Fanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podobě

Antonín Parma chce se startupem Sportlito vylepšit rychlé sportovní zpravodajství

Foto: Sportlito

Když hraje váš oblíbený tým zápas, vy se zrovna nemůžete dívat a v kapse vám zavibruje telefon, už tušíte, že se na hřišti něco stalo. Pokud padl gól, do pár vteřin máte v mobilu notifikaci. Na takový servis si fanoušci po celém světě zvykli i díky českému Livesportu a Antonín Parma teď chce rychlé sportovní zpravodajství posunout na další úroveň.

Osmatřicetiletý sportovní nadšenec se do toho se svým novým startupem Sportlito nechce pustit jen tak. Má za sebou mnoho let na pozici kreativního ředitele Livesportu, kde měl na starosti budování značky, ale i oblast inovací. Se zakladatelem Martinem Hájkem se zná už dlouhé roky a v jeho začátcích pomáhal i vtisknout tvář většině klíčových produktů. Moc dobře tak ví, jak cenná je rychlá a přesná informace o právě probíhajících sportovních kláních.

Podle Antonína Parmy to však dnes již není pouze o rychlosti. Informace i zábava jsou dnes všudypřítomné a je jich čím dál více. Stáváme se tak mnohem náročnější v tom, čemu, kdy a jak věnujeme naši pozornost. A tak zatímco dříve jsme se spokojili i jen se strohou informací o tom, jak se změnil výsledek, dnes už žádají fanoušci víc.

„Ve Sportlitu chceme propojit faktickou informaci o tom, co se na hřišti děje, s vizuální složkou a následně ji pro každého fanouška přizpůsobit na míru,“ popisuje v krátkosti hlavní myšlenku nového projektu Parma. Zatímco jiná rychlá sportovní zpravodajství vám o zápase pošlou jen strohou informaci o tom, že padl gól a jak se změnilo skóre, Sportlito chce fanouškům nabídnout víc. Obraz, emoci i kontext a vše každému fanouškovi naservírovat na míru.

sportlito_01_hero_img1

Sportlito sází na moderní kabátek a atraktivní podání

Foto: Sportlito

Když jsem se s Antonínem Parmou poprvé sešel, bylo zrovna po zápase Slavia–Sparta, který se nakonec stal kvůli koronavirovým opatřením i na dlouhou dobu jedním z posledních, jenž se v české nejvyšší fotbalové soutěži odehrál. To důležité je ale jinde. Domácí Slavia totiž v ostře sledovaném derby dokázala vyrovnat až v posledních minutách zápasu, což Parmovi hraje do karet při vysvětlování hlavních benefitů Sportlita.

Zatímco pro fanoušky Slavie to byl důvod k bujarým oslavám, protože jejich tým v samotném závěru dokázal vyrovnat, naopak fanoušci Sparty měli hlavu v dlaních. A Parma chce tento příběh zprostředkovat každému fanouškovi přesně tak, jak ho prožívají. Nebude tedy posílat pouze strohou informaci, ale doplní ji také o fotografii, rychlou hlášku, co vlastně daná situace znamená, a emoji akcentující emoce s touto událostí spojené.

Zápas není jen jeden jediný příběh

„Přidaná hodnota Sportlita je v personalizaci informace, kdy nabídneme události z úhlu pohledu, který fanouška zajímá. Zápas totiž není jen jeden jediný příběh, ale dva zcela odlišné příběhy soupeřících týmů,“ popisuje Parma. „A klidně to může být více jak 22 různých příběhů, když se na to budeme dívat z pohledu každého hráče, který zasáhl do utkání,“ dodává.

Sportlito vsadilo na populární formát tzv. Stories, neboli příběhů, které proslavil Instagram a rychle si získávají popularitu i jinde. Rychlé vizuální příběhy, v nichž se zobrazí nosná informace, budou hlavní zbraní i ve Sportlitu, které chce fanouškovi zobrazit všechno důležité, co ho v danou chvíli zajímá.

sportlito_03_chelsea_vs_liverpool_point_of_view1

Sportlito ukáže zápas z pohledu každého týmu

Foto: Sportlito

Když se vrátíme ke zmíněnému zápasu Slavia–Sparta, tak zatímco fanoušek Slavie dostane na konci radostný příběh se slavícím střelcem vyrovnávací branky Petarem Musou, hláškou o srovnání na poslední chvíli a jásající smajlík, na fanouška Sparty bude čekat úplně opačný příběh. Gólman Heča na kolenou a zklamaný emotikon, že právě jeho klub přišel o cenné tři body.

„Hlavní vize je nabídnout sportovní novinky v takové podobě, aby se fanoušek kdykoliv vše podstatné dozvěděl už jedním letmým pohledem – co se v zápase událo a jaký to má důsledek pro daný tým,“ vysvětluje Antonín Parma. Na formát rychlých vizuálních příběhů vsadil jednoduše proto, že jde o jeden z nejrychleji rostoucích formátů komunikace a pro Sportlito se skvěle hodí.

Atraktivita, relevance a načasování

Pro Parmu ostatně nejsou tyto vody ničím novým. Velkou část své kariéry se věnoval budování značek, kreativě a marketingu, takže má na podobné věci čich. Ostatně byl spolumajitelem úspěšné agentury Nydrle, kterou v rámci akvizice skupiny Kindred Group před dvěma lety koupila mezinárodní komunikační síť Publicis.

Do agentury Nydrle přicházel Parma za zakladatelem Michalem Nýdrlem, když měla firma 10 lidí, a tak zažil tu největší jízdu mezi špičky reklamního trhu. Firmu pak opouštěl před jejím prodejem, ale přestože už měl tehdy v hlavě plány na vlastní projekt, ještě si střihl pět let v Livesportu, kde se opět sešel s Martinem Hájkem. Na přelomu roku se však definitivně rozhodl vydat se vlastní cestou a začal budovat Sportlito.

Má jít o vizuálně maximálně atraktivní formát, což je jedna ze tří věcí, které jsou podle Parmy v dnešním informačně přeplněném světě klíčové. Vedle atraktivity pak vidí zakladatel Sportlita důležitý prvek v relevanci, tedy aby se k uživateli dostala ta informace, která ho skutečně zajímá, a také v načasování, tedy aby se k němu dostala včas.

antonin_parma_01-min

Antonín Parma, zakladatel startupu Sportlito

Foto: Sportlito

V aplikaci Sportlito tak fanoušek bude moci sledovat sportovní novinky ve formě zmíněných vizuálních příběhů. Mnoho fanoušků již takové zpravodajství zná například z instagramových účtů svých oblíbených klubů, ale Parma chce díky automatizaci docílit mnohem širšího pokrytí a především pak nabídnout takové momenty zápasu, které jsou pro daného fanouška nejrelevantnější a tím i nejzajímavější.

Pomocí algoritmů, které teď se šesticí kolegů vyvíjí, bude automatizovaně vybírat pro fanouška nejrelevantnější události a ty doplňovat o krátké výstižné titulky společně s fotografií a emotikonem již během zápasu. Obsah plánují získávat od renomovaných fotoagentur a vlastníků práv.

„Fanoušek tak bude mít již letmým pohledem na obrazovku telefonu okamžitě přehled o tom, co se odehrává na hřišti a žádný z atraktivních okamžiků mu tak neunikne. Tyto jednotlivé momenty budou téměř v reálném čase utvářet příběh celého zápasu,“ vysvětluje Parma.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch Onlajnu

Sportlito nebude tak rychlé jako Livesport, ale tomu ani Parma konkurovat nechce. „Necílíme na skalní fanoušky nebo sázkaře, kteří chtějí sledovat vývoj zápasu minutu po minutě. Místo toho nabídneme klíčové momenty v atraktivní formě, ze které ihned pochopíte, co se právě stalo a jaké to má důsledky,“ říká Parma.

Každý z těchto příběhů pak fanoušek bude mít možnost jednoduše sdílet dál. Sportlito chce, aby fanoušci mohli se svými přáteli sdílet radostné momenty, když jejich tým vstřelí gól nebo vyhraje zápas, což třeba jen u textové informace se stavem utkání není tak zajímavé. Fotografie i smajlík přidají emoce, atraktivitu a potenciální virálnost.

sportlito_02_mobile_app_key_screens1

Sportlito fanouškům ukáže vše podstatné, co se v zápasech děje

Foto: Sportlito

„Myslím si, že obrazová část je v rychlém sportovním zpravodajství zatím stále dost podceňovaná,“ říká Parma s tím, že by se časem rád příběhy obohatil i o krátká videa, ale tam je to složité z hlediska práv. Přestože teď většinu sportovních soutěží zastavil koronavirus, ve Sportlitu se nezastavují a chtějí být na start nové sezony připraveni s první ostrou verzí.

Antonín Parma věří, že po takové moderní konzumaci sportovního zpravodajství bude na trhu poptávka. Ostatně proto do projektu na rozjezd vložil již téměř jeden milion korun z vlastní kapsy, nicméně pro další rozvoj a globální zásah bude potřebovat také investory, se kterými již jedná.

Vymyšlený má i základní byznys model. Sportlito nabídne výběr těch nejzajímavějších sportovních příběhů, které by fanouškovi neměly uniknout, společně s možností sledovat jeden vybraný tým. Pokud jich ale fanoušek bude chtít sledovat více a bez reklam, již bude muset platit. Potenciálních monetizačních modelů má ale Sportlito v rukávu více, vše bude předmětem testování a jednání následujících měsíců.

„Začínáme s fotbalem pokrývající přední evropské soutěže, jako další sport bychom chtěli nasadit basketbal a koukáme teď pochopitelně také po esportech, které představují obrovský potenciál,“ odhaluje na závěr další plány Antonín Parma, který by jednou rád informoval o dění na hřišti nejen z pohledu jednotlivých klubů, ale klidně i z pohledu jednotlivých hráčů. Poutavých příběhů lze totiž v jednom zápase najít skutečně spoustu a forma vyprávění přes krátké příběhy představuje nekonečný potenciál.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.