Zoom čaroval s čísly, není tak velký a konkurence na něj pořádá hon. Google Meet se teď otevírá pro všechny zdarma

Google chce se svou službou Google Meet konkurovat Zoomu

Foto: Google

Koronavirová situace přinesla velký boom práce z domova a v posledních několika týdnech jsme proto mohli pozorovat velký nárůst popularity různých aplikací a nástrojů pro týmovou komunikaci. V tomto segmentu extrémně vylétla videokonferenční aplikace Zoom, která se stala mediálním hitem i z důvodu pofidérního zabezpečení.

Zoom každopádně svým úspěchem značně nabudil konkurenci, čehož je důkazem i Google, který nyní svou telekonferenční platformu Meet zpřístupnil všem bezplatně, aby mohl rychle rostoucímu Zoomu konkurovat.

Google Meet, který funguje na velmi podobném principu jako třeba právě Zoom, byl až doposud dostupný jen pro uživatele firemních účtů G Suite. Nyní ale Google toto omezení ruší a službu mohou nově využívat všichni uživatelé, kteří mají u Googlu účet.

Bezplatného virtuálního meetingu se skrze telekonferenční nástroj Google může zúčasniti až 100 lidí. U firem a škol je to pak dokonce 250 účastníků.

google_meet-2

Google Meet je nyní dostupný pro každého s Google účtem

Foto: Google

Google navíc prakticky nebude omezovat ani délku videokonference, což teď může být v konkurenčním boji zajímavá výhoda. U bezplatné verze jsou sice videohovory běžně omezeny na 60 minut, ale Google od teď až do 30. září zvyšuje maximální lhůtu pro jednu schůzku na 24 hodin. Třeba u již zmíněného Zoomu je přitom pro neplatící uživatele stanovena na maximálně 40 minut.

Oproti Zoomu může být u Google Meet pro některé uživatele překážkou fakt, že ke spuštění je potřeba být přihlášen k účtu Google. U Zoomu přeci jen stačí skutečně jen klepnout na odkaz a začít telefonovat. Právě tato jednoduchost je jedním z hlavních důvodů, proč si Zoom získal takovou popularitu. Nástroj, ke kterému není potřeba žádné přihlášení ani aplikace, je přirozeně univerzálnější a uživatelsky přívětivější.

Na druhou stranu, nutnost přihlášení do jisté míry zvyšuje zabezpečení celé platformy a snižuje hrozbu v podobě neoprávněného vniknutí do hovoru. Právě tomuto problému čelil konkurenční Zoom a fenomén se dokonce dočkal pojmenování „Zoombombing“. Tomu se Google brání zmíněnou nutností přihlášení a vedle toho také nutností být do místnosti „vpuštěn“ organizátorem, pokud se na meeting chystá uživatel, který není přizván pozvánkou do kalendáře.

Google rozšířením své telekonferenční aplikace mezi širokou veřejnost reaguje nejen na popularitu Zoomu, ale také na zvýšenou poptávku právě po jeho vlastní službě. Denní využití Google Meet dle společnosti oproti začátku roku narostlo až na třicetinásobek a služba během dubna denně obsluhuje 3 miliardy minut videohovorů. Koncem měsíce navíc platforma překročila hranici 100 milionů účastníků videohovorů za den a přibývá jí prý zhruba 3 miliony nových uživatelů denně.

zoom-meeting

Videokonference přes aplikaci Zoom

Foto: Zoom

Reklamnímu a vyhledávacímu gigantovi může v boji se Zoomem pomoci i to, že Zoom čelí v posledních týdnech vlně kritiky. Kromě již zmíněného problému se „Zoombombingem“ visí nad bezpečností této platformy i několik dalších otazníků, včetně například toho, že hovory nejsou koncově šifrované, ačkoli to firma tvrdila.

Zoom na kritiku zareagoval s pokorou a vyjádřil snahu na bezpečnosti důkladně pracovat, a to i na úkor jiných novinek. Dočasně nabytou důvěru ale firma zase bleskově ztratila, když se ukázalo, že tak trochu čarovala se svými čísly a ve skutečnosti Zoom rozhodně nevyužívá 300 milionů uživatelů denně, jak CEO firmy Eric Yuan prohlašoval. Tato číslovka totiž nepočítala unikátní denní uživatele, ale celkový počet uživatelů, kteří se účastnili klidně několika hovorů denně, a byli tedy započítáváni opakovaně.

ericyuan_1

Přečtěte si takéNejdřív se málem ani nedostal do Ameriky. Teď je zakladatel videoaplikace Zoom na vrcholu kariéry i v žebříčku miliardářů

Situace je pro Zoom o to horší, že na nepřesnost v číslech upozornil magazín The Verge, který si všiml, že firma na svém blogu u předchozího prohlášení s pokořením hranice 300 milionů denních uživatelů upravila text a nově tvrdí, že má denně 300 milionů denních účastníků virtuálních schůzek. Zoom sice reagoval, že to byla nezáměrná chyba, avšak sám na to evidentně upozorňovat nehodlal.

Tyto „průšvihy“ Zoomu ale nic nemění na tom, že startup ze San Franciska zahájil úplně novou éru hovorů přes internet. Jednoduchost, spolehlivost i perfektní uživatelské rozhraní Zoomu popohnaly celé odvětví a se svou odpovědí musel přispěchat i třeba Skype, který reagoval novinkou „Meet Now“, Facebook se svými Messanger Rooms a nyní právě i Google. Vlastní šifrované telekonference pak chystá třeba také Telegram.

Platformu Google Meet bude Google nefiremním uživatelům zpřístupňovat postupně, během několika následujících týdnů.

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.