhu, rozjede se více online pohovorů a celkově se rozšíří možnost home office, když si teď firmy ověří, že to může i na dálku se zaměstnanci docela dobře fungovat.

daniel-hrtan-min

Daniel Hrtáň, majitel a jednatel, Fajn-brigády.cz

Foto: Fajn-brigády.cz

Jakým způsobem na krizi zareagovaly firmy? Mění svá očekávání, procesy, styl náboru/onboardingu a podobně?
Firmy, které nepřestaly s náborem, přešly často na různé online nástroje umožňující pohovory i zaučení. Ty, kterým to typ práce umožnil, přesunuly kanceláře do home office. Vzhledem k vyšší konkurenci i celkovému stavu České republiky bylo potřeba také u některých pozic zvýšit mzdy, aby měly výhodu oproti ostatním inzerentům, což se promítlo na průměrné hodinovce, která se v některých krajích zvedla u brigád v březnu i o téměř 30 procent.

Musely se také velmi rychle přizpůsobit, rozjet kvůli zavřeným kamenným prodejnám narychlo e-shopy a ideálně také rozvozy svého zboží. Paradoxně jsme však dle našich statistik nezaznamenali výraznější nárůst inzerce na pozice kurýr/doručovatel, změny se promítly primárně u pozice prodavač/ka, kde byl nárůst o zhruba 20 procent.

K jakým změnám dochází ze strany uchazečů o práci/brigádu?
Po dlouhé době došlo k tomu, že bez práce se ocitlo ze dne na den velké množství lidí. Někteří bez jistoty, že se do té své budou moci v nejbližších týdnech (či dokonce měsících) vrátit, nebo s velmi omezenými příjmy. Trh tak nyní nabízí velké množství osob, které chtějí pracovat, avšak nabídek práce i brigád markantně ubylo, což se projevilo i v menších nárocích na zaměstnavatele ze strany uchazečů. Větší zájem jsme zaznamenali právě o dočasné brigády na pár měsíců místo stávající práce, do které nemohou chodit nebo si najít ve stejném oboru novou, typicky se jedná například o servírky/číšníky, pracovníky na různé eventy a podobně.

Přizpůsobovali jste v reakci na současnou krizi nějakým způsobem své existující produkty, případně představovali nové?
Zaměřili jsme se hlavně na flexibilitu, ať jsme schopni přizpůsobovat nábory podle situace a potřeb našich klientů. Pro firmy, které musely přerušit nábory, jsme přesouvali objednané služby na dobu, kdy je budou více potřebovat. Naopak jsme se v týmu ve stejnou chvíli hodně věnovali klientům, kteří potřebovali nábory výrazněji navýšit (např. práce v marketech, skladoví pracovníci/e), abychom jim pomohli zareagovat na nečekanou změnu a uspokojovat jejich zákazníky.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.