Hertz vyhlásil v USA a Kanadě bankrot. Jedna z nejstarších autopůjčoven přesto pojede dál a věří, že přežije

Jedna z poboček americké autopůjčovny Hertz

Foto: Hertz

Další černý den pro americkou ekonomiku a tamní firmu s dlouhou historií. Hertz jako jedna z nejstarších společností na půjčování aut, jejíž kořeny sahají až do roku 1918 a půjčování klasických Modelů T od Fordu, vyhlásila bankrot a na americkém a kanadském trhu požádala o ochranu před věřiteli.

Půjčovna měla na začátku letošního roku přes 560 tisíc aut. Po celém světě, včetně Česka, má nicméně Hezhruba 12 tisíc poboček a na 38 tisíc zaměstnanců. Z nich 10 tisíc propustila v předchozích měsících z důvodu koronavirové pandemie, která poslala zájem o vozy z půjčovny téměř na nulu, zvlášť pak na letištích, kde Hertz často působí a kde přišel de facto přes noc o nejlukrativnější byznys.

Ke konci loňského roku měl Hertz na 19 miliard dolarů v dluzích, převážně za samotná vozidla, která ale klesají na hodnotě rychleji, než se dalo očekávat. Při včerejší žádosti firma ukázala 24,4 miliardy v dluzích při kumulativním majetku 25,8 miliardy dolarů. O možném krachu Hertzu, respektive jeho severoamerické části, se mluvilo již delší dobu – a v noci z pátku na sobotu k tomu definitivně došlo. Akcie společnosti Hertz Global Holdings se po oznámení propadly o více než 40 procent.

I když to na západním trhu pro Hertz nevypadá růžově, bude tam prozatím fungovat dál. Bankrot se navíc netýká dalších trhů v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Evropě, včetně České republiky.

„Dnešní krok ochrání hodnotu našeho byznysu, umožní nám zachovat náš provoz a služby zákazníkům a poskytne čas, abychom mohli postavit nové, silnější finanční základy pro úspěšné zvládnutí tuto pandemii a vybudování si lepší pozice do budoucna,“ uvedl prezident a CEO Hertzu Paul Stone.

corvette-hertz

Speciální Hertz edice sportovních aut Chevrolet Corvette Z06, které firma dala do prodeje

Foto: Hertz

Hertz má dlouhodobě pověst jedné z nejprémiovějších půjčoven, jelikož statisticky využívá nejen nejnovější modely vozidel, ale zároveň má četnou nabídku prémiové flotily. Ostatně část z ní, konkrétně 20 kusů speciální výroční edice Chevroletů Corvette Z06, dala nedávno půjčovna na prodej, a to za méně než běžnou cenu.

Chtěla tím kompenzovat alespoň část ztrát ještě před požádáním o ochranu před věřiteli. Právě s věřiteli, mezi nimiž jsou obvykle leasingové společnosti, jež firmě pronajímají auta, se Hertz dohodl již před několika týdny na prodloužení splatnosti plateb za pronájmy, vozidla a další náklady, a to do 22. května. Bohužel se mezitím firmě v USA a Kanadě nepodařilo vymyslet, jak bankrotu předejít, a tak o něj musela během včerejška požádat. Věřitelé na další prodloužení odmítli přistoupit.

I přes problémy má Hertz kolem miliardy dolarů v hotovosti, a tak věří, že se dokáže z bankrotu oklepat a zachránit se. Peníze by měly sloužit pro podporu dalšího chodu, jako jsou věrnostní programy, ale i mzdy zaměstnanců, kterých se aktuální změny netýkají, nebo platby dodavatelům a službám, jež přijdou po žádosti o ochranu proti věřitelům. Další peníze si možná bude muset firma půjčit, aby mohla pokračovat.

Spekuluje se také o prodeji desítek tisíc aut měsíčně, který by mohl trvat až do konce roku a přinést až 5 miliard dolarů. Dalším plánem je podle oficiálního prohlášení Hertzu propuštění nebo neplacená dovolená pro dalších 10 tisíc lidí, poté, co 10 tisíc zaměstnanců již firma propustila.

dan-trzil

Přečtěte si takéSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil

Mimo samotné značky Hertz vlastní Hertz Global Holdings také autopůjčovny Dollar, Firefly nebo Thrifty, které mají menší počet vozidel a často i nižší ceny. Velkým nepřítelem tradičních autopůjčoven byl na letištích například Uber nebo Lyft. Alternativní formy dopravy totiž v převážně turistických městech přiměly velké procento lidí přeskočit pronájem a raději jezdit s někým třetím.

Jedním z největších akcionářů společnosti je miliardář Carl Icahn, který ve skupině Hertz vlastní necelých 40 procent, což při aktuální ceně akcií představuje méně než 200 milionů dolarů. Na to, jaké budou další kroky společnosti a zda vzniklá situace ovlivní i další trhy, si budeme muset počkat v následujících týdnech a měsících.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.