Češi vs. světoví giganti. Jak Freelo a Samepage dobývají svět týmové spolupráce, kde se dějí překotné změny

Zakladatelé Freela: Karel Dytrych, Jan Kulda a Karel Borkovec

Foto: Freelo

Pandemie koronaviru změní způsob práce milionů lidí po celém světě natrvalo. To je fráze, která se v posledních týdnech pomalu už stává zažitým klišé. Možnost práce z domova bez nutnosti fyzické přítomnosti v kancelářích přestane být benefitem, některé společnosti jako Twitter na tuto vlnu naskočily naplno, a zářná budoucnost čeká nástroje pro týmovou komunikaci a spolupráci.

Právě v této oblasti působí i dva projekty s tuzemskou stopou – čistě české Freelo, za kterým stojí trojice zakladatelů Karel Borkovec, Jan Kulda a Karel Dytrych, a Samepage s americkým sídlem, ale českým vývojem a česko-americkou dvojicí zakladatelů, Martinem Viktorou a Scottem Schreimanem.

Oba nástroje během posledních týdnů zaznamenaly nárůst poptávky související s přesunem lidí k práci z domova a oba shodně očekávají, že se trh práce navždy změní. Zmíněné firmy pro CzechCrunch popsaly svůj příběh i to, jak se v jejich oboru konkuruje velkým světovým hráčům.

Jednoduché, a přesto komplexní

Co Freelo i Samepage spojuje, je motivace jejich vzniku. Ta kombinuje vlastní potřeby zakladatelů a frustrace z toho, že ostatní nástroje nefungují tak, jak by měly. „Měli jsme vhled do fungování agentury i freelancerů a měli vizi, co by nástroj měl umět navíc. Především být jednoduchý natolik, abychom se nebáli do něj přizvat klienty a řešit také navazující stránku trackování času, financí a fakturace,“ popisuje Karel Dytrych.

Freelo se od svých začátků zaměřovalo spíše na „český rybníček“ a po pěti letech fungování aktuálně hlásí 30 tisíc registrovaných uživatelů, z nichž je větší polovina aktivních. Celých 90 procent uživatelů přitom pochází z Česka a Slovenska, zbytek tvoří digitální nomádi distribuování po celém světě.

freelo

Český týmový nástroj Freelo

Foto: Freelo

I když se počet uživatelů každý rok v případě Freela zdvojnásobuje, trojice jeho zakladatelů se dlouhodobě snaží stavět hlavně udržitelný byznys se zdravým pracovním prostředím. „Nejsme startup, nerosteme raketově. Stavíme na pevných základech a kompaktním týmu,“ popisuje přístup firmy Dytrych, který tak může s úsměvem sledovat velké zápolení například mezi Slackem a Microsoft Teams, kteří se předhání, kdo uloví více firem.

Freelo je už každopádně díky svému přístupu poslední rok ziskové, přičemž veškeré příjmy reinvestuje a zakladatelé rozvoj projektu podporují také vlastními investicemi v řádu jednotek milionů. A podle svých slov se jim vizi – jednoduchého, a přesto komplexního kolaborativního nástroje – daří naplňovat.

Pětatřicetiletý šéf Karel Dytrych jako další největší přidanou hodnotu oproti konkurenci vidí přehledný seznam úkolů napříč projekty různých týmů, přirozenou a snadnou komunikaci nebo schopnost Freela, které umí samo určovat, kdo by měl být řešitelem daného úkolu, čímž šetří čas a předchází „zapadlým“ úkolům. V neposlední řadě pak zmiňuje také vlastní time tracking a napojení na fakturační nástroje.

„Chceme být v českém rybníčku nástrojem číslo jedna pro pracovní komunikaci nad úkoly. Z pohledu uživatelů chceme dělat jejich pracovní dny příjemnější a organizovanější. Měli by díky Freelu dosahovat pracovních cílů s menším úsilím,“ je přesvědčen Dytrych.

Vyřešíme si to sami

Podobnou genezi má za sebou také nástroj Samepage, který vycházel z potřeby týmu ve firmě Kerio, která má ústředí v Kalifornii, její vývojáři sedí v Plzni a několik dalších poboček má v dalších zemích. To logicky vyžadovalo intenzivní komunikaci mezi týmy a jak to při týmové komunikaci často bývá, vedla k desítkám zbytečných a následně i nekonečných a nepřehledných e-mailovým konverzací.

„Vyzkoušeli jsme několik různých produktů, ale žádný nám nevyhovoval. Proto jsme se rozhodli tento problém vyřešit sami a založit Samepage,“ popisuje Martin Viktora s tím, že nástroj aktuálně používá 1 145 platících firem, další tisícovka využívá verzi zdarma, a pokud vše půjde podle plánu, firma se letos dostane do černých čísel.

img_0755-min

Spoluzakladatel Samepage Martin Viktora

Foto: Samepage

Na rozdíl od Freela má však Samepage většinu svých uživatelů v zahraničí, a to primárně ze Spojených států, kde firma oficiálně také sídlí. V Česku má opět hlavní vývojářský tým. Viktora vidí jako hlavní důvod obliby svého nástroje v zahraničí ve výrazně rychlejší adopci cloudových řešení ve firmách na trhu za velkou louží.

„Naším záměrem bylo stavět Samepage rovnou jako globální startup. Nechtěli jsme nejdříve něco vytvořit pro lokální trh a pak řešit, jak ten byznys internacionalizovat. Ale jsme stále hlavně česká firma. Chtěli bychom se v Česku více propagovat,“ přiznává Vikora a doplňuje obecnou vizi: „Nadále inovovat v oblasti týmové spolupráce.“

david-miklas-boxed-min

Přečtěte si takéZdravotníci ze šnorchlovacích masek brečeli radostí, vyrobili jsme jich 30 tisíc, říká David Miklas v CzechCrunch Podcastu

Oproti konkurenčním nástrojům pro týmovou spolupráci pak český spoluzakladatel firmy vidí výhodu v integraci několika funkcí v jednom produktu, čímž odpadá nutnost paralelně používat několik různých, překrývajících se nástrojů – například ve Slacku není možné tvořit obsah. Samepage tak jako svou hlavní inovaci vidí koncept stránky sdružující komunikační a obsahovou funkci s doplněním správy úkolů či audio a video volání.

Výhoda být malým týmem

Co však oba zmiňované nástroje, které se rozhodly dobývat trh různými cestami, spojuje, je nutnost konkurovat světovým hráčům s výrazně vyššími rozpočty a také „armádou“ vlastních vývojářů. Právě „malost“ a s ní související adaptabilitu však vidí jako svoji hlavní přednost.

„Konkurovat světovým hráčům je těžké, s dobrým produktem a přístupem to ale jde. Posádku Freela tvoří zhruba tucet ‚námořníků‘, naši konkurenti čítají doslova legie. Občas se mi ani nechce věřit, když si přečtu, kolik set milionů dolarů získal náš konkurent jako investici,“ popisuje Dytrych s dodatkem, že i tak uživatelé Freelo srovnávají jako rovného s rovným.

karel-dytrych-cofounder-ceo-2-min

Karel Dytrych, spoluzakladatel a CEO Freela

Foto: Freelo

„Často zvolí právě nás a nejde o sympatie ani cenu, ale o kvalitu produktu. Být malí má také plno výhod. Agilita, adaptace, svoboda, osobní přístup. Myslím, že je důležité také nehledat zkratky. Mít jasnou vizi, strategii a vytrvat,“ doplňuje spoluzakladatel Freela. Podobně to vidí i Viktora.

„V každé kategorii jsou dominantní hráči, pro startupy je to běžná situace. Jejich nevýhodou je, že mají zaběhlý byznys a je pro ně velmi těžké pružně reagovat na změny. Startupy jsou ty, které inovují, přinášejí změny a snaží se řešit problém jinak, lépe,“ popisuje spoluzakladatel Samepage.

„Trh prochází velkou disruptivní změnou, současná situace jej dramaticky urychlila.“

Do karet oběma firmám hraje také dění v posledních měsících, kdy se kvůli pandemii koronaviru miliony lidí po celém světě přesunuli do home officů a firmy tak hledaly možnosti, jak udržet komunikaci a sdílení na dostatečné úrovni. Změny na trhu nástrojů pro týmovou spolupráci přitom budou dlouhodobé.

„Trh prochází velkou disruptivní změnou. Společnosti hledají lepší nástroje. To, že otevřu Word, něco v něm sepíši a pak to pošlu ostatním e-mailem nebo Slackem, je hrozně neefektivní. Lidé tomu začínají rozumět,“ je přesvědčen Viktora.

image

Česko-americký týmový nástroj Samepage

Foto: Samepage

„Nástroje pro týmovou spolupráci budou hrát výrazně větší roli v komunikaci a organizaci práce. Tento proces byl již nějakou dobu nastartován, současná situace ho jen dramaticky urychlila. Této změny bychom se chtěli zúčastnit a naším produktem Samepage ukázat, že existují lepší cesty,“ doplňuje dále.

A jak konkrétně se v návaznosti na to změní samotný styl práce? Karel Dytrych z Freela vidí čtyři hlavní trendy:

  • Bude méně osobních schůzek. Lidé si uvědomili, že to jde přes Hangout bez návštěvy kavárny a za polovinu času.
  • Práce na dálku se stane běžnější. Šéfové i zaměstnanci zjistili, že to jde. Firma ušetří na kancelářích, lidé na cestování a zbyde víc času na rodinu.
  • Obecně se zvedne úroveň digitalizace. Třeba i dlouhodobí uživatelé Freela nás sami kontaktovali a chtěli „si to nastavit ještě líp“.
  • Krize povede k úsporám a efektivnějším řešením. To bude platit i pro výběr nástrojů nebo služeb.

Jaké dopady pak bude koronavirová krize mít na byznys, se zatím odhaduje jen těžko. Spousta firem pravděpodobně zanikne, v souvislosti s ekonomickou krizí budou další šetřit na výdajích. Pro firmy vyvíjející nástroje pro týmovou spolupráci tak přicházejí turbulentní časy spojené se zvýšenou konverzí, ale také ztrátou části stávajících klientů. Jak situaci zvládnou, uvidíme po několika měsících až letech.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.