Dejvice a Bohnice se dočkají přímého spojení, navíc s výhledem na řeku a zoo. Praha postaví novou lanovou dráhu

Z Podbaby do Bohnic má vést lanovka v roce 2025

Foto: Magistrát HMP

Odpovídající infrastruktura je pro pohodlný život ve městě naprosto klíčová a nové dopravní stavby jsou proto často jedním z hlavních témat (nejen) komunální politiky. Jednou z dlouho očekávaných staveb je propojení mezi sousedními částmi Praha 6 a Praha 8, které dělí řeka. Nyní to vypadá, že se takového spojení konečně dočkáme – pražský magistrát v létě vypíše tendr na lanovku za 1,5 miliardy korun, která propojí Podbabu a Bohnice.

O nutnosti vybudovat přímé propojení mezi sousedními Dejvicemi a Bohnicemi se mluví dlouhá léta. Tyto dvě městské části jsou od sebe totiž skutečně „na dohled“ a vzdušnou čarou je dělí jen několik set metrů. Kromě vzdálenosti je ale dělí i řeka a chybí tramvajové spojení přes vodu, které by obyvatele mezi těmito oblastmi v rozumném čase přepravilo. Tramvajová trať je sice v plánu, ale s realizací se počítá až po roce 2030. Do té doby má tedy problém řešit lanovka.

lanovka-praha2-min

Kabiny mají být klimatizované a bezbariérové. Pojmou 2 tisíce lidí za hodinu

Foto: Magistrát HMP

Plán na výstavbu lanové dráhy byl v minulých měsících a letech diskutován opakovaně a v minulém volebním období ji navrhoval tehdejší náměstek pro dopravu Petr Dolínek za ČSSD. Nyní ale současný náměstek Adam Scheinherr potvrdil, že lanovka skutečně vznikne a již v létě bude vypsán tendr na její výstavbu.

Lanová dráha bude mít tři stanice – začínat bude u terminálu veřejné dopravy v Podbabě, zastaví v Troji, kde zároveň vznikne nový vstup do zoologické zahrady, a třetí stanice bude v Bohnicích, na křížení ulic Lodžská a K Pazderkám. Na přiložených fotografiích jsou zatím pouze vizualizace. „Pro návrh stanic, podpěr a gondol plánujeme oslovit několik architektonických studií,“ uvedl Scheinherr.

Zástupci města lanovou dráhu prosazují mimo jiné proto, že je údajně jednoduchá na výstavbu a zabírá pouze velmi malou část území, protože pozemní součástí stavby jsou jen stanice a pár nosných sloupů. Lanovka by navíc měla být i velmi tichá a významněji rušit by neměla ani v panoramatickém pohledu.

lanovka_zoo_zirafy

Cestující se budou moci kochat pohledem na zoo

Foto: Magistrát HMP

Naopak dopravní přínos by měl být významný. Aktuálně musí Pražané při přepravě mezi Prahou 6 a Prahou 8 využívat metro přes centrum města, což cestu významně prodlužuje a zbytečně vytěžuje přepravní prostředky i stanice v centrální části města. Přímé propojení naproti tomu pasažéry dostane do cíle zhruba o půl hodiny rychleji. Lanovka by pak měla ulehčit i právě na straně přepravy do pražské zoo, kterou aktuálně obsluhuje velmi vytížená linka 112.

„Myslím, že lidé ze Šestky a Osmičky už se ale na pořádné spojení načekali dost dlouho. Proto jsme teď ke spuštění připravili daleko rychlejší řešení – moderní a pohodlnou lanovku. Bude na ni platit Lítačka a cesta z Bohnic na Podbabu zabere místo dnešního objíždění přes centrum jen 7 minut,“ uvedl na Facebooku Scheinherr s tím, že je v plánu i zmíněné tramvajové spojení, ale to si vyžádá stavbu mostu i hloubení skály do Bohnic.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch Onlajnu

Aktuálně je plán na výstavbu lanovky posuzován z hlediska dopadu na životní prostředí a potřeba je rovněž patřičně upravit územní plán. Dle Scheinherra by ale měl být do roku 2023 hotový projekt stavby, o rok později má začít samotná výstavba a od roku 2025 by již lanovku mohli využívat občané. Náměstek pro dopravu zároveň zmínil, že na světě existují dvě firmy, které jsou schopny podobnou lanovku vybudovat, a to rakouská společnost Doppelmayr a její italská konkurence Leitner.

lanovka_terminal

Možná podoba konečné stanice lanové dráhy

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Lanovka, která bude běžnou součástí integrovaného dopravního systému, má být schopna přepravit 2 000 lidí za hodinu, přičemž kabiny mají být bezbariérové a klimatizované. Maximální kapacitu je prý teoreticky možné navýšit až na trojnásobek, ale nepředpokládá se, že by to bylo potřeba. Náměstek zároveň oceňuje nízkou energetickou náročnost lanovky a možnost snadného přizpůsobování počtu kabin aktuální poptávce.

Bude tedy velmi zajímavé sledovat, jak se bude stavba vyvíjet a zda se jí skutečně dočkáme v termínu. Významnější dopravní stavby vždy budí velkou pozornost, a jelikož mají velký potenciál řadě lidí významně ulehčit denní cestování, jsou vždy netrpělivě očekávány. Stačí si vzpomenout, jaká pozornost byla v poměrně nedávné éře primátorky Krnáčové upírána na otevření tunelu Blanka a nového úseku metra A.

lanovka-praha1-min

Aktuální vizualizace chystané pražské lanovky

Foto: Magistrát HMP

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.