Umění v době karantény. Na virtuální prohlídce pražské Trafo Gallery vystavuje Jan Kaláb i Pasta Oner

Virtuální prohlídka výstavy KarARTena galerie Trafo Gallery

Foto: Trafo Gallery

Pokud lidé nemohou za uměním, musí umění za lidmi. Právě tato věta definuje nedávný krok známé pražské galerie Trafo Gallery, která se kvůli koronavirové pandemii rozhodla nabídnout výstavu obrazů digitálně, respektive ve virtuální realitě. V ní je možné vidět tematická díla od předních českých umělců jako Jan Kaláb, Jan Gemrot nebo popartový umělec Pasta Oner.

Stejně jako všechny společenské události i umělecké výstavy a vernisáže trpí v důsledku nařízení o sociálním distancování a s tím souvisejícím uzavřením. Lidé se nemohou scházet v galeriích, nemají fyzickou možnost se kochat přítomnými obrazy a malbami a instituce, které tyto akce zprostředkovávají, nemohou naplňovat své obory činnosti. Díky internetu se však otevírají nové možnosti, jak tvořit alespoň alternativní zážitky.

Právě umělecké výstavy jsou jedním z vhodných kandidátů pro digitalizaci. Protože se na nich vystavují zpravidla statické objekty, lidé si je mohou prohlížet na svých zařízeních a čerpat inspiraci z klidu svých domovů. O to víc, pokud jsou kvalitně zpracované a celý virtuální přenos je nabízen ve vysokém rozlišení, aby co nejlépe napodobil fyzickou návštěvu.

trafo-gallery-1

Martin Krajc a jeho popartová zdravotní sestra

Foto: Trafo Gallery

Přesně o to se snaží Trafo Gallery, jejíž prostory a ateliéry jsou vybudovány v pražských Holešovicích a od 15. dubna nabízí všem zájemcům bezplatnou možnost virtuálně dorazit na jejich historicky první karanténní výstavu pod názvem KarARTena, kde se mohou kochat uměleckými díly reflektující aktuální koronavirovou dobu, které zachází do kreativního streetartového odvětví.

Namísto toho, aby Trafo Gallery obyčejně nabídlo jednotlivé obrazy volně na webu v rámci tradiční galerie, přišlo s pokročilejším řešením. Do prostorů, kde se výstavy v normálních časech odehrávají, tým pod taktovkou programové ředitelky a spolukurátorky Blanky Čermákové reálně všechna díla nainstaloval. Následně si vzal aplikaci pro realitní makléře, kameru a vše pečlivě natočil.

19 umělců, 19 virtuálních zážitků

„Je to bonus, původně neplánovaná výstava. Odmítám se vzdát svých plánů, do kterých jsme investovali hodně práce i peněz. Zatím výstavy odsouváme, využíváme časových rezerv, které jsme měli,“ objasňuje Čermáková nastalou situaci pro server Aktuálně.cz a věří, že 25. května, kdy mají být výstavy znovu pro veřejnost otevřeny, začnou fungovat už v běžném režimu.

Prozatím však zájemci mohou nových symbolických devatenáct děl od devatenácti autorů (odkaz na onemocnění COVID-19, které nový koronavirus způsobuje) sledovat ve virtuálně realitě. V ní se lze pohybovat podle vyznačených bodů, digitálně přistupovat k jednotlivým obrazům a přibližovat si jednotlivé detaily včetně jména autorů, popisů a rozměrů děl.

karartena-1

Vlevo dílo od Pasty Onera, vpravo koronavirus od Jana Kalába

Foto: Trafo Gallery

Jelikož se jedná o reakci na aktuální pandemii, umělci se ponořili do navrhování takových námětů, které se na ni odkazují. Vizuální artista Jan Kaláb zobrazuje přímo koronavirus, respektive barevnou kouli s přísavkami, malíř Jan Gemrot se soustředí na karanténu coby klaustrofobickou vzpomínku a například Martin Krajc namaloval zdravotní sestru, kterou uctívá zdravotnický personál.

Své dílo má v KarARTeně i známý popartový umělec Pasta Oner, který svým netradičním a typicky provokativním způsobem vyobrazuje doktora se skalpelem v obklopení různobarevných objektů. Kreativita a abstrakce tak v tomto pojetí nezná mezí, což byl ostatně i důvod k zajištění uvolněného, nadneseného pohledu na situaci, která vyvolává paniku po celém světě.

jirisvobodaest

Přečtěte si takéŽivot na kolejích v Estonsku, kde se objevil koronavirus. Výsledky testů mi doručili do 12 hodin a online

Pro Trafo Gallery pak tato iniciativa nemá skončit s utlumením pandemie. Byť je pro ni klíčové, aby se znovu rozjel společenský a kulturní život, chce do formy digitální prohlídky archivovat i své další programy. Myšlenka umělecké konzumace na displeji telefonu nebo monitoru počítače se totiž jeví jako ideální doplněk k tomu si výstavy znovu oživovat.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše přímo z historického srdce Moravy. Studoval management a marketing, baví ho Apple, fandí mladým umělcům a preferuje minimalismus.