Odjel podnikat do Číny, pak vyhořel a opustil ho investor. Teď 23letý Lukáš Joukal restartuje prodej elektrických boardů

Lukáš Joukal na svém boardu Flash

Foto: Flash

Zatímco někteří se ještě ve třiadvaceti letech rozkoukávají a přemýšlí, co by chtěli v životě dělat, Lukáš Joukal má v tomto věku za sebou zkušeností, které by vydaly na knihu. Z republikové úrovně juniorského biatlonu se přes nevelké nadšení rodiny pustil do podnikání. Vydal se kvůli tomu na půlroční cestu do Číny a ačkoliv se mu nejdříve dařilo, nakonec skončil v nemocnici a opustil ho investor. Joukal se ale nevzdal a firmu vybudoval znovu. Dnes je jeho byznys s elektrickými boardy na lepší cestě a chystá se na mezinárodní trh.

Většinu svého dětství strávil Lukáš Joukal ve Vrchlabí na úpatí Krkonoš. Jeho děda byl vážený trenér atletů, jeho maminka závodila ve sjezdovém lyžování. Joukal se tak sám začal věnovat biatlonu a zdálo by se, že jeho kariéra je načrtnutá od útlého věku.

Nastoupil dokonce na Fakultu sportovních studií na Masarykově univerzitě v Brně a obětoval sportu i veškerý volný čas. Pak se v něm ale něco zlomilo. Když pomalu přecházel do seniorního biatlonu, zjistil, že dál nechce pokračovat.

„Biatlonisté jedou podle plánu, který mají přesně nastavený od šéftrenéra. Podle rozvrhu mají naplánovaný život. Není tam flexibilita a myslím si, že nejsou tak svobodní,“ tvrdí Joukal. V osmnácti letech tak i přes počáteční nevoli rodiny začal podnikat.

flash_1

I takto vypadaly začátky Joukalova podnikání

Foto: Flash

Přerušil v podstatě rodinnou linii. Mohl v životě místo biatlonu dělat tisíce různých věcí a ačkoliv se to tak nemusí zdát, to, co mu sport dal, si přenesl do podnikání. „Biatlon mi dal cílevědomost, pracovitost i cit pro zodpovědnost za svoje výsledky. Když se nepůjdu po tréninku vyklusat, tak vím, že budu mít zakyselené nohy a bude problém. Když nedotáhnu účetnictví ve firmě, tak bude problém,“ popisuje Joukal analogii mezi podnikání a sportem.

Nejdřív teorie, pak produkt

Nezačínal ale s tím, že má milionový nápad, který chce zrealizovat. V podstatě k celé své nadcházející kariéře přistupoval docela opačně. „Podíval jsem se na aktuální možnosti ve světě a řekl jsem si, co můžu získat a co můžu světu přinést a zároveň co mi dá možnost seberealizace,“ popisuje svou počáteční představu, kterou chtěl přetavit v sériové podnikání.

Říká, že se nejdříve chtěl naučit, jak celé podnikání funguje, a až poté vymýšlel, do jakého odvětví se pustí. Trh s elektrickými boardy totiž tehdy viděl (a stále vidí) jako něco, v čem dřímá velký potenciál. Ani neplánoval vymýšlet úplně nový produkt, ale velmi pragmaticky hledal díru na trhu.

Podíval jsem se na to, jestli je trh s elektrickými boardy dostatečně rozvinutý a zda je možnost v této oblasti postavit značku. Ten trh je úplně v plenkách oproti tomu, kde bude za pět, deset let,“ předpovídá rodák z Vrchlabí.

Bylo jasné, že s takovým přemýšlením dá Lukáš Joukal biatlonu dříve či později definitivní vale. Když k osmnáctinám dostal od rodičů naspořené peníze, použil je právě na začátek podnikání. Začal objednávat díly z čínské Alibaby, stavěl si doma prototypy a poté náhodou potkal Václava Dvořáka, podnikatel a investor v oblasti drobné elektromobility především elektrokol. Ten mu dal první mentoring a sen o podnikání se pomalu proměňoval v realitu.

flash_8

Tým Flash: Jan Skořepa, Lukáš Joukal, Jan Faltys

Foto: Flash

Bylo to začátkem roku 2017, kdy vznikla značka Boardmobile. Po vzoru velkých jmen ve světě elektrických boardů, Boosted a Evolve, začal Joukal dovážet komponenty z továren v Číně, v Čechách přidal baterie a značku a prodával za ceny okolo dvaceti tisíc korun. V poměru k ostatním na trhu tedy patřil spíše k levnějším.

Joukal měl poměrně štěstí i na investory. Tím prvním se stal podnikatel v elektromobilitě Václav Dvořák. „Potkali jsme se dílem náhody, když jsem jel jednou po pěti letech vlakem. Lukáš vypadal velice aktivně, dali jsme se náhodou do řeči a jeho zaujalo, že vyrábíme mimojiné i baterie. Shodou okolností jsme dříve prodávali také první generace elektroboardů, takže se nabízelo množství synergií,“ říká Dvořák.

„Trh je úplně v plenkách oproti tomu, kde bude za pět, deset let.“

Na to, že se jednalo o první projekt bývalého biatlonisty, tak se firmě poměrně dařilo. Lukáš Joukal a jeho spoluzakladatel Jan Skořepa prodali zhruba třicet kusů svých boardů a vedle vlastního e-shopu ho dostali i na Alzu a Amazon. Postupem času však začali dostávat zpětnou vazbu a zjistili, že spoustu věcí by šlo na boardu udělat ještě lépe a jinak.

Jen mírně vylepšovat stávající produkt ale Joukal nechtěl. Místo toho se rozhodl udělat razantnější krok. „Rozhodl jsem se, že chci udělat produkt s globální ambicí. Takže jsem začal dávat dohromady potřebný kapitál a dělat všechny kroky, které byly třeba,“ říká s tím, že tentokrát věděl, že bude muset na nějakou dobu odjet z Česka a sbírat inspiraci v zahraničí.

Čínský all in

Nejlidnatější země světa byla vzhledem k předchozí zkušenosti jasná volba. „Jakmile jsem věděl, že chci odletět do Číny, tak bylo jasné, že Boardmobile musí skončit. V Česku by ho neměl kdo udržovat,“ popisuje Joukal svou volbu. Nakonec získal pro svůj nový projekt prvního velkého investora a ten mu přislíbil 1,2 milionu korun.

flash_5

Na boardech Lukáše Joukala se dá pohodlně jezdit ve městě i mimo něj

Foto: Flash

V pokerové hantýrce se Lukáš Joukal vydal takzvaně all in. Do svého budoucího byznysu dal všechny své prostředky. Tehdy jako jednadvacetiletý odletěl v polovině roku 2018 do Šen-čenu, který je jedním z hlavních byznysových i výrobních center celé Číny, a zůstal tam půl roku. V zemi nikoho neznal, ale postupnými kroky si tam začal budovat kontakty.

„Hlavní misí bylo, abych pochopil byznys a výrobu elektrických boardů. Všechny velké značky tam vyrábějí. Šel jsem cíleně do továren, kde vznikají boardy Evolve a Boosted, protože jsem chtěl mít co nejvíce komponentů jako oni,“ říká Joukal a nezastírá inspiraci u velkých firem.

„Chodil jsem od továrny k továrně, jako když stopuješ.“

V Číně se mu podařilo proniknout přímo do srdce tamních továren. „O spoustě ani nejde nic najít online. Chodil jsem od továrny k továrně, je to jako když stopuješ,“ vzpomíná. Každý den prý chodil jen ze svého ubytování do továrny a nazpátek. Sháněl smlouvy, vymýšlel design a domlouval, jak dostane svůj produkt zpátky do Čech.

Několikrát se mu ale také nezadařilo. S investorem měl domluvené plány, které naplňoval, přesto jejich vztah přestával fungovat. „Bohužel jsem si  nevybral úplně správně. Investor neměl žádnou podobnou předchozí zkušenost s vývojem nějakého produktu, takže pro mě a náš tehdejší tým bohužel často neměl pochopení. Jeden den mi řekl, jak je to super, a druhý přišel s tím, jak je možné, že to tak trvá, a že tam nic neděláme,“ popisuje mladý podnikatel první indicie velkého problému.

Nakonec investor ztratil nervy a projekt najednou přestal financovat. „Všechno, na co jsem spoléhal a budoval, bylo ze dne na den pryč a zbylo mi jen to, co jsem uměl,“ říká Joukal. Ze dne na den byl bez peněz, ale přesto se snažil ze všech sil projekt zachránit. Až do té chvíle, než mu jeho tělo vypovědělo službu.

flash_6

Lukáš Joukal v Číně

Nutno podotknout, že v té době byl stále sám v Číně. Přesunul se do Hongkongu a uchýlil se do tamní nemocnice. Trápila ho silná únava a nesnesitelné bolesti. Na lůžku zůstal týden ukázalo se, že má syndrom vyhoření. Na přelomu let 2018 a 2019 se tak vrátil se zpět do Česka a v Číně po něm zůstala nedodělaná práce.

„Přemýšlel jsem, jestli něco takového budu dělat i dál, ale něco ve mě mi nedalo,“ vysvětluje třiadvacetiletý podnikatel, který tehdy zažil svůj první velký neúspěch.

Hlavní poučení, které si z této zkušenosti odnesl, je prý pečlivější výběr lidí, se kterými spolupracuje. V lednu 2019 začal chodit do práce, čistě z toho důvodu, aby se nějak uživil. Po nocích pak opět začal střádat plány na to, jak dá celou firmu, tehdy už nazvanou Flash znovu do kupy.

Návrat do Asie a staronový investor

„Spočítal jsem si, že budu potřebovat 250 tisíc korun na to, abych produkt v Číně dotáhl, přivezl ho zpátky do Čech a prodal prvním lidem. Začal jsem tedy obvolávat všechny lidi, které znám,“ popisuje svůj postup po měsíčním odpočinku.

Investora i přes nedávný krach nakonec sehnal. Byl jím opět Václav Dvořák, který s Lukášem Joukalem spolupracoval už v začátku Boardmobilu. „Viděl jsem, že ani po Číně Lukáš neztratil energii a pořád se zaměřoval na svou misi. Každý pokus v podnikání prostě neznamená úspěch, já jsem rozhodně zklamaný nebyl,“ říká Dvořák.

pavel_voparil-min

Přečtěte si takéBonami otvírá prodejny a spouští vlastní dopravu. Chceme být první volbou při vybavování bydlení, říká jeho šéf Vopařil

I přes stálou nevoli svých rodičů tak byl v květnu 2019 znovu připravený odletět do Číny. Tentokrát už jen na měsíc. A skutečně, na místě podepsal kontrakty, dohodl výrobní ceny a do Česka se v červnu vrátil se čtyřmi prototypy nových boardů. Dal je otestovat několika lidem, kterým se jízda zalíbila. V létě 2019 už prodal první tucet kusů.

V Číně vyjednal a vytvořil vlastní design a ačkoliv se inspiroval i u jiných výrobců, tak Lukáš Joukal zdůrazňuje, že je rozhodně jen nekopíruje. „Jsou americké firmy, které si na čínský produkt prostě plácnou vlastní značku. My tam máme i vlastní vývoj a vlastní designy,“ popisuje.

flash_2

S Flash boardy lze také závodit

Foto: Flash

Hlavním marketingovým tahákem je pro Flash ale pocit z jízdy. Joukal věří, že právě uživatelská zkušenost je klíčová a i tímto způsobem nejvíce Flash boardů zatím prodal – prostě na nich nejdřív nechal potenciálního klienta svézt a obchod byl na světě.

Aktuálně jsou v prodeji dva modely, Flash Alpha a Flash XRace. Alpha nabízí maximální rychlost 47 km/h a dojezd 25 kilometrů, zatímco závodní verze XRace má maximální rychlost 50 km/h, ale zásadně větší dojezd, celkově až 50 kilometrů. Samotné číselné parametry ale nejsou to, co dělá z Flash boardů unikáty.

Jak již bylo řečeno, Lukáš Joukal si dává záležet na právě pocitu z jízdy, který je dán hned několika faktory. Standardně nabízí tzv. direct drive motor, který oproti řemenicovému pohání přímo kolečka, což má za výsledek lepší jízdní vlastnosti. E-skateboardoví nadšenci také využijí tzv. duální trucky, které oproti běžným zvýší zatáčecí rádius.

„Toto jsou boardy, kterým věřím na globální úrovni.“

Celkově mají být hlavními taháky právě vysoký výkon, perfektní jízdní vlastnosti a i proto hledá Flash zákazníky už mezi zavedenými nadšenci do e-boardingu nebo těmi, kteří chtějí rovnou prémiový produkt v tomto odvětví. „Boardmobile byl spíš první pokus, ale toto jsou boardy, kterým opravdu věřím na globální úrovni, a věřím, že s nimi můžeme prorazit,“ říká sebevědomě mladý podnikatel.

Hlavním produktem pro letošní rok ale překvapivě nemá být další board, ale samostatná kolečka. Ty jsou vytvořená z gumy, ne z polyuretanu jak tomu u většiny longboardových koleček bývá, takzvanou airless technologií. Výsledkem je, že board funguje bez větších vibrací i na nerovném povrchu. „V Americe to není problém, ale pokud se svezete s běžnými kolečky po kostkách v Praze, tak to z vás vytřese duši. Airless technologie právě tomu zabraňuje,“ vysvětluje Joukal s tím, že nový produkt bude úmyslně kompatibilní i s boardy od Boosted nebo Evolve.

Netypický crowdfunding

Snahu vidí i potencionální investoři. Joukal pro CzechCrunch také prozradil, že na základě listopadového podcastu s Petrem Márou získal Flash půjčku na realizaci nové sezony, taktéž ve výši 1,2 milionu korun od nového investora, který v minulosti založil síť soukromých škol EDUCAnet.

Přesto Flash plánuje také crowdfunding na globální platformě Kickstarter, která odstartuje 27. dubna. Vysněným cílem Lukáše Joukala je vybrat 300 tisíc dolarů (téměř 7 milionů korun), přičemž jako zcela reálný cíl vidí 150 tisíc dolarů (3,5 milionu korun).

„Máme tu výhodu, že oproti jiným kampaním už teď víme, že doručíme. V Číně je vše připravené a jsme naskladnění na nadcházející sezónu,“ nastiňuje plán Joukal a naráží na mnoho jiných crowdfundingových kampaní, ze kterých se k zákazníkům nikdy nic nedostalo.

flash_4

Joukal říká, že Flash už je připraven i na letošní letní sezónu

Foto: Flash

Jde tak o poměrně netypický, byť jistější postup, kdy se nevybírají peníze na produkt, který se teprve někdy vůbec začne vyrábět. „Nevynalezli jsme kolo, ale šli jsme na to způsobem lean startupu. Vyrobím jeden board, prodám jeden board, vyrobím za to dva, prodám dva, vyrobím čtyři. A tak dále,“ popisuje svou filozofii.

Jelikož je Joukalův produkt závislý na čínské produkci, významně ho zasáhla i právě probíhající pandemie koronaviru. „Měli jsme třítýdenní zpoždění, ale jelikož už Čína virus zvládla, tak zase vyrábíme a dokonce rychleji, než předtím ,“ popisuje současnou situaci.

grason-min

Přečtěte si takéZavření restaurací nám odstřihlo celý byznys. Z Grasonu stavíme tržiště flexibilní práce pro všechny, říká Karel Mařík

Flash v jádru tvoří pětičlenný tým, který prodal již první desítky nových boardů. Stejně jako s Boardmobilem chce Flash prodávat také na Amazonu a dalších e-marketplace.

O standardní crowdfunding se v českém prostředí pokusil už jeden elektrický board, konkrétně ostravský XTND. Na Kickstarteru v létě 2017 vybral téměř 350 tisíc dolarů (8 milionů korun), ale až doposud se potýká s problémy a nebyl schopný dodat hotový produkt. Výrobu si také zajišťují v čínském Šen-čenu a doručení slibují nově v létě tohoto roku.

Jeden důkaz, že to ne vždy dobře dopadne, tak má Joukal před sebou přímo ze svého oboru a přímo z České republiky. Sám ale věří, že příběh Flashe bude úplně jiný.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.