Aby vám už neunikla nemovitost. Český datový startup Apify spouští Realitního psa a spočítá i návratnost investice

Spoluzakladatel datového startupu Apify Jakub Balada

Foto: Apify

Startup Apify, za kterým stojí dvojice spolužáků matfyzu, Jakub Balada a Jan Čurn, se kromě vývoje nástrojů využívaných stovkami klientů věnuje i vlastním neziskovým projektům. V nich se pomocí dat snaží přinášet větší transparentnost pro rozhodování lidí. Nejnovější počin firmy se v tomto ohledu týká realitního trhu.

V rámci projektu Realitní pes startup využívá technologie web scrapingu, která sama „čmuchá“ data ze sedmadvaceti tuzemských realitních serverů, a to každých deset minut. Uživatele tak dokáže e-mailem rychle upozornit na nové nemovitosti, které by mu jinak mohly uniknout.

Projekt přitom vznikl na základě vlastní potřeby Jakuba Drobníka, developera v Apify, který si sám nedávno hledal bydlení a nebavilo ho nastavovat si hlídacího psa na každém realitním portálu. Jde totiž o spoustu ruční práce, upozornění chodí nepravidelně a se zpožděním, některé portály podobnou funkcionalitu ani vůbec nenabízí. V nemovitostech přitom rychlost často rozhoduje – a právě na ni je Realitní pes zaměřen.

_foj5648-min

Spoluzakladatelé Apify: uprostřed Jan Čurn a vpravo Jakub Balada

Foto: Apify

Ve spojení se čmuchajícím psem zároveň Apify, do kterého několikrát investoval Ondřej Fryc, představilo související projekt Investiční kalkulačka nabízející srovnávání návratnosti investic do nemovitostí v jednotlivých krajích, okresech a obcích v Česku.

Investoři díky tomu mohou rychle zjistit, za jak dlouho se jim peníze vložené do bytů dle různých dispozic mohou vrátit. Analýza srovnává průměrné ceny a průměrnou výši pronájmů včetně dat o tom, jak dlouho v průměru trvá byt pronajmout či za jak dlouho bude z realitních portálů stažen, tedy prodán.

V Apify se zabýváme sběrem veřejně dostupných online dat a jejich následným zpracováním. Vznikly zde mimo jiné dva na sobě nezávislé, ale vzájemně se doplňující realitní projekty,“ popisuje spoluzakladatel Apify Jakub Balada.

Zatímco Realitní pes hledá všechny druhy nemovitostí (byty, domy, pozemky či komerční nemovitosti) na téměř třicítce portálů, které jsou na prodej, investiční kalkulačka vypočítá návratnost investice jen u bytů a data čerpá pouze z jednoho zdroje, a to portálu Sreality.cz.

investicni-kalkulacka-min

Investiční kalkulačka počítající návratnost investic do bytů v Česku

„Oba tyto projekty vznikly jako nápady a dobrovolná aktivita našich kolegů a kamarádů. Oba jsou postaveny na našich nástrojích a námi sbíraných datech. Realitní pes je tak další projekt, který po Hlídači Shopů zdarma nabízíme široké veřejnosti. Hlídací pes už nejednomu našemu kamarádovi pomohl a věříme, že pomůže i dalším, stejně jako investiční kalkulačka,“ dodává osmatřicetiletý podnikatel.

Za projektem investiční kalkulačky stojí Markéta Trunkátová, spolupracovnice Apify se zápalem pro analýzu dat. Na jejich základě ukazuje, že nyní se nejvíc vyplatí investice v Ústeckém kraji do malých bytů, kde se jejich návratnost počítá na úrovni šesti let. V Praze je návratnost u bytů se stejnou dispozicí na úrovni 23 let, v Jihomoravském kraji na dvaceti.

b-2000×1500-min

Přečtěte si takéJak jsme nadvakrát dělali Atlas cen, kvůli kterému nám vyhrožovali žalobou, píše Michal Makoš ze startupu Reas

Data zároveň ukazují, že v posledních dvou měsících bylo v Praze nejvíce nových bytů k pronájmu od roku 2016, největší nárůst přitom zaznamenala historická Praha 1. Ze souběhu nárůstu s plošnými vládními karanténními opatřeními tak podle Trunkátové lze usuzovat, že jde o byty sloužící převážně pro krátkodobé ubytování turistů.

„Na Praze 1 nedošlo rozhodně k výstavbě, nebo uvolnění bytů jinak obývaných. Domnívám se, že musí jít o byty na pronájmy typu Airbnb,“ popisuje Trunkátová. Její projekt Investiční kalkulačka je spolu s Realitním psem další iniciativou tuzemských startupů v realitním byznysu. Jeho vody nedávno totiž rozvířil také český startup Reas, když spustil Atlas cen, který nakonec musel dělat nadvakrát.

team-apify-min

Tým Apify

Foto: Apify

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.