Firmy už nebudou potřebovat tolik místa. Český startup Spaceti efektivně spravuje kanceláře a nabírá přes 90 milionů korun

Český startup Spaceti nabírá velkou investici

Foto: Spaceti

V posledních týdnech přešly tisíce firem do režimu práce z domova. S postupným uvolňováním omezení pohybu teď dochází k pomalému návratu do kanceláří. Zabezpečit, aby byl tento návrat bezpečný, a zároveň zmírnit možnost rozšíření infekce na pracovišti se aktuálně snaží český startup Spaceti, jehož vizí je stát se standardem pro zefektivnění času a prostoru v budovách.

Čtyřletá technologická firma se dlouhodobě věnuje vývoji softwarových systémů pro nemovitosti s cílem umožnit transparentní využívání kanceláří. Řešení přitom nabízí na globální úrovni – loni bylo Spaceti v rámci mezinárodní soutěže MIPIM ve francouzském Cannes prohlášeno za nejlepší proptech (property technology) startup světa.

V zisku Spaceti zatím není, ale očekává se dostat do break even už tento rok. Proto se již podruhé obrátilo na investory. Přes 90 milionů korun do firmy vložili předešlí investoři Reflex Capital, za kterým stojí Ondřej Fryc, a agentura Fast Forward/Y&R, kteří firmu dlouhodobě podporují. K nim se v novém kole přidává investiční fond Lighthouse Ventures a také Kamil Vacek – ti v současném kole přispěli nižšími desítkami milionů korun.

Technologické řešení startupu se skládá ze tří částí – softwaru zpracovávajícího analytiku vnitřního prostředí budov, mobilní aplikace pro lidi pohybující se v budově a vlastních a integrovaných IoT senzorů pro sběr dat.

img_7545-min

Max Verteletskyi, spoluzakladatel a CEO Spaceti

Foto: Spaceti

Spojením těchto částí tak Spaceti v podstatě vytvořilo nový trh tzv. workplace experience managemetu, což je určitou nadstavbou klasického facility managementu budov. Původně přitom startup řešil lokalizaci lidí v budovách, čímž jim pomáhal s navigací nebo nalezení bezpečných cest ven v případě krizových situacích.

„Změnili jsme produkt, protože když jsme začali s lokalizací, nebylo téma záchrany lidských životů při evakuaci v budovách budov aktuální. Zákazníci byli zvyklí platit místo preventivních opatření za řešení, která se problémem zabývají ve chvíli, kdy k nim dojde,“ popisuje pro CzechCrunch Max Verteletskyi, spoluzakladatel a CEO Spaceti.

V současnosti již klienti startupu získají přesný přehled nad aktuálním využitím a vytížením jednotlivých pracovních míst, zasedaček či parkoviště. Kromě samotné obsazenosti systém měří a analyzuje i kvalitu ovzduší, která je klíčová pro komfort a zdraví lidí.

„Vyhodnocováním zpětné vazby zákazníků a trhu jsme postupně akcentovali rozvoj řešení, která naši uživatelé používají na každodenní bázi. Dlouhodobě vnímáme trend spočívající v přesunu k flexibilnějšímu pracovnímu prostředí a v jeho důsledku zájem organizací na zajištění transparentnosti,“ vysvětluje dále Jan Palouš, produktový manažer Spaceti.

To firmám umožňuje udržovat detailní přehled o tom, jak jsou využívány jejich pracovní prostory či kolik zaměstnanců dokáží obsloužit. S tím pak souvisí navazující předvídatelnost – možnost zarezervovat si sdílené zdroje jako parkovací místo nebo pracovní stůl.

„Právě probíhající akcelerace změn v pracovní kultuře nás přesvědčuje o tom, že jdeme správným směrem,“ říká Verteletskyi s odkazem na měnící se preference firem v reakci na pandemii koronaviru. Právě v přípravě na návrat do běžného pracovního režimu v kancelářích jim startup umí pomoct.

technology-sensors

Hardwarové senzory Spaceti

Foto: Spaceti

Firmy mohou na základě sesbíraných dat rozhodnout, kolik zaměstnanců může být fyzicky přítomných v kancelářích, aby byly zachovány bezpečné vzdálenosti. Samotní pracovníci si pak mohou rezervovat skutečně prázdnou zasedačku nebo pracovní místo v dostatečné vzdálenosti od ostatních přítomných kolegů.

Spaceti tak daty zabezpečuje sociální distanc, který navíc obohacuje datovou analytikou ovzduší. „Kvalita vzduchu je stěžejní, pokud jde o vliv prostředí na lidské zdraví a zmírnění šíření viru. Korporace se musí transformovat, aby nabídli bezpečný návrat zaměstnanců zpět,“ potvrzuje Verteletskyi s tím, že díky této produktové novince Spaceti po chvilkovém propadu poptávky zažívá další růst.

„Firmy si začínají uvědomovat důležitost technologií umožňující šetření nákladů.“

Aktuálně řešení Spaceti využívá přibližně stovka zákazníků rozmístěných po celé Evropě, ze 70 procent jde o korporátní klientelu. Díky zvyšujícímu se zájmu o řešení meziročně své tržby navyšuje dvojnásobně a už během letošního roku by se mělo dostat do černých čísel.

Nejnovější investice startupu pomůže zajistit bezpečný chod na další rok, během kterého chce hodně investovat do rozvoje produktu a technologie, ale také do expanze na trhy mimo Evropu.

„Dříve v rámci kancelářských budov bylo hlavním trendem investovat do designového vybavení. Tento trend se mění. Klienti si začínají více uvědomovat důležitost technologií, které umožní ušetřit náklady za prostor, čas lidem a zároveň vytvořit zdravé prostředí,“ predikuje Verteletskyi.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.