Home office natrvalo jako nový trend? Zeptali jsme se českých startupů, jak se chystají změnit přístup k práci

V STRV jsou na režim mezi kanceláří a home officem zvyklí

Foto: STRV

Možnost práce z domova je v technologických firmách dlouhodobě spíše standardem než benefitem. Celosvětová pandemie koronaviru jim umožnila otestovat, jak se změní jejich produktivita, když na home office sedí všichni. Některé firmy teď svým zaměstnancům umožní pracovat z domova natrvalo a ze světových firem jdou příkladem ty, které zakládal a aktuálně vede Jack Dorsey – Twitter a Square.

„Chceme, aby mohli zaměstnanci pracovat tam, kde se cítí nejkreativnější a nejproduktivnější,“ uvedl mluvčí fintechového startupu Square pro magazín The Verge s tím, že opatření se pochopitelně netýká lidí, jejichž fyzická přítomnost v kancelářích je pro výkon práce nezbytná. Firma tak navázala na podobné opatření Twitteru z minulého týdne.

Dorsey však není jediným, kdo takové změny prosazuje a iniciuje. Takzvanou remote-first společností se po odeznění pandemie plánuje stát třeba i jedna z nejznámějších krypto platforem Coinbase. „Znamená to, že v budoucnu bude moct každý, kdo chce, pracovat z kanceláře. To se nezmění. Co se změní je, že (téměř) každý zaměstnanec, který preferuje práci mimo kancelář, bude moct pracovat odkudkoliv,“ uvedl na blogu CEO firmy Brian Armstrong. Inspirují se i tuzemské startupy?

jack-dorsey

Spoluzakladatel a šéf Twitteru Jack Dorsey

Foto: JD Lasica/Flickr

„Jack Dorsey určitě není z amerických firem sám. Ve Spojených státech podle mě ale hraje velkou roli získaná produktivita tím, že firmy eliminují dlouhé dojíždění,“ říká Ondřej Krátký, šéf Liftaga.

České technologické firmy oslovené redakcí CzechCrunch si sice práci z domova pochvalují a i když některé z nich budou home office více podporovat, obecně jej ve stylu Twitteru, Squaru či Coinbase zavádět neplánují.

„Výzvou je vyřešit kvalitu schůzek, když je část týmu online a část v kanceláři.“

„Rozhodně,“ reaguje Krátký na dotaz, jestli Liftago plánuje do budoucna víc prosazovat práci z domova. „Fungovat pouze online je pro nás snadné, ukázalo se, že vzdáleně fungujeme skvěle. Ale musíme vyřešit kvalitu schůzek, když je část týmu online a část v kanceláři. To je výzva.“

Některé firmy však kvůli pandemii koronaviru musely změnit svůj přístup, jak práci z domova řeší. „V STRV dáváme velký důraz na budování komunity, a tak práce z domova není něco, s čím bychom byli úplně ztotožněni. Nicméně jsme dávali našim lidem flexibilitu v tom, kdy budou v kanceláři a kdy ne už před pandemií, takže to zůstává,“ popisuje šéf STRV Lubo Smid s tím, že v reakci na pandemii očekává větší otevřenost své firmy vůči home officům.

strv

Moderní kanceláře technologické společnosti STRV v Karlíně

Foto: STRV

Obecně však podle spoluzakladatele a ředitele karlínského vývojářského studia práce jen z domu dobré firemní prostředí netvoří. „Je fajn se alespoň občas vidět osobně,“ říká Smid, který členům týmu nechává na výběr, jestli chtějí do práce přijít. Někteří lidé totiž díky tomu, že nemusí docházet, šetří čas a jsou více efektivní.

Právě zvýšená efektivita je opakujícím se tématem napříč oslovenými firmami, které tak zvažují výraznější podporu práce mimo kancelář. „U práce z domova nebo vzdáleně vidíme obrovskou přidanou hodnotu v efektivitě. Meetingy a porady, které dříve trvaly hodinu, se dají nyní smrsknout do čtvrt hodiny,“ popisuje čerstvé zkušenosti Michal Šmída z Twista.

Rekordní období způsobené home officem a extrémním nasazením svých zaměstnanců zaznamenává například i Shoptet, po úvodním a pomalejším týdnu práce na dálku (způsobeno složitou interní situací nebo zařizováním domácích kanceláří) se produktivita nad „normál“ zvýšila také v travel startupu Mews.

Dlouhodobě se však model práce z domova neosvědčil v CDN77. „Karanténu jsme nařídili před startem nouzového režimu všem. Firmu to první měsíc vyloženě nakoplo, v druhém měsíci nám začala chybět náhodná komunikace, náhodná setkání v kuchyňce. Sice je naše firma z velké části postavena na introvertních inženýrech, i ti na konci dne chtěli do kanceláře,“ popisuje zakladatel CDN77 Zdeněk Cendra.

Firma poskytující webhostingy tak už nyní opět pracuje v kancelářích, kde jsou v jedné místnosti maximálně ve čtyřech lidech, a práci na dálku do budoucna velmi využívat nechce. „Dlouhodobě kompletní home office neplánujeme, subjektivně mám pocit, že po dvou měsících doma jsme si napříč firmou home office pro letošek všichni užili víc než kdykoliv předtím,“ doplňuje Cendra.

„Beru jako nový normál, že půlka lidí sedí v kanceláři a půlka přes video.“

Většina oslovených startupů však chce zmiňované výhody související s vyšší efektivitou a nevýhody ve formě chybějícího osobního kontaktu řešit novým modelem smíšeného fungování.

„Chystáme se na hybridní mód. Máme nakoupené kvalitní mikrofony, rozvineme učící se skupinu na facilitaci. Beru jako součást nového normálu, že půlka lidí sedí v kanceláři a půlka přes video,“ popisuje Ladislav Veselý ze Slevomatu.

slevomat

Sídlo Slevomatu v pražském Karlíně

Foto: Slevomat

Stejně tak to vidí Jan Meissner, komunitní manažer v Mews: „Zdá se, že nejžádanějším modelem je do budoucna jakýsi hybrid mezi prací z kanceláře a z domova. Na určité meetingy a diskuze by kolegové byli rádi v kanceláří, ale na druhou stranu z domova jsou často schopni se více soustředit na strategičtější úkoly.“

Hotelový startup, jemuž se kvůli zavřeným hotelům zásadně ztížila byznysová situace, si i díky internímu dotazníku totiž ověřil, že míra vyrušení je během práce v kanceláři mnohem větší. I další firmy tak teď přemýšlejí nad tím, jak nový způsob fungování interně vůbec zavést.

„Nepůjdeme cestou revoluce jako Twitter, ale budeme home officům více otevření.“

„Obecně u nás platí, že kdo home office chce, tak ho dostane. Záleží tým od týmu, například v marketingu, kde je důležitá komunikace, nechceme tolik práce z domova jako u vývojářů. Nemyslíme si, že bychom šli cestou revoluce jako Twitter, ale určitě budeme home officům ještě více otevření,“ říká Miroslav Uďan ze Shoptetu.

Podobně chtějí situaci řešit také v Twistu. „Původně jsme se měli za pár týdnů stěhovat do nových kanceláří, což jsme zatím odložili na neurčito. Část firmy nebo některé týmy zůstanou pravděpodobně dlouhodobě remote a v kanceláři budou mít možnost využívat hot desky,“ říká šéf a spoluzakladatel fintechu Michal Šmída.

Další ze startupů, Kiwi.com, se na rozdíl od Twista do nových kanceláří stěhuje pandemii navzdory. Jeho šéf Oliver Dlouhý, který teď musí řešit velké trable se zrušenými lety a refundacemi, práci z domova nebo na dálku dlouhodobě podporuje a věří, že se v budoucnu stanou naprostým standardem.

brnenske-kiwi

Vizualizace budovy ZET.office, jejíž část obsadí i Kiwi.com

Foto: CPI

„Na druhou stranu je Kiwi.com společností plnou lidí, kteří se rádi potkávají osobně a mohou se svými kolegy komunikovat i naživo. Takže i když celá společnost prokázala, že dobře funguje i z domova (a dokonce i během krize), jsme v procesu návratu do kanceláří, do zaběhnutých kolejí,“ uvádí za Kiwi.com Nina Černá.

Jeden z nejúspěšnějších českých startupů Productboard však razí jiný přístup. Díky zvyku fungovat na dálku mezi týmem vývojářů v Praze a centrálou firmy v San Francisku zatím všichni pořád fungují z domova a konkrétní datum návratu do kanceláře si na rozdíl od všech ostatních oslovených firem zatím nestanovil.

jack-dorsey

Přečtěte si takéNavždy home office. Někteří zaměstnanci Twitteru se už do kanceláře nevrátí, firma je nechá pracovat na dálku

„Rozhodnutí podporovat vzdálenou spolupráci jsme udělali již počátkem letošního roku, kdy jsme začali budovat procesy a guidelines pro remote spolupracovníky. Přiměl nás k tomu náš kolega Maurice, který se za prací sice do Prahy přestěhoval, ale začalo se mu po čase stýskat po rodném Holandsku,“ popisuje Tereza Macháčková, která v Productboardu působí v divizi People Ops.

V době, kdy pandemie udeřila naplno, tak již startup měl několik remote týmů a zároveň i vizi toho, jak vzdáleně dělat nábor nových lidí. „Firemní kulturu máme nastavenou na důvěře a osobní motivaci, tudíž se nám práce na dálku osvědčuje. Všichni kopou za tým a za firmu,“ doplňuje Macháčková.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.