Z gauče jsme objevovali krásy olomoucké katedrály. Češi ukazují budoucnost poznávací turistiky ve virtuální realitě

Olomouckou katedrálu si lze nově prohlédnout ve virtuální realitě

Foto: MUO/Markéta Lehečková

Sedím v první řadě v olomoucké katedrále svatého Václava, přede mnou působivě vyhrává symfonický orchestr, a když se otočím, trochu se vylekám. Zírají na mě stovky očí dalších návštěvníků koncertu, se kterými jsem nepočítal. Sedím totiž v pohodlí pohovky v pražských Holešovicích a mám na hlavě brýle pro virtuální realitu.

Jedná se o nejnovější počin české videoprodukční agentury VR Motion, která se z klasických 2D videí naplno posouvá právě do virtuální reality a unikátní zážitek z olomoucké katedrály je jen jedním z mnoha, kterým chtějí v následujících měsících zaujmout celý svět.

Spoluzakladatelé firmy Petr Sanetrník, Pavel Přecechtěl a Pavel Pavlas se totiž o svém počinu nebojí mluvit jako o světově unikátním. Ve virtuální realitě se již všichni tři věnují novému způsobu vzdělávání, ale velký potenciál vidí i v jiném druhu zábavy.

„Našimi videi chceme automaticky zodpovědět hlavní otázku, na kterou se nás lidé ptají – proč virtuální realita? Protože v ní jde přidat nějaký zážitek nebo emoci, což se u 2D videa, na které koukáte na obrazovce, dělá těžko,“ vysvětluje Pavel Přecechtěl, který je jedním z 15 lidí na světě, jež mají certifikaci od profesionálů z Insta 360 pro videoprodukci ve VR.

vr-education2

Pavel Pavlas, Petr Sanetrník a Pavel Přecechtěl z VR Education

Foto: VR Education

Sledovat spolu s dalšími „živý“ koncert v hlavním sále olomoucké katedrály je tak jen jedna část zážitku. Tým VR Motion nasnímal ve 360 stupních kompletní prohlídku celé budovy, takže si z pohodlí gauče s brýlemi na hlavě můžete pohodlně projít vše od podzemních prostor až po vrchol věže. A jakmile se tam po točitých schodech kolem velkých zvonů propracujete, čeká vás druhý silný zážitek.

Když se totiž do virtuální reality po pár minutách s headsetem na hlavě naplno ponoříte, celkem snadno získáte pocit, že jste skutečně na místě. Ze stometrové věže katedrály se vám naskytne nádherný výhled na celou Olomouc i široké okolí a kdo má závratě nebo strach z výšek, neměl by se příliš nahýbat.

Jelikož je vše snímáno ve 360 stupních, můžete se rozhlížet skutečně všude kolem sebe. Snadno tak nabudete dojmu, že se přes zábradlí skutečně nakláníte.

„Panoramatická virtuální prohlídka katedrály v Olomouci nabízí autentický dokumentární zážitek. Tým VR Motion využil výhody 360stupňového zobrazení a zprostředkoval díky tomu například povedený výhled z vrcholu věže na celé město a jeho okolí a dobře si poradil i s interiéry katedrály,“ říká Martin Kotek, spoluzakladatel Asociace virtuální a rozšířené reality.

vrmotion

Ve virtuální realitě se můžete nově podívat do olomoucké katedrály

Foto: MUO/Markéta Lehečková

Když se přitom ve virtuální katedrále ocitnete, možná si řeknete, že je to vlastně celé jednoduché. Jen někdo postavil doprostřed kameru a natočil 360stupňové záběry, jenže to tak snadné není. „Celá produkce nám trvala tři měsíce. Na místě jsme strávili asi 150 hodin a dalších 200 hodin na postprodukci,“ popisuje celý proces Pavel Přecechtěl.

Jelikož má jako jeden z mála lidí zmíněnou certifikaci, což mimo jiné znamenalo načtení stovek stránek manuálů, umí perfektně ovládat profesionální 360stupňovou kameru Insta360 Pro 2. Přecechtěl sice potvrzuje, že na jednu stranu ji sice opravdu stačí dát do místnosti a spustit nahrávání, ale pokud chcete mít kvalitní výsledek, je to teprve začátek.

„Kamera sice stojí 150 tisíc korun, ale pořídit si ji může kdokoliv. Naše největší know-how je nicméně v postprodukci a také už jen v samotném nastavení kamery, které není úplně jednoduché,“ vysvětluje Přecechtěl. Při samotném natáčení se řeší stíny, světla, pohyb, protože ve výsledku musí mít člověk z virtuální reality jednak perfektní zážitek co do věrohodnosti a zároveň se mu nesmí dělat špatně z různých špatných záběrů či efektů.

oliver-dlouhy-boxed

Přečtěte si takéOliver Dlouhý z Kiwi.com: Zákazníci od nás chtějí stovky milionů eur, které nemáme. Chápu je, ale čekáme stejně jako oni

Virtuální prohlídka olomoucké katedrály není v podání VR Motion pouze o samotném prohlížením všech prostor jako takovém, ale zároveň o již zmíněných zážitcích. „Mohli jsme natočit nudné video jako klasickou prohlídku, ale chtěli jsme, aby si člověk odnesl nějakou emoci. Tak by se podle nás videa ve VR měla dělat. Tady máme koncert, kdy se člověk otočí a vidí plný sál lidí, a výhled z věže,“ dodává Petr Sanetrník.

Ve světě již podobné projekty vznikají, ale Přecechtěl se Sanetrníkem říkají, že jsou v nich často vidět právě chyby při natáčení, které celý zážitek kazí. Oba zároveň přitakávají, že je celý tento segment na začátku, a tak se vše rychle posouvá. VR Motion teď například brzdí technologické možnosti, kdy by již chtěli dělat víc než jen podobné virtuální prohlídky, ale technika nestíhá.

„Jsou zatím limity na všech stranách. Máme na míru sestavený počítač za 200 tisíc korun, který je vytaktovaný na maximum, ale stejně pořád vše padá a jedeme na hraně. Potřebovali bychom také kvalitnější brýle pro 8K a všichni čekají na sítě 5G,“ říká Sanetrník.

Také pro virtuální realitu totiž budou vysokorychlostní 5G sítě důležitým milníkem. Budoucnost je například v živém streamování koncertů, kdy si budete stejně jako já v olomoucké katedrále připadat, že jste přímo v hale na koncertu, přitom budete sedět doma v brýlích. Celé to je ale datově velmi náročné a až 5G v této oblasti potenciál rozvine naplno.

Ale prozatím stačí zůstat u virtuálních prohlídek, i tady je totiž velká budoucnost. „Je to první krok v rozšíření turistiky pro ty, co na dané místo jet nemohou nebo chtějí získat přehledné informace. Rozhodně je to správný příklad pro využití 360stupňového videa a virtuální reality,“ říká k počinu kolegů z VR Motion Jaroslav Beck, spoluzakladatel studia Beat Games, jenž má na svědomí nejúspěšnější hru ve VR v historii.

Tvůrci virtuální prohlídky olomoucké katedrály věří, že by mohla mít celosvětový dosah a ukázat nejen další možnosti produkce ve virtuální realitě, ale také do Olomouce přilákat zahraniční turisty. Navíc teď, kdy fyzické cestování není možné, může představovat VR zajímavou alternativu. V přípravě již mají VR Motion další podobné prohlídky, ale plány jsou mnohem větší.

„Jsme na začátku, ale chceme se pustit také do virtuálních a interaktivních filmů. Chceme ukázat, že je v Česku produkční společnost, která to dokáže ve špičkové kvalitě, a naším snem je produkovat pro Netflix nebo HBO,“ říká s úsměvem Pavel Přecechtěl.

Tam ale zatím VR Motion nejsou. Hlavní je teď pro ně prohlídka olomoucké katedrály, kterou si můžete s VR brýlemi vyzkoušet v přiloženém videu na YouTube nebo přímo v Olomouci, a to v Arcidiecézním muzeu či coworkingu Vault 42, a také v pražské Paralelní polis.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.