Facebook kupuje za 10 miliard korun populární službu Giphy. Gify plánuje ještě více začlenit hlavně do Instagramu

Facebook kupuje populární službu Giphy

Foto: Facebook

Animované obrázky, známé pod označením gify, jsou na sociálních sítích a prakticky ve všech komunikačních kanálech v posledních letech skutečně hojně využívané. Největší sociální síť světa se tak do nich nebojí investovat nemalé prostředky. Facebook dnes oznámil, že kupuje americkou platformu Giphy, která se právě na gify soustředí. Mluví se o obchodu kolem 400 milionů dolarů, což je zhruba 10 miliard korun.

Jedná se o vcelku logickou synergii. Už teď totiž pocházelo 50 procent návštěvnosti kalifornského startupu z aplikací, které patří Facebooku, přičemž celou polovinu měl na svědomí Instagram. A právě do Instagramu se teď celý tým Giphy včlení a to samé by mělo potkat i gify jako takové, které mají hrát na Instagramu ještě větší prim než dosud.

„Tím, že spojíme Instagram a Giphy dohromady, zajistíme, aby lidé při vytváření stories nebo soukromých zpráv našli perfektní gify i samolepky. Obě naše služby podporují uměleckou komunitu a tak to i zůstane,“ napsal v oficiálním oznámení viceprezident Facebooku Vishal Shan.

mark-zuckerberg-facebook-ecosystem

Impérium Marka Zuckerberga už není zdaleka jen Facebook

Foto: Facebook

Konkrétní změny si zatím firma nechala pro sebe. Facebook již používal API Giphy několik let, takže na první pohled uživatele nejspíš nečekají velké změny. Giphy bude i nadále využívat svou velkou databázi a podle magazínu Axios, který se zprávou přišel pár minut před jejím oficiálním oznámením, by si měla zachovat i svou značku.

Facebook ujišťuje, že i přes větší integraci a koupi budou moci uživatelé i nadále nahrávat vlastní gify a firmy, které Giphy využívaly ve svých aplikacích, přístup neztratí – neměly by tak být poškozeny například Slack nebo Apple, který Giphy využívá v rámci iMessage.

Z pohledu Facebooku se jedná pravděpodobně o jednu z největších akvizic za poslední léta, sám ale oficiální cenovku nákupu nepotvrdil. Pro srovnání, v podobných řádech zaplatila minulý rok společnost Marka Zuckerberga za startup CTRL-labs, který se věnuje ovládání strojů pomocí mysli.

Potenciál na další reklamy

Giphy je sice navenek vnímáno hlavně jako platforma na sdílení vtipných animací, ale zároveň si vytvořilo byznys na reklamě a sdílení gifů od svých partnerských značek. Minulý rok také oznamovalo, že chce navrhovat uživatelům animované obrázky na základě jejich historie hledání a chtělo také reklamy dostat do soukromých zpráv. Je tak pravděpodobné, že Facebook bude chtít Giphy začlenit i do svých nabídek pro inzerenty.

giphy

Populární platforma Giphy

Investory ostatně gifový startup zajímal už déle. Od svého založení v roce 2013 získal v pěti investičních kolech zhruba 150 milionů dolarů (3,8 miliardy korun). Jeho počty uživatelů se pohybují ve stovkách milionů za měsíc, a to jak prostřednictvím API, tak na samotném webu platformy.

Kromě platformy na sdílení gifů Giphy také provozuje několik aplikací na jejich tvorbu, Giphy Cam na mobilní telefony a Giphy Capture na Mac. Vytváří také nativní gify s celebritami a silnou ji dělá i unikátní vyhledávací engine, který je schopný hledat příslušné gify podle textově vyjádřených emocí.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.