České školství je analogové. Část výuky by už ale mohla zůstat na dálku, říká Ondřej Kania na CzechCrunch Onlajnu

Spoluzakladatel a šéf vzdělávací agentury JK Education a sítě amerických škol v Česku Ondřej Kania

Foto: Ondřej Kania (archiv)

Vzdělávací systémy utrpěly za poslední dva měsíce v důsledku koronavirové pandemie těžké rány. Jen v Česku musely zůstat doma stovky tisíc žáků a studentů, kteří stále jsou z naprosté většiny odkázáni na milost novým technologiím, videohovorům a systémům na správu školních záležitostí. A s tím mělo dosud zkušenost jen minimum škol.

Zatímco některé instituce zvládly přechod dobře, jiné už méně. Desítky sice například vyhledali pomoc dobrovolníků, i tak je však co zlepšovat a inspiraci lze najít například v zahraničí.

Právě o tom, jak se překlápěly školy do online režimu, mluvil na naší nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn podnikatel Ondřej Kania, který založil vzdělávací společnost JK Education a vede v Česku a na Slovensku tři soukromé americké akademie a jedno gymnázium.

kania_online

Ondřej Kania na konfrenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch

Sám tvrdí, že jeho školy American Academy měly přechod i díky přípravě bez problémový a nyní vše funguje. „Už dva týdny předtím, než se školy zavřely, jsem své ředitele na tu možnost připravoval,“ říká Kania s tím, že následně překlopil do online režimu své tři American Academy během pouhých dvou dní.

Introverti v pořádku, extrovertům kolektiv chybí

I na jeho amerických školách se ale dříve než kdy jindy projevilo, že každý student je jiný a někteří se srovnávají s novým režimem hůře. „Introvertnějším vyhovuje, že mohou na dálku pracovat samostatně. Pak jsou ale i extrovertnější studenti, kterým kontakt velice chybí a na ně nesmíme zapomenout,“ upozorňuje Kania.

Podotýká i na významnou funkci škol jako míst, kde děti mají zcela jiné kolektivy. Sedmadvacetiletý podnikatel si myslí, že zejména pro žáky z horších socioekonomických podmínek byla kamenná škola i útěkem předtím, co se děje doma.

Situace je to ale nová pro všechny a Kania upozorňuje, že v této podobě online školství zatím nikdy nefungovalo. Maximálně existovaly online univerzity a kurzy, ale nikoliv celospolečensky změněné školství.

***

Na záznam naší konference CzechCrunch Onlajn a rozhovor s Václavem Kadlecem se můžete podívat níže:

***

Přestože se podle něj přesun povedl, je stále co zlepšovat. „Bohužel jsme se naučili, že naše školství je analogové,“ konstatuje s povzdechem Kania. „Velká část škol se přesunula do online režimu dobře, ale určitě je to něco, na co bychom se měli do budoucna zaměřit více.“

Jedna z chyb, které podle něj české i jiné školy dělají, je, že i na základě požadavků rodičů překlápí výuku do online režimu tzv. jedna ku jedné. To znamená, že děti následně sedí od 8 hodin na několika vyučovacích hodinách před obrazovkou a to je celé škola.

Jenže dle poznatků, které doposud Kania má z Itálie nebo Číny, tento režim zkrátka nefunguje. Nanejvýš to jde podle něj zkoušet u dětí na prvním stupni, kteří potřebují velkou pozornost.

Český stát zůstal jen u vizí

Ondřej Kania celou krizi prožívá v Bratislavě, a tak může srovnávat dosavadní poznatky, včetně tolik propíraných maturit, u nichž se dlouho řešilo, zda vůbec budou, případně kdy budou žáci závěrečné zkoušky skládat.

„Místní nový ministr školství zavelel, že nebude maturita. Velice mě mrzí, že se tohle v Česku nestalo, protože by se ukázalo, že státem standardizovaná zkouška postavená na memorizaci je vlastně úplně k ničemu. A nemusíme za to utrácet ty stovky milionů korun,“ říká.

Kania prý očekával, že i české ministerstvo školství ukáže školám cestu, ale tvrdí, že ministr Plaga se zaměřoval hlavně na státní zkoušky a maturity a kromě několika tiskových konferencí a rozhovorů neřekl nic. Český stát tak podle něho zůstal jen u vizí.

vaclav-kadlec

Přečtěte si takéKnižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch Onlajnu

Kaniovi v jeho organizaci pomohla i silná podpůrná struktura, kterou za poslední rok a půl budoval. Znamená to, že každá ze čtyř škol má svého ředitele, přičemž další ředitel zaštiťuje ještě všechny školy naráz. Učitelé i ředitelé se tak mohou soustředit jen na výuku.

Jenže většina škol v Česku takovou strukturu nemá. „Ukázalo se, že chybí manažerský prostředník mezi školami a státem, jak je to běžné například ve Finsku nebo USA. Aby ředitelé nemuseli řešit provozní záležitosti a věnovali se akademickému rozvíjení,“ říká Kania.

Přes nedostatky ale věří, že ze současné zkušenosti ještě budou vzdělávací systémy těžit. Jestliže se bude v důsledku pandemie více přesouvat do onlinu celá ekonomika, stejně by podle něj měl mělo reagovat i školství.

„Určitě budou školy, které otestují režim, kdy budou mít děti ve školy tři, tři a půl dne, budou tam trénovat kompetenční dovednosti nebo kreativitu a na faktickou výuku dají prostor i z domova po zbytek týdne,“ představuje si Kania svou vizi.

***

Na to jaké jsou plány Ondřeje Kanii do budoucna a co si z krize sám odnesl, se můžete podívat na záznamu z konference CzechCrunch Onlajn. Vystoupili na ní například také Tomáš Čupr, Martin Kasa, Dita Přikrylová, Pavel Doležal nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.

 

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.